DOCUMENTE. CINE MINTE ÎN SCANDALUL CENTURII BUCUREȘTI: FIREA SAU NEAGA? Recomandat

DOCUMENTE. CINE MINTE ÎN SCANDALUL CENTURII BUCUREȘTI: FIREA SAU NEAGA?

Revista TIR vă prezintă documentele care tranșează disputa dintre Primăria Capitalei și CNAIR în legătură cu finanțarea europeană a variantei ocolitoare a Bucureștiului.

Sfârșitul anului trecut a marcat o dispută care a avut drept „miză” Centura Capitalei. Primarul Gabriela Firea a acuzat Ministerul Transporturilor că nu a depus documentația pentru ca proiectul Centurii Capitalei să fie construit cu fonduri europene. De partea sa, Directorul CNAIR, Narcis Neaga, a anunțat că proiectul a fost trimis la Bruxelles. În scandal, a intervenit Comisarul European Corina Crețu, care a spus că, în analiza Comisiei Europene, nu există Proiectul de modernizare a Centurii Capitalei.

Să evaluăm, tovarăși!
Șeful CNAIR a făcut „o șmecherie” și demersul său nu a vizat decât să bifeze o acțiune fără ca aceasta să garanteze succesul final. Narcis Neaga a trecut în documentele interne ale CNAIR faptul că proiectul Centurii Capitalei este „în evaluare” de la data de 15 octombrie 2019. Acest lucru nu înseamnă absolut nimic, dat fiind că, potrivit acelorași documente interne ale CNAIR, există alte proiecte autohtone de infrastructură aflate „în evaluare” de peste un an de zile.
Urmare a acestui proces intermediar de evaluare (realizat de specialiști din Ministerul Transporturilor și alții externi), proiectul nu se află, efectiv, la Comisia Europeană.

Atacă Firea
Primarul Capitalei a acuzat, în octombrie anul trecut, Executivul că a minţit în legătură cu Centura Capitalei, spunând că, deşi i s-a spus că s-ar pierde fonduri europene dacă acest obiectiv va fi transferat de la CNAIR la municipalitate, Guvernul nici măcar nu a făcut cerere pentru obţinerea acestor fonduri. „Vreau să revin la marota cu pierderea fondurilor europene. Puteţi să credeţi că până în acest moment Guvernul, prin CNAIR, nu a făcut nicio cerere de atragere a fondurilor europene pentru Centura Capitalei? Nici măcar în ziua de azi nu avem o cerere depusă pentru atragerea de fonduri europene şi ea nici nu poate fi depusă prea curând pentru că Centura nu are cadastru, nu poate fi intabulată, fapt care ni s-a spus acum câteva zile”, a declarat atunci Gabriela Firea. Primarul Capitalei a mai spus că, din prima zi de mandat, a trimis o solicitare Guvernului de a se transfera de la Ministerul Transporturilor către PMB obiectivul de investiţii al Centurii Capitalei, la care a primit un prim răspuns negativ, pentru că s-ar pierde fondurile europene.

Neaga, demisia!
„Nu mi s-a părut absolut deloc corect, nici uman, nici profesional, situaţia în care a fost pusă doamna prim-ministru Viorica Dăncilă, pentru că domnia sa a fost dezinformată, consider eu, cu bună ştiinţă de către domnul Neaga, director general al CNAIR, care i-a garantat acum câteva zile (octombrie 2018, n.red.), că va depune la Comisia Europeană cerere de finanţare pentru fonduri nerambursabile necesare continuării lucrărilor la Centura ocolitoare a Capitalei. Lucru total fals. Presa a sunat la Bruxelles, s-au obţinut declaraţii oficiale, nu pe surse, din partea purtătorilor de cuvânt şi specialiştilor. România este departe de a fi în situaţia de a finaliza dosarul necesar depunerii cererii de finanţare pentru Centura Capitalei, iar nimeni nu a plătit. Mie mi se părea normal ca, în secunda doi, domnul Neaga de la CNAIR, care se laudă peste tot că are susţinerea domnului preşedinte al partidului, să îşi dea demisia din două motive: pentru că a dezinformat-o pe doamna prim-ministru (...) şi, doi, pentru că ne facem de râs noi, ca ţară", a precizat primarul general”, a spus Firea.

Se apără CNAIR
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii (CNAIR) a depus, în 15 octombrie, aplicaţia de finanţare în sistemul MYSMIS 2014+, pentru a accesa fondurile necesare proiectului „Infrastructura Integrată pentru Zona orbitală a Municipiului Bucureşti”, măsură care înseamnă debutul procesului firesc de accesare a finanţării nerambursabile.
"Premierul Viorica Dăncilă a fost corect informată şi a spus adevărul atunci când a afirmat că dosarul prin care România solicită finanţare din bani europeni pentru Centura Capitalei se află în pregătire şi urmează să fie transmis la Bruxelles. În data de 15 octombrie 2018, CNAIR a depus aplicaţia de finanţare în sistemul MYSMIS 2014+, pentru a accesa fondurile necesare proiectului Infrastructura Integrată pentru Zona orbitală a Municipiului Bucureşti. Fondurile solicitate astfel din POIM 2014-2020 sunt destinate construcţiei noii autostrăzi de Centură Bucureşti Sud, pasajelor Mogoşoaia, Domneşti, Berceni şi Olteniţa şi lărgirii la 4 benzi a secţiunilor dintre A1 şi DN7, DN2 şi A2 şi A1 şi DN5 pe actuala Centură a Capitalei", arată CNAIR.
Potrivit sursei citate, transmiterea prin MYSMIS 2014+ permite declanşarea procesului de evaluare a proiectului de către organismul intermediar pentru transporturi (DGOIT), aflat în subordinea Ministerului Transporturilor. Aceasta structură, în colaborare cu experţii Jaspers (organism tehnic al Comisiei Europene), evaluează şi validează documentaţia tehnico-economică, iar formularul final al cererii de finanţare, împreună cu documentaţia suport, verificată şi validată, sunt transmise Comisiei Europene pentru acordarea finanţării.
"În consecinţă, depunerea aplicaţiei în MYSMIS 2014+ înseamnă, de fapt, debutul procesului firesc de accesare a finanţării nerambursabile. În orice moment, Comisia Europeană poate avea cunoştiinţă de situaţia parcursului Cererilor de finanţare prin solicitarea unei informări din partea entităţilor implicate în procesul de evaluare. În contextul prezentat, putem concluziona că afirmaţiile privind absenţa Cererii de finanţare pornesc dintr-o necunoaştere a procedurilor de accesare a fondurilor europene.
Trebuie să precizăm că toate datele prezentate de CNAIR sunt corecte, deoarece această companie nu îşi permite să vehiculeze informaţii false în ceea ce priveşte obiective de interes naţional şi european", sublinia Compania de Drumuri.

Ce zic documentele
Să reținem această frază din comunicatul CNAIR: „În data de 15 octombrie 2018, CNAIR a depus aplicaţia de finanţare în sistemul MYSMIS 2014+, pentru a accesa fondurile necesare proiectului Infrastructura Integrată pentru Zona orbitală a Municipiului Bucureşti (Centura capitalei, n.red.)”.
Iar acum să vedem documentele interne ale CNAIR și anume situația proiectelor finanțate prin fonduri europene. Acestea arată că proiectul „Infrastructura integrată pentru zona orbitală a Municipiului Bucuresti”, este eligibil să fie făcut cu fonduri europene. Uniunea Europeană poate oferi suma de 5,8 miliarde de lei, nerambursabili, din care contribuția beneficiarului (statului român) este de 800 de milioane de lei. Documentul CNAIR arată că proiectul „Infrastructura Integrată pentru Zona orbitală a Municipiului Bucureşti” a fost depus la 15 octombrie 2018 și că se află „în evaluare”.
Și aici vine șmecheria. Proiectul nu a ajuns la Comisia Europeană, așa cum pretinde Neaga. El este evaluat de organismul intermediar pentru transporturi (DGOIT), aflat în subordinea Ministerului Transporturilor și de experţii Jaspers. Că cererea de finanțare nu este în situația iminentă de a fi aprobată o dovedesc tot documentele CNAIR. Există proiecte aflate în „evaluare”, la aceste organisme intermediare, de ani de zile. Iar unele au fost, deja, respinse.

Cât durează „evaluarea”
Proiectul „Elaborare Studiu de Fezabilitate si Proiect Tehnic pentru Drum de mare viteză Bacău-Pașcani", în valoare de 29 milioane de lei, se află „în evaluare” din 10 mai 2017. Adică, de peste un an și jumătate.
Proiectul „Implementare măsuri specifice de creștere a gradului de siguranță rutieră (eliminarea punctelor periculoase) prin semnalizare orizontală și verticală, reamenajări de intersecții, iluminat cu led, etc - Asistență Tehnică”, cu o valoare de 1,6 milioane de lei, se află „în evaluare” din 15 ianuarie 2018.
Proiectul „ Varianta de ocolire Timișoara Sud” se află „în evaluare” din 21 august 2018 și are o valoare de 321 de milioane de lei.
Proiectul „Sprijin pentru pregătirea documentatiei tehnice aferente proiectului de infrastructură rutieră pentru Varianta de Ocolire Vaslui” este „în evaluare” din data de 5 septembrie și are o valoare de 3 milioane de lei.
Proiectul „ Autostrada București-Brașov, tronson Comarnic-Brașov, Lot 2: sector Predeal-Cristian, km 162+300 -km 168+600 și drum de legătură”, în valoare de 204 milioane de lei se află „în evaluare” din octombrie 2018.
Proiectul „Achizitia echipamentelor pentru verificarea calității lucrărilor de construcție, reabilitare și modernizare a infrastructurii rutiere în vederea asigurării viabilitatii și siguranței traficului”, în valoare de 31 de miliaone de lei, se află „în evaluare” din data de 20 iunie 2018.
Proiectul „Remorcher multifuncțional cu clasă de gheață, având zona de navigație 3 -căi navigabile interioare (2 buc.) și Remorcher multifuncțional cu clasă de gheață, având zona de navigație maritim costieră (2 buc.)”, în valoare de 127 de milioane se află „în evaluare” de la 31 iulie 2018.
Proiectul „Modernizarea instalaţiilor de centralizare electromecanică pe secţia de circulaţie Siculeni-Adjud”, în valoare de 80 de miliaone de lei, se află „în evaluare” de la 30 martie 2018.
După toate aceste exemple, putem spune: evaluare ușoară!

Există o serie de proiecte care au și fost respinse.
Este vorba de „Constructia Variantei de ocolire Suceava”, „Elaborare documentației tehnico-economice pentru Podul peste Prut la Ungheni”, „Construcția variantei de ocolire a orasului Săcueni”, „Elaborare Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic pentru Drum de mare viteză Legătură A3-Aeroport Henri Coandă”, „Îmbunătățirea siguranței rutiere pentru legătura orașului Timișoara cu Autostrada Arad-Timișoara-Lugoj”.

Corina Crețu: proiectul nu a ajuns la noi
Două săptămâni mai târziu, comisarul european Corina Crețu a confirmat faptul că la Comisia Europeană nu a ajuns cererea de finanțare din bani europeni pentru Centura Capitalei. Autorităţile române nu au depus proiectul pentru Centura Capitalei la Comisia Europeană, cu toate că proiectul este inclus la proiecte prioritare. Comisarul european pentru Politică Regională, Corina Creţu, a mai spus nu contează cine face acest proiect, Primăria Capitalei sau Ministerul Transporturilor.
"Am primit notificări de la Ministerul Transporturilor în care ni se spune că acest proiect necesită mai mult timp decât era prevăzut iniţial. Deci proiectul nu a fost depus la Comisia Europeană. Am văzut un comunicat al CNAIR în care spuneau că proiectul a fost depus de către dânşii în proiectul MYSMIS, dar sistemul MYSMIS nu este proiectul Comisiei Europene, este sistemul Ministerului Transporturilor. De fapt, s-au trimis documentele între două instituţii naţionale şi, din câte am înţeles, Ministerul Transporturilor a solicitat Băncii Europene de Investiţii să dea un aviz tehnic acestei documentaţii. Deci şi acest proiect îl aşteptăm la Comisia Europeană", spus Corina Creţu.
Întrebată dacă finanţarea este pusă în pericol dacă Centura Bucureştiului trece de la Ministerul Transportului la Primăria Capitalei, Corina Creţu a răspuns că acest lucru ţine de statul român. "Fondurile europene sunt dedicate Centurii Bucureştiului. Cine realizează acest proiect nu este atributul nostru de a stabili. Este decizia suverană a statului de a stabili cui dă în executare acest proiect. Noi avem banii alocaţi pentru Centura Bucureştiului care este un proiect prioritar şi cu cât se legalizează cu atât mai repede cu atât mai bine", a spus ea.

O dispută veche
Gabriela Firea a cerut, în mai multe rânduri, ca Centura Capitalei să îi fie transferată de la Ministerul Transporturilor. În luna aprilie 2018, CNAIR anunţa că a încheiat un protocol cu Primăria Capitalei, care vizează obiectivele de dezvoltare ale Bucureştiului.
În mai, Lucian Şova spunea că Primăria Capitalei are "mai mult entuziasm” decât Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutieră pentru a administra Centura Bucureştiului. Întrebat atunci dacă este necesară trecerea Centurii în administrarea municipalităţii, Șova a spus că nu ar trebui să se interzică discutarea pe acest subiect "doar de dragul” ca Centura Capitalei să fie în administrarea CNAIR.
Nu s-a întâmplat acest lucru, iar în octombrie 2018, Firea a început public atacurile. Primarul a acuzat Guvernul că a minţit în legătură cu Centura Capitalei, spunând că, deşi i s-a spus că s-ar pierde fonduri europene dacă acest obiectiv va fi transferat de la CNAIR la municipalitate, Guvernul nici măcar nu a făcut cerere pentru obţinerea acestor fonduri. Firea a mai spus că această cerere nici nu poate fi făcută prea curând, pentru că Centura nu are nici cadastru, nici intabulare.

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.