COMPARAȚIE: Cum s-au modificat prevederile privind timpii de conducere și de repaus în transportul rutier de marfă Recomandat

COMPARAȚIE: Cum s-au modificat prevederile privind timpii de conducere și de repaus în transportul rutier de marfă

Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene pe data de 31 iulie.

Pe data de 20 august 2020, a intrat în vigoare REGULAMENTUL (UE) 2020/1054 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 15 iulie 2020 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 în ceea ce privește cerințele minime referitoare la duratele de conducere zilnice și săptămânale maxime, pauzele minime și perioadele de repaus zilnic și săptămânal și a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 în ceea ce privește poziționarea prin intermediul tahografelor.
Revista TIR Magazin vă prezintă cele mai importante elemente și punerea loc în context. După cum îi spune lungul titlu, este vorba de modificarea a două acte normative comunitare mai vechi.

CE REGULI EXISTAU PÂNĂ ACUM
Modificări importante au fost aduse în ceea ce privește timpii de odihnă. Regulamentul 561/2006 (care a fost modificat prin documentul prezentat aici) reglementa timpii legali de conducere și perioadele de repaus zilnice și săptămânale. El prevedea printre altele:
Durata de condus zilnică nu depăşeşte nouă ore. Cu toate acestea, durata de condus zilnică poate fi prelungită la maximum zece ore, dar nu mai mult de două ori pe parcursul săptămânii. JO L 74, 20.3.1992, p. 1, regulament, astfel cum a fost modificat ultima dată prin Actul de aderare din 2003. (2) Durata de condus săptămânală nu depăşeşte cincizeci şi şase de ore şi nici nu generează o depăşire a duratei maxime de lucru săptămânale stabilită de Directiva 2002/15/CE. (3) Durata de condus totală acumulată nu trebuie să depăşească nouăzeci de ore pe parcursul a două săptămâni consecutive. (4) Duratele de condus zilnice şi săptămânale cuprind toate duratele de condus înregistrate pe teritoriul Comunităţii sau al unei ţări terţe.

Conducătorul respectă perioadele de repaus zilnic şi săptămânal.
(2) Pe parcursul fiecărei perioade de douăzeci şi patru de ore de după perioada de repaus zilnic sau săptămânal, conducătorul trebuie să efectueze o nouă perioadă de repaus zilnic. În cazul în care perioada de repaus zilnic care intră în această perioadă de douăzeci şi patru de ore este de cel puţin nouă ore, dar mai puţin de unsprezece ore, perioada respectivă de repaus zilnic este considerată perioadă de repaus zilnic redusă.
(3) O perioadă de repaus zilnic se poate prelungi pentru a deveni perioadă de repaus săptămânal normală sau perioadă de repaus săptămânal redusă.
(4) Un conducător nu poate efectua mai mult de trei perioade de repaus zilnic reduse între două perioade de repaus săptămânal.
(5) Prin derogare de la alineatul (2), atunci când vehiculul este condus de un echipaj, un conducător trebuie să fi efectuat o nouă perioadă de repaus zilnic de cel puţin nouă ore pe parcursul celor treizeci de ore de după perioada de repaus zilnic sau săptămânal.

Care erau timpii de conducere și odihnă (înainte de noile reglementări)
Șoferul trebuie să aibă asupra sa, în cazul tahografului mecanic, diagrama pentru ziua respectivă, precum și pentru ultimele 28 de zile calendaristice.
În cazul tahografului digital, trebuie să prezinte cartelă și/sau prințul pentru pentru ultimele 28 de zile calendaristice.
Durata de conducere zilnică
– Durata maximă de conducere continuă: 4 ore și 30 minute
– Durata de conducere zilnică: 9 ore

Durata de conducere zilnică poate fi prelungită de două ori pe săptămâna la maxim 10 ore

Pauza
După 4 ore și 30 minute de conducere conducătorul auto trebuie să facă o pauză de cel puțîn 45 minute. Această pauză poate să fie înlocuită cu o pauză neantreruptă de cel puțin 15 minute, urmată de o altă pauză de cel puțin 30 minute, luată înainte să conducă din nou.
Durata de conducere săptămânală nu poate depăși 56 ore.
O nouă perioada de odihnă săptămânală începe până la sfârșitul a 6 perioade de conducere (24 h) de la începerea muncii după o perioada de repaus anterioară

Durata de conducere în două săptămâni consecutive
Durata de conducere acumulată în două săptămâni consecutive nu poate depăși 90 ore.

Perioada de odihnă zilnică nomală
Perioada de odihnă zilnică 11 ore. O perioadă de odihnă zilnică poate să fie prelungită pentru a deveni o perioada de odihnă săptămânală redusă. Perioada de odihnă zilnică redusă trebuie să fie de cel puțîn 9 ore dar să nu depășească 11 ore. Un conducător auto nu poate lua mai mult de trei perioade de odihnă zilnică redusă între două perioade de odihnă săptămânală.
Un conducător care face parte dintr-un echipaj pe un vehicul trebuie să aibă luată o perioada de odihnă zilnică de cel puțin 9 ore în 30 de ore care urmează perioadelor de odihnă zilnică sau săptămânală.

Perioada de odihnă săptămânală
În fiecare săptămâna conducătorul auto trebuie să se odihnească în total minim 45 ore consecutive.
Perioada de odihnă săptămânală începe cel mai târziu după cel mult 6 perioade de 24 ore calculate după perioada de odihnă săptămânală precedentă.
În cursul a două săptămâni consecutive un conducător trebuie să se odihnească cel puțîn două perioade de odihnă săptămânală normală sau o perioada de săptămâna normală și o perioada de odihnă redusă de cel puțîn 24 ore.
Reducerea este compensată într-o perioada de odihnă echivalentă luată în bloc înainte de respective.

Perioada de odihnă săptămânală redusă
Perioada de odihnă săptămânală de 45 ore consecutive poate fi redusă la 24 ore. Perioada de odihnă zilnică și/sau perioada de odihnă săptămânală, pot fi petrecute în vehicul cu condiția că acesta să fie echipat cu o cabină de dormit și să fie în staționare.
Pe parcursul a două săptămâni consecutive, un conducător trebuie să efectueze cel puțin: două perioade de odihnă săptămânală normale sau o perioada de odihnă săptămânală normală și o perioada de odihnă săptămânală redusă de cel puțin 24 ore.

Perioada de odihnă, în echipaj
Conducerea în echipaj apare când în timpul unei perioade de conducere cuprinse între două perioade de odihnă zilnică consecutive sau între o perioadă de odihnă zilnică și o perioadă de odihnă săptămânală există doi conducatori auto la bordul vehicului pentru a asigura schimbul. În cursul primei ore de conducere în echipaj, prezența unuia sau a altor conducatori este facultativă, dar aceasta este obligatorie pentru restul perioadei rămase, spunea Regulamentul 561/2006.
O primă modificare a acestui regulamen spune că. „un conducător auto care face parte dintr-un echipaj poate să ia o pauză de 45 de minute la bordul unui vehicul condus de un alt conducător auto, cu condiția ca persoana care face pauză să nu fie implicată în asistarea celei care conduce vehiculul.”

CELE MAI IMPORTANTE MODIFICĂRI LEGATE DE TIMPII DE ODIHNĂ ȘI DE CONDUCERE

În oricare două săptămâni consecutive, un conducător auto trebuie să efectueze cel puțin:

(a) două perioade de repaus săptămânal normale; sau
(b) o perioadă de repaus săptămânal normală și o perioadă de repaus săptămânal redusă de cel puțin 24 de ore. O perioadă de repaus săptămânal începe nu mai târziu de sfârșitul a șase perioade de 24 de ore de la încheierea perioadei de repaus săptămânal precedente.

Prin derogare de la primul paragraf, un conducător auto care efectuează operațiuni de transport internațional de mărfuri poate, în afara statului membru de stabilire, să efectueze două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive, cu condiția ca, în oricare patru săptămâni consecutive, acel conducător auto să efectueze cel puțin patru perioade de repaus săptămânal dintre care cel puțin două perioade de repaus săptămânal să fie perioade de repaus săptămânal normale.
În sensul prezentului alineat, se consideră că un conducător auto efectuează operațiuni de transport internațional în cazul în care conducătorul auto începe cele două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive în afara statului membru de stabilire al angajatorului și a țării în care se află locul de reședință al conducătorului auto.”;

Se introduce un nou tip de transport
Este vorba despre „transport în scopuri necomerciale” care este deifinit astfel: orice transport rutier, altul decât transportul contra cost în contul altcuiva sau în cont propriu, pentru care nu se primește în mod direct sau indirect o remunerație și care nu generează direct sau indirect niciun venit pentru conducătorul auto al vehiculului sau pentru alte părți, și care nu este legată de o activitate profesională sau comercială.”

Perioadele de repaus săptămânal, într-un spațiu de cazare corespunzător

Orice reducere a perioadei de repaus săptămânal se compensează cu o perioadă de repaus echivalentă luată în bloc, înainte de sfârșitul celei de a treia săptămâni care urmează săptămânii în cauză. În cazul în care au fost efectuate consecutiv două perioade de repaus săptămânal reduse, următoarea perioadă de repaus săptămânal este precedată de o perioadă de repaus luată drept compensație pentru cele două perioade de repaus săptămânal reduse.”…

Perioadele de repaus săptămânal normale și orice perioadă de repaus săptămânal de mai mult de 45 de ore luată în compensație pentru perioade de repaus săptămânal reduse anterioare nu pot fi efectuate la bordul unui vehicul. Ele se efectuează într-un spațiu de cazare corespunzător și adaptat atât pentru bărbați, cât și pentru femei, cu spații de dormit și instalații sanitare adecvate. Eventualele costuri de cazare în exteriorul vehiculului sunt suportate de către angajator”;

La fiecare patru săptămâni, șoferul se întoarce la „bază”
Întreprinderile de transport organizează activitatea conducătorilor auto în așa fel încât aceștia să poată în fiecare perioadă de patru săptămâni consecutive să se întoarcă la centrul operațional al angajatorului unde se află locul normal de staționare al conducătorului auto și unde începe perioada de repaus săptămânal a conducătorului auto, în statul membru de stabilire al angajatorului, sau să se întoarcă la locul de reședință al conducătorului auto, pentru a petrece cel puțin o perioadă de repaus săptămânal normală sau o perioadă de repaus săptămânal de peste 45 de ore luată în compensație pentru perioade de repaus săptămânal reduse.
Cu toate acestea, în cazul în care conducătorul auto a efectuat două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive, întreprinderea de transport organizează activitatea conducătorului auto în așa fel încât acesta să poată să se întoarcă înainte de începutul perioadei de repaus săptămânal normale de peste 45 de ore luată în compensație. Întreprinderea de transport documentează modul în care își îndeplinește această obligație și păstrează documentația la sediu pentru a o prezenta la cererea autorităților de control.”;

Când poți conduce o oră în plus
Depășirea duratei de conducere zilnice și săptămânale cu până la o oră se permite pentru a ajunge la centrul operațional al angajatorului sau la locul de reședință al conducătorului auto în vederea efectuării perioadei de repaus săptămânal, cu condiția de a nu se periclita prin aceasta siguranța rutieră.
În aceleași condiții, conducătorul auto poate depăși durata de conducere zilnică și săptămânală cu până la două ore, cu condiția să facă o pauză neîntreruptă de 30 de minute imediat înainte de timpul de conducere suplimentar necesar pentru a ajunge la centrul operațional al angajatorului sau la locul de reședință al conducătorului auto în vederea efectuării perioadei de repaus săptămânal normale.
Conducătorul auto indică manual cauza derogării în foaia de înregistrare sau pe un document imprimat scos din aparatul de înregistrare sau în registrul de sarcini, cel târziu la sosirea la destinație sau la locul de oprire corespunzător.
Orice perioadă de prelungire se compensează cu o perioadă de repaus echivalentă luată în bloc cu orice perioadă de repaus, înainte de sfârșitul celei de a treia săptămâni care urmează săptămânii în cauză.

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.