Ce autostrăzi vom deschide în 2025?
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Lucrările de construcție ale autostrăzilor și drumurilor expres au căpătat un suflu mai puternic, iar acest lucru se vede în teren, unde avansul se contabilizează în km mai mulți finalizați.
România are toate șansele ca la sfârșitul acestui an să depășească borna de 1.250 km de autostradă deschiși circulației, a fost anunțul făcut de directorul general al Companiei Naționale de Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol.
Dacă la sfârșitul anului trecut lungimea autostrăzilor din România creștea cu doar 48 de kilometri, anul acesta am putea avea în plus 140 km, o cifră greu de imaginat în urmă cu câțiva ani. La începutul lunii noiembrie, România avea 1.122 km de autostrăzi și drumuri expres, 777 km în execuție și 646 kilometri în licitare. Conferința, care a reunit autorități guvernamentale, din domeniul transporturilor și reprezentanți ai marilor companii de infrastructură, a prezentat obiectivele majore ale României în materie de dezvoltare rutieră și stadiul proiectelor de autostradă și drumuri expres aflate în lucru, precum și problemele cu care se confruntă domeniul.
Ce autostrăzi vor fi date în circulație în 2024
Prezent la dezbateri, directorul CNAIR, Cristian Pistol, a enumerat care vor fi loturile de autostradă finalizate până la sfârșitul acestui an, ceea ce îi va permite României să deschidă 140 km de autostradă și drumuri rapide. „Eu sunt convins că cifra (140 km finalizați până la sfârșitul anului –n. red) poate să rămână, cu condiția ca episodul timpuriu de iarnă să se oprească rapid. Eu sunt convins, din ce am văzut pe site-urile specializate de vreme, că acest episod va fi unul scurt”, a subliniat acesta. Printre proiectele prioritare care vor fi finalizate până la sfârșitul anului se numără autostrada Buzău -Focșani, parte din A7 Moldova, care va lega municipiile Buzău și Focșani pe aproximativ 82 km. În plus, pe ruta Craiova - Pitești, se anticipează finalizarea tronsonului 1, de aproximativ 17 km, și a unei părți din tronsonul 4, de aproximativ 20 km, facilitând conexiunea cu autostrada A1 (București - Nădlac). „Ne propunem ca drumul expres Craiova - Pitești să fie conectat de A1, astfel încât să se poată circula la profil de drum de mare viteză între Craiova și București”, a declarat el. „Totodată, ne-am propus să finalizăm cei 2 km aferenți autostrăzii A0 pe sectorul nordic, să putem să conectăm și cu DN 2 centura la profil de autostradă a Bucureștiului. În felul ăsta vor fi legate DN1 de A3 și DN2 punând astfel în valoare și cei aproximativ 9 km rămași executați, dar rămași fără descărcare, de pe lotul 2”, a mai spus oficialul. Acesta a menționat și stadiul avansat al secțiunii 5 din autostrada Sibiu - Pitești, un proiect-cheie pentru Coridorul paneuropean 4. „După discuții cu antreprenorul italian, sunt optimist că vom putea deschide anul acesta 17 km din această secțiune,” a afirmat el, precizând că lucrările geotehnice au necesitat temporar restricționarea circulației pe altă secțiune a autostrăzii.
Totodată, pe segmentul Ploiești - Buzău al autostrăzii A7, progresul lucrărilor este bun, însă piața materialelor de construcții întâmpină provocări. „Problemele de livrare a tablierelor metalice și a grinzilor încetinesc calendarul unor companii. Sperăm să menținem termenele și să deschidem și aceste loturi până la finalul anului”.
Ce ne va aduce 2025
În perspectiva anului 2025, președintele CNAIR a subliniat că proiectele rutiere aflate în execuție acum ar putea aduce noi tronsoane de drumuri și autostrăzi finalizate, însă realizarea integrală a obiectivelor depinde de sursele de finanțare și de stabilitatea aprovizionării cu materiale. „Anul 2025 vine practic cu realizarea integrală a autostrăzii A7 Moldova până la Pașcani, finanțată integral din PNRR. Sunt convins că va fi finalizată anul viitor, și așa vor fi puși în valoare toți cei 320 km ai acesteia. Vor fi demarate capetele A8 și va fi finalizat drumul expres Craiova - Pitești”, a mai punctat șeful CNAIR.
Comarnic - Brașov, autostrada visurilor
Una dintre cele mai așteptate autostrăzi din România este Comarnic - Brașov. Legat de acest subiect, directorul CNAIR, Cristian Pistol, a spus: „A existat un studiu vechi, traseul nu a mai putut fi respectat, nu mai era oportună investiția pe acel traseu. Avem un studiu de fezabilitate în execuție, acesta va fi transferat către compania înființată de Ministerul Transporturilor (Compania Națională de Investiții Rutiere - CNIR, n. red). Inițial, costurile pentru realizarea acestei autostrăzi au fost evaluate la 9 miliarde de euro, dar în urma revizuirii unor aspecte tehnice ale proiectului s-a ajuns la reducerea acestora la 5,7 miliarde de euro, a spus șeful CNAIR. Astăzi sunt în lucru centurile ocolitoare ale localităților Comarnic, Bușteni şi Azuga, iar prin realizarea lor o mare problemă de trafic va fi rezolvată în zonă. Finalizarea studiului de fezabilitate este programată pentru anul 2025. junrnalul.ro