70% dintre transportatori au o problemă gravă: NU găsesc șoferi de camion Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Industria europeană a transportului rutier de marfă continuă să sufere de o criză paralizantă a lipsei de șoferi, cu aproximativ o jumătate de milion de posturi vacante.
Conform analizei anuale a Uniunii Internaționale a Transporturilor Rutiere (IRU) privind deficitul de șoferi, posturile vacante de șoferi din Europa reprezintă aproximativ 12% din totalul posturilor din transporturi și au rămas aproximativ la fel ca anul trecut, în mare parte din cauza activității economice scăzute.
Cercetarea IRU a arătat că 70% dintre operatorii europeni de transport rutier de marfă intervievați au întâmpinat dificultăți grave sau foarte grave în ocuparea posturilor, deși această cifră a scăzut ușor față de 71% care au întâmpinat aceeași problemă anul trecut.
Cu toate acestea, Natalia Corchado, specialist în planificare strategică și afaceri în cadrul IRU, a declarat că este probabil ca situația să se înrăutățească anul viitor.
„Foarte puține companii se așteaptă să aibă mai puține dificultăți anul viitor - există o forță de muncă îmbătrânită, iar creșterea economică în Europa este de așteptat să ajungă la 1,5%, ceea ce va însemna mai multă activitate, și ne așteptăm ca procentul de 12% de posturi neocupate să crească la 15%”, a spus ea.
Situația este chiar mai gravă în două locații cheie de near-shoring, Mexic și Turcia, unde posturile vacante de șoferi au crescut la 15% și, respectiv, 17%. În termeni absoluți, Mexicul are un deficit de aproximativ 100.000 de șoferi, iar Turcia de 93.000, deși ambele au înregistrat o îmbunătățire marginală față de anul trecut.
Dna Corchado a declarat că industria are trei pârghii pentru a-și consolida forța de muncă: recrutarea mai multor șoferi femei; recrutarea șoferilor tineri; și recrutarea șoferilor din alte țări.
„Aproximativ 47% din personalul companiilor de transport din Europa este de sex feminin, dar în rândul șoferilor de camioane doar 4% sunt femei”, a spus ea, adăugând că, la nivel global, aproximativ 7% din șoferii de camioane sunt femei.
„Cu toate acestea, atunci când am analizat nivelurile de satisfacție profesională ale șoferilor intervievați, am constatat că este mult mai probabil ca femeile să recomande profesia decât bărbații - odată ce iau volanul, ele sunt în general mai mulțumite de locul lor de muncă decât șoferii bărbați”, a spus ea.
Între timp, se preconizează că lipsa de șoferi tineri va fi agravată de creșterea numărului de șoferi cu vârste de peste 55 de ani - în SUA, 29% au depășit această vârstă, crescând la 36% în Europa și la un uimitor 47% în Australia.
În același timp, doar 7% dintre șoferii de camioane din SUA au sub 25 de ani, scăzând la 4% în Europa și 5% în Australia.
„Acest lucru înseamnă că 36% dintre șoferii de camioane europeni sunt așteptați să se pensioneze în următorii 10 ani, iar jumătate de milion în următorii cinci ani, iar acest lucru se va adăuga aproape sigur la decalajul pe care îl vedem astăzi”, a adăugat ea.
În prezent, doar 6% dintre șoferii de camioane din Europa sunt cetățeni non-europeni și, deși recrutarea din afara UE ar putea oferi soluții imediate la deficitul de șoferi, „este complicat din cauza reglementărilor actuale privind munca” - și există preocupări cu privire la standardele de conducere.
Cu toate acestea, directorul de certificare și standarde al IRU, Patrick Philipp, a declarat că un program sponsorizat de Comisia Europeană pentru Transporturi, proiectul Steer2EU, este în curs de desfășurare pentru a acoperi lacunele juridice dintre UE și un set de țări terțe - Tunisia, Maroc, Egipt, Bangladesh și Pakistan.
„Ceea ce înțelegem prin aceasta nu este recrutarea de șoferi, ci de șoferi profesioniști. Nu este vorba despre braconarea șoferilor din alte țări pentru a lucra în UE, ceea ce reprezintă dumping social, ci despre creșterea și stabilirea standardelor și în aceste țări.”
Un atelier Steer2EU este programat să aibă loc la Bruxelles pentru a discuta stadiul proiectului.
Sursa AICI