DRUMURILE NAȚIONALE, MODERNIZATE CU 4 KILOMETRI PE AN Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Nu doar în ceea ce privește autostrăzile sunt întârzieri foarte mari, același lucru este valabil în cazul drumurilor naționale.
Infomațiile pe care le vom publica în această analiză au la baza documente al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
DN73. Drumul trebuia moderrnizat până în 2017, dar lucrările nici nu au început
În ceea ce privește proiectul de Modernizare DN 73, Pitești-Câmpulung-Brașov, potrivit CNAIR, în urmă cu cinci ani se semna „Actul adițional nr. 1 din 02.12.2013 prin care s-a dispus preluarea contractului de la DRDP București la CNADNR Central, dar și actul adițional nr. 2 din 16.10.2014 prin care s-a stabilit modul de acordare a avansului precum și modalitatea de justificare a recuperării acestuia”. Ei bine, la acea oră exista și un atreprenor: Asocierea AZVI SA-STRACO GRUP SRL-PIOMAR DEVELOPMENT SRL-TRACTEBEL ENGINEERING SA, care urma să primesscă 275 milioane de lei pentru modernizarea celor 103 kilometri de drum național, cu 75% din fonduri europene. Potrivit documentelor CNAIR, data începerii lucrărilor ar fi trebuit să fie 19 mai 2014, iar data de finalizare estimată era de septembrie 2017.
Ei bine, la un an după ce ar fi trebuit să circulăm pe drumul modernizat, lucrările nici nu au început pe unele porțiuni.
În urmă cu puține zile, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anunțat că a elaborat și depus Aplicația de Finanțare pentru proiectul ”Modernizare DN73 Pitești-Câmpulung-Brașov km 13+800-42+850; km 54+050-128+250”, în vederea obținerii de finanțare nerambursabilă alocată prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020, în cadrul Axei Prioritare 2 -Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient,
„Obiectivul general al proiectului este acela de a reabilita/ moderniza 103,25 km de drum național, reabilitarea a 17 poduri, construcția a 7 poduri noi și amenajarea a 33 de intersecții. Proiectul are ca scop reducerea timpului de parcurs între Pitești și Brașov cu 9,1 minute, reducerea costurilor de operare pentru vehicule cu 13% și, nu în ultimul rând, reducerea accidentelor cu 10%. Rezultatele așteptate: reabilitare/modernizare a 103,25 km de drum național, reabilitarea a 17 poduri, construcția a 7 poduri noi și amenajarea a 33 de intersecții.
Valoarea totală a proiectului este de 414.045.059,05 lei (inclusiv TVA) și va fi finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 75% contribuția Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională- 245.041.193,81 lei, 25% contribuția proprie- 81.680.397,92 lei, restul de 87.323.467,32 lei reprezentând TVA”, arăta CNAIR anul acesta.
Nici pe celelalte porțiuni, unde se lucrează, situația nu este cea mai fericită. DN 73 Braşov-Cristian-Râşnov-Bran a devenit coşmarul şoferilor. Este plin de gropi pe porţiunea Râşnov-Bran. Asta după ce s-a aşteptat şapte ani ca să primească finanţare pentru reabilitare. DN 73 este un drum turistic extrem de important care duce la Râşnov, dar şi în zona Bran-Moeciu. În weekend este traversat de 15.000 maşini pe zi. Drumul a ajuns plin de gropi, amintește presa locală.
Anterior, CNAIR a alocat, încă din bugetul din 2016, suma de 111,26 de milioane de lei pentru reabilitarea DN 73 Braşov-Piteşti. Banii trebuiau folosiţi pentru reabilitarea porţiunii de drum care traversează Braşovul. Lucrările au fost amânate până în 2017, când s-au făcut primele intervenţii. Nu însă între Râşnov şi Bran, unde drumul este ciuruit, ci între Cristian şi Braşov. Abia anul acesta au început ceva lucrări la Râşnov, dar au înaintat cu viteza mecului.
Concluzie: lucrările la DN 73 nu doar că nici nu au început pe unele porțiuni, dar valoarea contractului a crescut la 140 milioane de lei, adică cu 50%.
DN79 Craiova-Calafat: ar fi trebuit finalizat în 2013. Promis pentru 2019
Reabilitarea drumului European 79 Craiova-Calafat a început în anul 2010, iar investiţia ar fi costat peste 100 de milioane de lei. Lucrarea nu a fost executată ca la carte, iar drumul a început să se rupă bucată cu bucată. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a precizat că va percepe penalităţi de întârziere firmei care a executat lucrarea pe drumul European 79, pentru că investiţia nu a fost bine execută. „În ceea ce priveşte deteriorările de acolo, vor trebui să le corecteze, mai ales că, după cum am observat, sunt pe zona şanţurilor de drenă a apei şi ceea ce poate la un moment dat obtura şi afecta corpul drumului“, a precizat Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt în cadrul CNAIR.
În luna iulie 2018, lucrurile stăteau astfel. „Drumul Craiova-Calafat, care a costat aproximativ 300 de milioane de lei (în final, triplu), se pare că va fi gata într-un final, în septembrie, sau cel puțin asta susțin autoritățile locale competente. Două luni, acesta este termenul în care echipele care lucrează la reabilitarea tronsonului ar trebui să se încadreze. Drumul național DN56 este împărțit în două loturi. Lotul 1 cuprinde tronsonul Craiova-Galicea Mare, care la sfârșitul lunii iulie își atinge termenul de finalizare și lotul 2, la care se lucrează încă. Lotul 2, Galicea Mare-Calafat, stadiul fizic este de 93%, estimăm ca termen de finalizare a lucrărilor luna septembrie 2018.”, se precizează într-o informare a Direcției de Drumuri și Poduri către Ziarul de Craiova.
Potrivit primelor documente ale CNAIR găsite de revista TIR, lucrările la acest drum trebuiau să înceapă la 7 noiembrie 2011 și să dureze 24 de luni. Ulterior, a fost dat un nou termen, pentru 2016.
Concluzia: CNAIR nu a putut moderniza nici măcar 12 kilometri pe an.
DN66 Rovinari-Petroșani
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere anunţa, în iunie 2017, finalizarea lucrărilor de reabilitare de pe tronsonul Rovinari-Bumbeşti-Jiu, parte din Drumul Naţional 66 (DN66), fiind semnat procesul de recepţie al lucrărilor într-un contract de 118 milioane lei (25,8 milioane euro), fără TVA. Potrivit documentelor CNAIR, această bucată de drum trebuia modernizată cu doi ani înainte, lucrările trebuind să se fi încheiat în anul 2015.
În primăvara acestui an, senatorul PSD Florin Cîrciumaru avertiza că lucrările de modernizare a sectorului de drum național 66 Bumbești Jiu-Petroșani se află în pericol de a nu fi finalizat la noul termen stabilit de CNAIR și de firmele construtoare.
Primul termen de finalizare stabilit de CNAIR a fost octombrie 2014.
Concluzie: Drumul prin Defileul Jiului a înregistrat întârzieri între doi și patru ani.
E85. Oradea-Deva, drumul fără sfârșit
Acest drum, DN 76, este în reabilitare de mai mulți ani și a reprezentat, pentru șoferi, un adevărat calvar. Proiectul de reabilitare al DN 76 a început în 2008, primele licitații s-au făcut în 2009, iar lucrările efective au început în 2011. Valoarea totală a Proiectului este de 932.977.318 lei, din care contribuţia Comisiei Europene este de 85% din valoarea totală eligibilă a proiectului. El fost împărțit în cinci tronsoane. Pe trei dintre acestea lucrările au fost finalizate cu o întârziere de minimum 3 ani, fiecare. S-a modernizat cu 4-5 kilometri pe an, pe sectoare de 20-30 km.
Problema este că porțiunea Vârfurile-Ștei este finalizată în proporție de 80%, la aproape zece ani de la demararea lucrărilor. Nici sectorul Ștei-Beiuș nu este complet finalizat, ci în proporție de 97%.
CASETA
Drumuri din epoca de piatră
Drumurile modernizate reprezintă 39,4% din total, adică 33.928 km, iar circa 21.000 km, sau 24,5% din total, sunt drumuri cu îmbrăcăminte uşoară rutieră.
”La 31.XII.2016, drumurile publice totalizau 86.080 km, din care 17.612 km (20,5%) drumuri naţionale, 35.361 km (41,1%) drumuri judeţene şi 33.107 km (38,4%) drumuri comunale”, se arată în comunicat.
Un procent de 41,7% din drumurile modernizate şi 50,5% din cele cu îmbrăcăminţi uşoare aveau durata de serviciu depăşită şi necesitau reparaţii, potrivit INS.
Din totalul drumurilor naţionale, 35,2% (6.200 km) erau drumuri europene, 4,2% (747 km) autostrăzi, 1,6% (280 km) drumuri cu trei benzi de circulaţie, 10,3% (1.820 km) drumuri cu patru benzi de circulaţie şi 0,1% (22 km) drumuri cu şase benzi de circulaţie.
Articole înrudite
- VIDEO Cum arată cei 32 de km de autstradă deschiși azi. Pe unde trec?
- Apar 3 noduri rutiere pe autostrăzile din România
- VIDEO Cum se lucrează la „Tunelurile pentru urși” de pe Autostrada Lugoj - Deva?
- VIDEO Se pregătesc intersecții rutiere pe 3 niveluri. Cum vor arăta?
- VIDEO Cum se circulă pe cei 11 km din Autostrada Moldovei deschiși azi?