Sunt cu adevărat necesare anvelopele de iarnă?

Sunt cu adevărat necesare anvelopele de iarnă?

Am fost martor recent la o discuţie aprinsă legată de anvelopele de iarnă sau, mai bine zis, despre eficienţa lor. Nimeni nu a prezentat argumente foarte solide, dar îmi amintesc că unul dintre participanţii la discuţie a afirmat că distanţa de frânare oferită de acestea este cu doar 5% mai redusă, în sezonul rece, comparativ cu cea oferită de anvelopele de vară. Acest argument este fals, după cum veţi vedea mai jos. Mai mult, s-a mai spus că România este una dintre puţinele ţări care îşi obligă cetăţenii să folosească anvelope de iarnă în sezonul rece şi că această măsură a fost introdusă pentru a servi interesele unor politicieni. Fals, din nou. Se pare, în urma acestei discuţii, că mulţi oameni nu ştiu care este situaţia reală. De aceea, cred că este util să subliniem anumite aspecte legate de anvelope.

În primul rând, orice şofer responsabil ar trebui să ştie că anvelopele pe care le foloseşte sunt unele dintre cele mai importante componente ale unui automobil. De ele poate depinde viaţa lui şi a pasagerilor din maşină. De aceea nu ar trebui să vă zgârciţi la aceste piese. Am văzut recent pe stradă un Audi A6 impecabil, model fabricat de doar câţiva ani, cu anvelope de iarnă „no name”. Una dintre acestea era deja deformată. Cred că este mai bine să cumperi o maşină mai ieftină şi anvelope de calitate decât o maşină scumpă şi „gume” ieftine. Potrivit Autocar, anvelopele de proastă calitate, uzate sau care nu sunt umflate corespunzător reprezintă principala cauză a accidentelor petrecute pe drumurile din Marea Britanie. Într-o perioadă de 12 luni analizată, 446 de accidente au avut această cauză. Prin comparaţie, s-au petrecut, în cele 12 luni, 365 accidente provocate de sisteme de frânare defecte.

Sunt multe ţări din Europa în care anvelopele de iarnă sunt obligatorii

România nu este singura ţară din Uniunea Europeană sau din Europa care obligă şoferii să folosească anvelope de iarnă în anumite condiţii. Potrivit Michelin, aceasta sunt obligatorii, de asemenea, în Germania (când şoselele sunt acoperite cu zăpadă sau gheaţă), Suedia (1 decembrie - 31 martie), Estonia, Islanda (1 decembrie - 14 aprilie), Croaţia, Finlanda, Cehia (1 noiembrie - 31 martie), Serbia sau Austria (1 noiembrie - 15 aprilie).

Ce spun producătorii şi alte instituţii

Potrivit Continental, unul dintre cei mai mari şi respectaţi producători mondiali de anvelope, un automobil care merge pe gheaţă cu cauciucuri de vară va avea nevoie de 43 de metri pentru a frâna complet. Cu anvelope de iarnă va frâna complet în 35 de metri. Asta deoarece anvelopele de iarnă sunt realizate dintr-un material mai moale şi au mai multe „flori” şi şabloane, gândite special pentru deplasarea pe zăpadă şi gheaţă. Astfel, acestea se comportă mai bine decât cele de vară la temperaturi mai mici de 7 grade Celsius.

 

Mai mult, într-un test realizat de publicaţia Indepenedent, o maşină echipată cu anvelope de iarnă a frânat de la o viteză de doar 20 Km/h cu 6,5 metri mai repede pe zăpadă comparativ cu una echipată cu modele de vară.

TyreSafe, o organizaţie non-profit din Marea Britanie care derulează campanii de informare a cetăţenilor în ceea ce priveşte anvelopele, susţine folosirea modelelor gândite special pentru iarnă: „Suntem în favoarea anvelopelor de iarnă deoarece sunt, fără niciun dubiu, mult mai sigure”.

John Rastetter, un expert în anvelope de la retailerul Tire Rack din SUA, recomandă, de asemenea, anvelopele de iarnă pentru zonele cu climă temperat continentală (cum este în România) în care ninge mult iarna şi unde temperaturile sunt scăzute. Potrivit lui şi modelele All Season sunt mai bune decât cele de vară, dar acestea oferă, noi, performanţe similare cu cele ale unor cauciucuri de iarnă uzate pe jumătate. Potrivit testelor realizate de Tire Rack, anvelopele de iarnă oferă o distanţă de frânare cu până la 35% mai redusă decât cele de vară.

Totadă, un studiu realizat de guvernul din Quebec a arătat faptul că anvelopele de iarnă salvează vieţi în sezonul rece. În cei doi ani după ce aceste modele au devenit obligatorii, numărul persoanelor rănite în accidente rutiere petrecute iarna a scăzut cu 5%. Potrivit studiului, anvelopele de iarnă previn aproximativ 575 de răniri cauzate de accidente rutiere în fiecare iarnă.

În concluzie, din orice sursă respectabilă v-aţi documenta, veţi afla că anvelopele de iarnă sunt mult mai sigure în sezonul rece decât cele de vară, iar principalul lor beneficiu este distanţa semnificativ mai scurtă de frânare. Această caracteristică poate salva multe vieţi şi bani iarna, scrie go4it.ro.

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.