STUDIU. 88% dintre șoferii de camion muncesc mai mult de 40 de ore pe săptămână Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Oboseala șoferului este recunoscută pe scară largă ca un factor de risc major care reduce siguranța rutieră și reprezintă o amenințare, nu numai pentru șoferi, ci pentru toți utilizatorii drumului.
Asta apare într-un studiu bazat pe o analiză a datelor colectate printr-un sondaj online realizat în jurul a 2.800 de șoferi de autobuze, autocare și camioane din Europa.
Deși există o mare varietate de motive posibile pentru oboseala șoferului, studiile existente se concentrează doar pe lipsa somnului. Cu toate acestea, acest studiu face un pas mai departe și arată cât de proaste sunt condițiile de muncă și de angajare. Iar acestea sunt printre motivele care stau la baza deficitului de somn.
Orele în plus de lucru
Un factor cheie al oboselii este creșterea timpului de lucru. Programul de lucru al șoferilor de autobuze, autocare și camioane este deosebit de lung, lăsând timp insuficient pentru satisfacerea nevoilor de bază, pentru recuperare și somn. 88% dintre șoferii de camion chestionați și 60% dintre șoferii de autobuz și autocar chestionați au lucrat mai mult de 40 de ore pe săptămână (norma în majoritatea celorlalte sectoare și profesii). O proporție semnificativă dintre acești șoferi a lucrat mai mult de 50 de ore pe saptamana.
Salarii mici
Există o relație directă între nivelul remunerației șoferilor și timpul lung de lucru al acestora. O dorință comună a șoferilor chestionați a fost aceea de a reduce timpul de lucru pentru a reduce oboseala șoferului.
Trebuie să lucreze în timpul pauzelor
Șoferii de autobuze, autocare și camioane raportează adesea că trebuie să-și folosească pauzele pentru activități care constituie „alte lucrări”: găsirea locurilor de parcare, supravegherea activităților de încărcare și descărcare sau încărcarea și descărcarea bagajelor, ajutarea pasagerilor la îmbarcare și interacțiunea cu dispecerii sau clienții și studierea traseului.
Odihnă și somn întrerupt
Calitatea scăzută a odihnei pe care o au șoferii este, de asemenea, o problemă serioasă. Calitatea somnului este adesea redusă de întreruperi și condiții nefavorabile de somn.
Condiții de muncă imprevizibile
Mulți șoferi care au participat la sondajul nostru au raportat programe de lucru neregulate și nerealiste, schimbări prin rotație, modificări frecvente în programul de odihnă și de lucru, muncă de noapte. Toate acestea intră în conflict cu ritmul corpului uman. Ele duc la oboseală și stres.
Sanatate si siguranta
Șoferii au raportat, de asemenea, că trebuie să lucreze în condiții de mediu dure și incomode, care contribuie la oboseală: căldură, frig, zgomot și vibrații mecanice în interiorul vehiculului, la care se adaugă și factori externi, cum ar fi vreme rea, vizibilitate slabă, drumuri rele.
Angajatori
Studiul nostru stabilește o serie de contramăsuri pe care angajatorii le pot implementa pentru a ajuta la eliminarea oboselii șoferului. Acestea includ strategii de gestionare a riscului de oboseală la nivel de companie, investiții în echipamente mai bune pentru vehicule și o reducere a muncii fizice pentru șoferi.
Munca solicitantă fizic duce, de asemenea, la oboseală. Contramăsurile deosebit de importante identificate de acest studiu sunt reducerea timpului de lucru și înregistrarea corectă a timpului de lucru.
În companiile care planifică riguros programul de lucru, șoferii sunt mai puțin afectați de oboseală. Dar șoferii sunt instruiți frecvent să manipuleze tahograful. Acest lucru afectează nu numai bunăstarea șoferilor, ci și plata acestora. Și afectează în cele din urmă siguranța rutieră. Prin urmare, angajatorii trebuie să se asigure că toate sarcinile legate de muncă sunt înregistrate în mod corespunzător - și plătite - ca atare.
Legiuitorii
Legiuitorii au puterea de a remedia aspectele oboselii șoferului care sunt consecințele dereglementării și concurenței puternice din sector. Directivele și reglementările UE impun deja cerințe care reglementează timpul de lucru, orele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă pentru șoferii de autobuze, autocare și camioane.
Articole înrudite
- Cozi uriașe la RAR. Care este motivul?
- Camioane blocate din cauza zăpezii. Unele nu aveau anvelope de iarnă
- Șofer român de camion „le-a mutat nasul” polițiștilor nemți. Cât de beat era?
- Un camion a derapat de pe carosabil la Călărași
- Un camion a căzut în groapa unde a aruncat ilegal mizerie. L-au scos cu macaraua