Pericolele la trecerea de la anvelopele de iarnă la cele de vară
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Mulţi şoferi schimbă, de regulă, după ureche, anvelopele odată cu venirea primăverii, însă acest lucru se face doar când temperatura medie depăşeşte un anumit nivel atât ziua, cât şi noaptea.
Ce este insonorizarea auto. Efectul prin care pasagerii dintr-o maşină... Cum influenţează geometria roţilor conducerea în siguranţă a maşinii. ... La sfârşitul fiecărei ierni, şoferii schimbă anvelopele de iarnă cu cele de vară. Deşi există obiceiul că această operaţiune să se facă în primele zile mai călduroase, recomandarea specialiştilor este ca procedura să se realizeze când prognoza meteo arată că temperatura medie depăşeşte şapte grade atât ziua, cât şi noaptea. Un alt aspect important de reţinut este că anvelopele de vară nu se comportă conform specificaţiilor la temperaturi mai scăzute. „O altă greşeală pe care o fac şoferii este folosirea anvelopele de iarnă chiar şi la temperaturi de 20 de grade sau mai mari. O astfel de acţiune se poate dovedi extrem de periculoasă, întrucât se măreşte considerabil distanţa de frânare. În plus, creşte consumul de combustibil şi uzura anvelopelor, datorită faptului că anvelopele de iarnă au un profil proiectat special pentru zăpada, iar cauciucul are o compoziţie chimică diferită“, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi. Şoferii schimbă anvelopele de vară cu cele de iarnă pentru că altfel riscă să fie amendaţi, însă când trebuie să facă din nou rocada, prelungesc de multe ori nepermis de mult momentul când realizează acest lucru, fără să ştie la ce riscuri se expun.
O diferenţă de doar doi, trei metri a distanţei de frânare reprezintă de multe ori diferenţa dintre viaţă şi moarte în astfel de cazuri. Atât jantele, cât şi anvelopele, au nevoie de o întreţinere specifică, care se face mai ales la schimbarea roţilor. În primul rând, se recomandă o spălare a jantelor la spălătorie pentru eliminarea urmelor de sare sau a soluţiilor de deszăpezire care pot duce la oxidarea elementelor metalice. Întotdeauna depozitarea anvelopelor trebuie precedată de spălarea roţilor şi a anvelopelor. Care este factorul de care depinde uzarea anvelopelor Niciodată nu se depozitează anvelopele de iarnă murdare. Sarea care va rămâne pe jante va duce la oxidarea acestora şi la distrugerea vopselei în cazul roţilor realizate din aliaj. Anvelopele se uzează diferit în funcţie de axa motoare (n.r. este un arbore care controlează supapele, cu câte grade se deschid în avans şi cu câte grade întârziere se închid. Ea se poate găsi în blocul motor sau în chiulasă şi de aceasta depind fazele de distribuţie a motorului pentru obţinerea unei puteri mai mari).
„Se recomandă ca anvelopele de pe roţile motrice să fie schimbate cu cele de pe cealaltă axă. Astfel, dacă avem un automobil cu tracţiune pe faţă, se notează primăvara poziţia roţilor pe anvelope cu cretă, iar iarna roţile care au fost pe axa spate vor fi montate pe axa faţă. În acest fel, gradul de uzură diferit nu va aduce o diferenţă foarte mare. Această operaţiune de rotire este explicată în manualul producătorului auto şi chiar în instrucţiunile producătorului de anvelope“, punctează Florin Marin Bogdan. Există şi sprayuri speciale care sunt utilizate pentru a crea un strat de protecţie pe jante, împiedicând astfel oxidarea acestora în timpul depozitării. Roţile se depozitează în spaţii unde soarele nu bate direct pe acestea. După ce montăm roţile la maşină, este obligatoriu să verificăm presiunea în pneuri. Şi asta pentru că presiunea aerului în anvelope creşte sau scade în funcţie de temperatura exterioară. Se verifică, de asemenea, dacă jantele nu au îndoituri. De ce trebuie să ţineţi cont la achiziţia de noi anvelope În cazul jantelor realizate din aliaj, se recomandă să se aplice un strat foarte subţire de vaselină între fuzetă şi jantă. În cazul unei pene, şoferul va evita astfel situaţia deloc plăcută de a nu putea scoate roata, chiar dacă prezoanele au fost deşurubate.
„Datorită variaţiei de temperatură şi oxizilor, janta se sudează efectiv pe fuzetă, fiind necesar în multe cazuri ca şoferul sau mecanicul să lovească anvelopa cu o bară pentru a putea desprinde janta de fuzetă. În cazul în care veţi avea ghinionul de a face o pană într-o porţiune de şosea cu trafic aglomerat sau în condiţii meteo deosebite, creşte considerabil riscul producerii unor accidente şi veţi constata că nu puteţi continua călătoria decât dacă veţi fi asistaţi de un mecanic care să deplaseze la faţa locului“, ţine să menţioneze Florin Marin Bogdan. Dacă doriţi să achiziţionaţi anvelope noi, trebuie să aveţi în vedere, pe lângă preţ, în special performanţele acestora în ceea ce priveşte frânarea pe carosabil umed, cât şi clasificarea pe care o face producătorul vizavi de consum. Dacă veţi cont de acest de aceste două detalii, siguranţa dumneavoastră şi a pasagerilor din maşina pe care o conduceţi va creşte considerabil, dar veţi face şi economii serioase de combustibil. (adevarul.ro)
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?