Moștenirea lui Răzvan Cuc. Autostrada „muzeu” Lugoj – Deva nu va fi deschisă în 2019

Moștenirea lui Răzvan Cuc. Autostrada „muzeu” Lugoj – Deva nu va fi deschisă în 2019

Șantaj sau constructor iresponsabil: autostradă închisă deși lucrările sunt finalizate în proporție de 99%.

Ministrul desemnat pentru Ministerul Transporturilor, Infrastructură şi Comunicaţiilor, Lucian Bode a declarat că Lotul 3 al Austostrăzii Lugoj-Deva ar putea să nu fie dat în trafic în 2019 întrucât expertiza pentru poduri şi consolidări nu este încă gata.
"Pe Lotul 3 aşteptam raportul de expertiză. Din păcate, şi domnul ministrul ne poate confirma, a venit doar pe tronsonul de drum şi recomandarea este limitarea de viteză şi de tonaj. Încă nu avem raport de expertiză depus pe poduri şi pentru consolidări. Asta înseamnă câzeva săptămâni, asta înseamnă că Lotul 3 Lugoj Deva, 21 de kilometri puţin probabil să fie dat în trafic în acest an", a declarat Bode în parlament..

Înainte să fie demis guvernul Dăncilă, fostul Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, declara că lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva, construit de compania spaniolă Comsa între localităţile Ilia şi nodul rutier de la Holdea, ar putea fi deschis traficului în luna octombrie. Acest lucru nu s-a întâmplat.

Autostrada care se însănătoșește singură
Nu putem totuși să nu ne întrebăm: dacă lucrările au fost atât de proaste încât Ministerul Transporturilor nu a fost de acord să deschidă circulația pe lotul 3, cum au fost ele rezolvate de CNAIR în numai câteva săptămâni?
„Expertiza este spre finalizare. Cum s-a finalizat, deschidem lotul. Deci, e o problemă de, aş spune, două săptămâni pentru a deschide lotul 3”, a spus Cuc. „Fisura s-a extins. Deci, aş spune că am avut dreptate prin deciziile pe care le-am luat la nivelul companiei (CNAIR) şi la nivelul ministerului (Transporturilor, n.r.). Vom da drumul traficului pentru că odată finalizată expertiza, vom avea volumul lucrărilor care trebuie făcute pe acest lot”, a explicat Cuc în septembrie.
Fostul ministrul al Transporturilor a mai spus că vor exista restricţii pe anumite porţiuni de pe lotul 3, deoarece sunt locuri în care se impune acest lucru din cauza carosabilului.
Și încă o întrebare: cum poate promite Ministerul Transporturilor că va deschide circulația când nu știe cauza problemei, dat fiind că „expertiza nu este finalizată” după cum singur a recunoscut Cuc.

Lucrările vor fi complexe
Lucrurile sunt și mai cudate dacă ne luăm după declarațiile făcute, pe 11 septembrie, de purtătorul de cuvânt al CNAIR. Acesta lăsa să se înțeleagă că lucrurile sunt mai complicate și e nevoie de o firmă de specialitate pentru a finaliza lucrările.
„La ce probleme sunt, probabil o să apelăm la terți. Adică vom face licitație și va fi desemnată o firmă. Dar mai întâi trebuie făcută o expertiză, ca să știm exact cât de grave sunt problemele. Oricum, este clar că nu se mai poate deschide până la sfârșitul lui septembrie”, a spus Șerbănescu.
CNAIR a executat, deja, garanția constructorului lotului 3 al autostrăzii, înainte de pronunțarea deciziei tribunalului prin care se suspenda executarea, spune Șerbănescu. „E o crăpătură care porneşte din asfalt, pe terasament şi se duce până jos, în drumul tehnologic. Se poate întâmpla ce s-a întâmplat în 2017, cu prăbuşirea unei bucăţi de terasament. Adică se poate separa, practic, o bucată de autostradă, cu terasament cu tot. Acum nu a căzut atât de repede ca atunci, pentru că are bitum pe ea şi mai are nişte betoane, nişte şanţuri de beton, care încă o ţin. Când vor fi trepidaţii sau va începe să plouă, sau chiar din propria greutate, poate cădea”, a declarat Alin Şerbănescu,

Au început să crească pepeni
De la atâta nepăsare, pe lotul 3 al autostrăzii A1 Lugoj -Deva, supranumită şi „autostrada-muzeu”, în zona nodului Holdea, au început să crească pepeni verzi, informează realitateadehunedoara.net.
Lubenițele s-au dezvoltat ca pe tarla în solul de lângă carosabilul şoselei de mare viteză necirculată. Imaginile cu pepeni verzi crescuți pe lotul 3 al autostrăzii A1 Lugoj-Deva i-au uimit chiar şi pe specialiştii în agricultură, mai ales că judeţul Hunedoara nu oferă un climat propice pentru cultivarea pepenilor verzi.

Care e miza
Un lot de autostradă de peste 20 de kilometri nu este deschis traficului după ce Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere refuză să facă recepția lucrărilor

Contractul lotului 3 al autostrăzii A1 Lugoj-Deva a fost reziliat deși constructorul a terminat peste 99% din lucrări. CNAIR refuză să recepționeze lucrările și să dea drumul la circulație invocând faptul că lucrările sunt proste, iar constructorul ar refuza să ofere o garanție extinsă de la 4 la 10 ani. Costul bucății de autostradă este de 579 milioane de lei.
Potrivit datelor obținute de revista TIR, CNAIR invocă următoarele probleme pe lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva: „Modificare la contract (Ecoduct 57+710 ) Modificare la contract (modificari impuse de AM revizuit: Plantări în compensare, panouri fonoabsorbante,etc) Actualizare HG indicatori tehnico – economici. În prezent există 8 RNC-uri nesoluționate”.

Lotul 4 recepționat cu dispensă
Luni, 12 august, era programată recepția și punerea în circulație pentru loturile 3 și 4 ale autostrăzii Lugoj-Deva (43 de kilometri). După recepția lotului 4, consultantul a recomandat ca la lotul 3 să nu se înceapă această procedură pentru că s-au găsit deficiențe – „probleme cu ravelări în taluz, cu fisuri, marcaje incomplete, lipsă capace canal, disfuncționalități la garduri”, după cum a declarat purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, pentru Tion.ro
"Încă 22 de kilometri noi de autostradă au fost deschişi astăzi pe Autostrada 1 (A1), între localităţile Şoimuş şi Ilia din judeţul Hunedoara, după ce comisia de recepţie a verificat calitatea lucrărilor şi a constat că acestea corespund normativelor", se menţionează în comunicat.
Pentru a deschide circulaţiei cei 22 de km aferenţi lotului 4, CNAIR a preluat în baza unui proces verbal de predare - primire cei 800 de metri aferenţi lotului 3, care fac posibilă circulaţia între acest sector de autostradă şi reţeaua de drumuri naţionale existentă.
"Precizăm că până la recepţionarea lucrărilor de pe lotul 3, CNAIR va asigura desfăşurarea circulaţiei în condiţii de siguranţă pe cei 800 de metri preluaţi. În baza unui plan pentru management al traficului stabilit împreună cu Poliţia Rutieră, CNAIR va avea responsabilitatea doar pentru eventualele deteriorări cauzate de traficul rutier (parapete, marcaje sau semnalizări verticale). Orice altă problemă legată de structura drumului rămâne în continuare în responsabilitatea antreprenorului", afirma CNAIR.

Lotul 3, mai așteaptă
Ministrul Transporturilor de la acea dată, Răzvan Cuc, a venit, pe 13 august, pe cele două loturi de autostradă și a declarat că dacă antreprenorul de pe lotul 3 nu remediază problemele „Compania de Autostrăzi va purcede la rezilierea contractului, va prelua Compania de Autostrăzi lotul 3, va face acele remedieri care se pot face în zece zile și vom da în trafic și lotul 3, până la sfârșitul lunii august”.
După mai multe amenințări cu rezilierea, pe data de 26 august a avut loc întîlnirea decisivă. Contractul pentru realizarea lotului 3 din autostrada Lugoj-Deva ar putea fi reziliat, în urma unei întâlniri care va avea loc luni, la ora 15:00, cu constructorul acestui tronson, în caz contrar reprezentanţii statului urmând să ceară garanţii suplimentare, declara ex ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, într-o conferinţă de presă.

Discuția finală, un eșec
"Astăzi la ora 15:00 va veni antreprenorul la sediul ministerului. Domnul Sorin Scarlat (directorul general al CNAIR - n.r.) a fost pe autostradă, ştiţi că dădusem termenul acela de 10 zile pentru a remedia lucrurile pentru a fi dată în trafic autostrada. Astăzi sunt două scenarii: fie semnăm un act adiţional pentru prelungirea garanţiei, fie, dacă nu, din ce am fost informat, se va rezilia contractul, vom prelua lotul de autostradă, vom finaliza noi ce aveau de finalizat, vorbesc de elementele de siguranţă: gardul perimetral, decolmatări, lucruri oricum minore de făcut, dar care, practic, asigurau viabilitatea autostrăzii. Îl vom prelua şi îl vom deschide traficului aşa cum ne-am asumat", a arătat Cuc, citat de Agerpres.
La rândul său, Scarlat a afirmat că acest tronson nu poate fi dat deocamdată în exploatare, întrucât nu are un sistem funcţional de colectare şi evacuare a apelor.
"Nu putem accepta o lucrare parţial terminată. Elementele trebuie finalizate. Au rezultat anumiţi parametri care nu au fost în limite şi am decis să cerem extinderea garanţiei de la 4 la 10 ani. Nu este vorba de schimbarea regulilor jocului în timpul jocului, ci este vorba de o dorinţă a noastră de a avea o certitudine că lucrările care se execută sunt în regulă. Nu putem plăti nişte lucrări pe care să le avem sub observaţie încă de la deschidere", a precizat şeful CNAIR.

Termenul a expirat
Răzvan Cuc a adăugat, atunci, că deja a dat termen 10 zile pentru remedierea problemelor, care însă nu s-au rezolvat.
"Dacă ei n-au fost în stare să facă nişte decolmatări în 10 zile... n-au fost în stare să aducă două utilaje... Adică dacă ne chinuim aici facem noi cu 20 de inşi decolmatarea şanţurilor cu lopeţile, nu e greu. Dar eu cred că unele elemente din cadrul companiei (CNAIR - n.r.) au plecat şi s-au dus să lucreze la ei şi îi învaţă că n-au ce să vă facă, se poate merge şi aşa. Nu! Eu am spus-o, dar cred că n-au înţeles bine şmecheraşii. Nu mai merge aşa! Nu ştiu cine le-a dat asigurări, dar în acest moment, această firmă, Comsa SA, este în pericol să păţească următoarele lucruri: unu - rezilierea contractului. Doi: reţinerea sumelor care sunt depuse drept garanţie, neplata restului care trebuie plătit de companie şi certificatul negativ constatator. Deci nu stăm să negociem. Negocierea s-a făcut la momentul semnării contractului. Ei au încasat deja 90 şi ceva la sută din banii de autostradă. Nu suntem la piaţă, faceţi ce trebuie să faceţi, dacă nu, ne despărţim", a continuat ministrul.

Lucrăile sunt în regulă
De cealaltă parte, unul dintre constructorii ameninţaţi de ministrul Răzvan Cuc cu rezilierea contractului dădea asigurări că lotul 3 este complet realizat şi pregătit pentru recepţie, fără a pune participanţii la trafic în pericol.
„Am urmărit execuția acestui proiect încă de la debutul șantierului în anul 2014. Cunoaștem foarte bine problemele tehnice întâmpinate de constructor de-a lungul timpului, deficiențele și erorile care au necesitat soluții de remediere în numeroase puncte. Chiar și în prezent există o serie de lucrări minore nefinalizate care nu afectează carosabilul pe care antreprenorul are obligația să le ducă la bun sfârșit (șanțuri, scurgerea apelor, garduri, iarbă pe taluzuri). Totuși, este cale lungă de aici și până la a ține închiși 21 de km de autostradă perfect circulabili, așa cum singuri puteți vedea din filmările noastre.
Disputele surde dintre CNAIR și constructor, orgoliile și fuga de responsabilitate nu țin cont de interesul cetățenilor, șoferii fiind nevoiți să își riște în continuare viața pe DN7 și DN68A. Cerem insistent deschiderea circulației în cel mai scurt timp, iar eventualele mici intervenții din afara carosabilului să fie trecute în anexa la procesul verbal de recepție, așa cum s-a procedat și pe multe alte sectoare de autostradă”, transmit cei de la Pro Infrastructură pe Facebook.

Amatorismul lui Cuc Vs delăsarea constructorului
Publicația Evenimentul zilei a susținut că există numeroase alte probleme tehnice pe lotul de autostrada care ar fi putut fi remediate la timp dacă oficialii din Ministerul Transporturilor, în frunte cu Răzvan Cuc ar fi monitorizat atent constructorul. În plus, acesta nu ar fi încasat o mare parte din bani, deși din documentele văzute de tevista TIR rezultă că CNAIR ar fi plătit peste 94% din lucrare.
Terasamentul a început să cedeze pe zona de circa 21 de kilometri din lotul 3 al Autostrdăzii Lugoj-Deva, iar asfaltul a devenit vălurit. Acest lucru este vizibil deja cu ochiul liber, pentru oricine ajunge în zonă.
Dar, mai mult decât atât, potrivit expertizei realizate de CESTRIN pe acest lot din Autostrada Lugoj-Deva, sub asfalt se află un „strat vegetal mâlos”, adică nicidecum materialele ferme necesare unui terasament pentru o cale de circulație de mare viteză.
Straturile de asfalt sunt mai subțiri decât în proiectul aprobat de CNAIR. În raportul de preinspecție este trecut faptul că cele trei straturi de asfalt au grosimi necorespunzătoare. ”A fost adus geo radarul de la CESTRIM, laboratorul central al CNAIR, și s-au efectuat 21 de măsurători. În 19 dintre aceste măsurători au fost descoperite neconformități legate de grosimea stratului de asfalt. Legislația în vigoare nu mai permite toleranțe în minus la grosimea stratului de asfalt”, a declarat un oficial al CNAIR pentru evz.ro.
Mai exact, în proiect se prevede că grosimea stratului de bază este de opt centimetri, al celui de uzură de șase centimetri și al celui de uzură de patru centimetri. ”Grosimea diferă la toate cele trei straturi și este doar în minus. În medie, cam 1.5 centimetri în minus. S-a dispus remedierea acestei probleme dar este greu de făcut în zece zile acest lucru. Nu au când să frezeze și să se apuce de reasfaltare. Atunci, singura soluție posibilă este să facem o determinare financiară a cantităților de asfalt care lipsesc și care au fost plătite de CNAIR. Constructorul va fi chemat la negocieri iar suma care rezultă va fi scăzută din contract”, a explicat oficial al CNAIR.

Un ministru „îngăduitor” și nereguli la vârful CNAIR
Dar, cu toate că lucrările au fost făcute prost, iar ex-ministrul Transporturilor Răzvan Cuc s-a lăudat că au fost impuse penalități către constructortul lotului, asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. -COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A.- Arcadis Eurometudes S.A., acest lucru pare că nu s-a întâmplat.

Pe de altă parte, Compania Comsa, unul dintre constructorii asociaţi pentru efectuarea lucrărilor tronsonului 3, susţine că CNAIR nu a plătit întreaga factură, având o restanţă de aproape 100 de milioane de lei, motiv pentru care se va adresa Comisiei Europene.

 

CASETA
Ce s-a inaugurat
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a început, 12 august, recepţia lucrărilor la lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva, delimitat între nodul rutier Şoimuş de lângă Deva şi localitatea Ilia, pe o lungime de 22 de kilometri.
Însă, lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva nu putea fi dat în circulaţie pentru că bretelele rutiere care ar fi permis descărcarea traficului se află pe lotul 3 al autostrăzii, unde recepţia nu a putut fi făcută din cauza unor deficienţe apărute. Acestea au fost preluate, însă, de CNAIR, prin proces-verbal.
Lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva este parte integrantă a coridorului 4 Pan-european (Rin-Dunăre), iar pe traseul acestuia se află Dealul Şoimuş, unde a fost pusă în operă una dintre cele mai spectaculoase lucrări de infrastructură din România. Pe sectorul Sibiu-Nădlac al A1 accesul se va face pe la Nodurile Ilia şi Margina, iar între cele două localităţi circulaţia se va desfăşura pe reţeaua de drumuri naţionale existentă.
Lucrările pe tronsonul Lugoj – Deva au început în anul 2013 și trebuiau finalizate în 2016.
Antreprenorul acestui contract în valoare de peste 419 milioane de lei fără TVA este Asocierea Tehnostrade SRL - Spedition UMB SRL. După deschiderea circulaţiei pe cei 22 de kilometri noi, reţeaua de autostrăzi din România măsoară 829 de kilometri.

 

 

 

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.