Chiriţoiu: Plafonarea tarifelor RCA nu este suficientă pentru rezolvarea problemelor
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Plafonarea preţurilor nu este suficientă pentru a rezolva criza de pe piaţa RCA şi este nevoie de un pachet de mai multe măsuri pentru a fi siguri că, după şase luni, nu vor mai exista aceleaşi probleme, a afirmat, pentru Agerpres, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
"Pe piaţa RCA există probleme, dar nu de ieri de azi. Există un proiect de lege în Parlament şi un proiect de ordonanţă la Ministerul de Finanţe, deci problemele le ştim. Toate variantele sunt pe masă, dar trebuie să găsim o formulă prin care să ne asigurăm că peste şase luni lucrurile se vor îmbunătăţi şi nu cred că avem o singură soluţie, ci trebuie să adoptăm mai multe soluţii, să avem un plan format din mai multe măsuri ca să însănătoşim piaţa de RCA", a arătat el.
Întrebat dacă plafonarea preţurilor în acest moment ar fi justificată, Chiriţoiu a precizat că instituţia pe care o reprezintă va analiza acest lucru.
"Trebuie să găsim un ansamblu de măsuri. Vom vedea dacă acest ansamblu de măsuri ar trebui să includă sau nu plafonarea, dar trebuie să fim siguri că după şase luni vom fi într-o situaţie mai bună. Când vom primi de la Guvern proiectul de act normativ îl vom analiza şi aviza cu celeritate, dar vrem să ne asigurăm că avem un plan care rezolvă problemele din piaţă. Nu cred că o singură măsură, plafonarea sau alta, este suficientă", a explicat Chiriţoiu.
De asemenea, întrebat ce alte măsuri ar trebui luate, el a arătat că acest lucru trebuie discutat cu Guvernul şi cu ASF.
"Sunt o serie de iniţiative în Parlament, propuneri pe care le-am făcut noi, pe care le-a făcut ASF, există acel proiect de OUG la Ministerul de Finanţe. Rămâne să vedem ce măsuri selectăm pentru implementare", a răspuns şeful autorităţii de concurenţă.
Tarifele la RCA au mai fost plafonate în urmă cu cinci ani, dar ca parte a unui plan mai amplu de măsuri, a amintit el.
"Plafonarea a fost însoţită de modificarea legislaţiei, ceea ce a avut efecte pozitive, dar, din păcate, nu tot ce s-a decis privind acea lege a fost complet aplicat, erau lucruri prevăzute în ordonanţa din 2017 care nici până astăzi nu au fost implementate. Şi, de asemenea, a fost cel puţin o eroare în momentul în care a fost aprobată ordonanţa în Parlament. Undeva modul de aprobare a ordonanţei a creat mai multe probleme decât a rezolvat, ceea ce a contribuit la criza actuală", a mai spus Chiriţoiu.
El a adăugat că, dacă există voinţă politică, se poate lua rapid un pachet de măsuri care să pună punct crizei de pe piaţa RCA.
"Dacă în 2017 a fost dată o ordonanţă, acum intenţia este de a folosi o Hotărâre de Guvern în baza Legii concurenţei, ceea ce este o premieră, această prevedere din Legea concurenţei nu a mai fost aplicată, cel puţin în perioada recentă. Atunci, fiind un lucru complet nou, va trebui să fim siguri că îl facem bine. Va trebui să ne asigurăm că avem o analiză temeinică, un studiu de impact şi, repet, că ansamblul de măsuri pe care îl luăm va duce la rezultate pozitive în piaţă", a conchis Chiriţoiu.
Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) şi Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) au reacţionat vineri după publicarea proiectului de Hotărâre de Guvern care instituie o plafonare pe termen de 6 luni a tarifelor de primă la asigurările RCA, avertizând că măsuri similare luate în urmă cu câţiva ani şi-au dovedit totală lipsa de eficienţă pe termen mediu şi lung.
"Propunerea de act normativ, publicată astăzi pe site-ul Ministerului Finanţelor, pare a nu lua în considerare faptul că măsuri similare luate în urmă cu câţiva ani şi-au dovedit totală lipsa de eficientă pe termen mediu şi lung. De altfel, decizia anterioară de plafonare a tarifelor RCA a atras după sine demararea procedurii de infringement de către Comisia Europeană şi a condus la adoptarea unei legislaţii RCA care a afectat piaţă de asigurări şi a contribuit la situaţia actuală. De altfel, industria de asigurări a atras constant atenţia asupra acestor aspecte şi a depus eforturi importante pentru a îmbunătăţi cadrul normativ în domeniul asigurărilor, în beneficiul tuturor românilor, al economiei şi societăţii - venind cu propuneri concrete".
Ministerul Finanţelor a lansat în dezbatere proiectul de Hotărâre care vizează limitarea temporară, pentru şase luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA.
"Ca urmare a ieşirii recente din piaţa asigurărilor RCA a asigurătorului cu cea mai mare cotă de piaţă, asigurător în portofoliul căruia se aflau cea mai mare parte a asiguraţilor, a fost generată o evoluţie ascendentă accelerată a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA care a condus la încadrarea unui număr ridicat de asiguraţi RCA în categoria asiguratului cu risc ridicat. Prima medie anualizată (prime brute subscrise/unităţi anuale de expunere), la nivelul pieţei fără a include Societatea de Asigurare - Reasigurare City Insurance SA, a înregistrat o creştere în anul 2021", se arată în nota de fundamentare.
Dacă în primul semestru din 2021 prima medie anualizată a fost de 578 de lei, în trimestrul trei, după retragerea autorizaţiei Societăţii de Asigurare - Reasigurare City Insurance SA a fost de 725 de lei şi a ajuns în trimestrul patru să fie de 1.050 de lei.