ANALIZĂ Print. CÂTE CAMIOANE S-AU VÂNDUT ÎN ROMÂNIA ÎN PRIMELE PATRU LUNI ALE ANULUI Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme și vehicule comerciale) au înregistrat, în primele patru luni din 2017, o creștere generală de 12,6%, comparativ cu aceeași perioadă din 2016, arată reprezentanții Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Piața vehiculelor comericale arată în felul următor (nu am dorit să întocmim un clasament, ci am considerat producătorii în ordine alfabetică!):
DAF a vândut 416 vehicule, din care 405 camioane (64 în aprilie) și 11 vehicule mai mici de 16 tone.
Iveco a vândut, în primele patru luni ale anului, 632 de vehicule, dintre care 209 camioane (74 în aprilie), 86 de vehicule cu tonaj între 3,5 și 16 tone, 23 de autobuze, iar 314 au fost microbuze.
MAN a vândut 489 de vehicule, dintre care 469 camioane (77 în aprilie), 19 vehicule comericale cu tonaj între 6 și 16 tone și un autobuz.
Mercedes-Benz a vândut 2.340 de vehicule. Dintre acestea, camioane au fost 479 (105 în aprilie), 18 vehicule între 6 și 16 tone, 5 între 3,5 și 6 tone și 25 de autobuze. De asemenea, s-au vândut 666 de microbuze.
Renault Trucks a vândut 144 de camioane și 3 vehicule cu masa între 3,5 tone și 16 tone.
Scania a vândut 320 de camioane, dintre care 97 în aprilie.
Volvo Trucks a vândut 429 de camioane, din care 76 în aprilie.
Roman –producător autohton– a vândut un camion.
În total, de la începutul anului s-au vândut 2.456 de camioane, iar în luna aprilie–516.
Programul Rabla s-a gripat
Pe plan european, asistăm la o temperare a creșterii vânzărilor de autoturisme noi, având, în primele 4 luni din 2017, o creștere generală de +4,7%), aceasta fiind influențată de scăderea înregistrată în aprilie 2017 (-6,6% față de aprilie 2016). Cele mai mari piețe (care împreună acoperă cca. 3/4 din totalul SM UE), sunt, în continuare, în teritoriul pozitiv, înregistrând următoarele evoluții: Franța +2,0%, Germania +2,5%, Italia +8,0%, Spania +6,1% și Marea Britanie +1,1%. În România, vânzările de autoturisme realizate în primele patru luni din 2017 au fost, ca și în anii precedenți, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 79% (vs. 21% persoane fizice). Comparativ cu primele 4 luni din 2016, este de remarcat faptul că au crescut atât ponderea cât și volumul achizițiilor realizate de către persoanele fizice (ponderea de la 13% la 21%, iar volumul, cu 81%). Aceste cifre constituie un semnal care ne arată detașarea tot mai mare a persoanelor fizice de Programul “Rabla”, care astfel începe să-și reducă efectul de așteptare pe care l-a generat în ultimii ani în piață. În ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), se observă faptul că, în primele patru luni din 2017, au fost înmatriculate peste 167.000 unități (cca 55% din volumul înregistrat pe întreg anul 2016), adică de 5,7 ori mai multe decât cele noi. Această situație se datorează, după cum APIA a și semnalat încă de anul trecut, eliminării de la 1 februarie 2017 a Timbrului de Mediu. Ceea ce este și mai grav însă este faptul că s-a triplat numărul autoturismelor rulate importate cu emisii poluante ridicate (Norma Euro3 și 2), respectiv de la cca. 23.600 unități în 2016, la cca. 68.600 unități în 2017.
Producţia naţională și Exportul
Având în vedere faptul că datele primite sunt incomplete, suntem nevoiți să nu detaliem aceste două capitole. Menționăm doar datele referitoare la producția Ford România și Roman SA care, în primele patru luni, au totalizat 18.268 unități, toate fiind exportate, în creștere cu 1,6% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Vânzările de autovehicule noi
În luna aprilie 2017 s-au livrat cu 16,2% mai puține autovehicule decât în luna martie, fapt ce face ca, pe ansamblul primelor patru luni, să se ajungă la un total de 40.581 unități, cu 12,6% mai mult decât în primele patru luni din 2016. Autoturismele, care reprezintă 79% din totalul livrărilor realizate în aceste prime patru luni din 2017 (32.027 unități), înregistrează o creștere față de aceeași perioadă a anului 2016 de 14,4%, iar vehiculele comerciale (marfă și persoane), una de 6,1%.
Top-ul pe mărci (autoturisme+autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 9.611 unități, urmată de către Volkswagen, cu 4.346 unități, Ford 3.389 unități, Renault cu 3.064 unități și Skoda 3.055 unități.
La autoturisme, în funcție de volumele livrate, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 8.341 unități (26% cotă de piață, pe un volum în creștere cu 7,6% față de 2016), urmată de Volkswagen cu 3.793 unități (11,8% cotă de piață, volume în creștere cu 24% față de 2016); Skoda 3.055 unităţi (9,5% din total piață, volume în creștere cu 3,9%); Renault 2.429 unități (7,6% cotă de piață, volume mai mari cu 35,9%); Ford 2.361 unităţi (7,4% din total piață, volume în creștere cu 26,1%); și Opel cu 1.470 unităţi (4,6% din total piață, volume mai mari cu 35,2%).
Limuzinele în top
Analizând segmentarea pe clase, observăm o evoluție mixtă, majoritatea segmentelor înregistrând creșteri, unele chiar importante (Clasa E +58,7%, SUV +32,2%, Clasa B +22%, Clasa F +18,6%, Clasa C +8,5%, Clasa A +4%) iar altele, scăderi, unele semnificative (MPV -30,7%, Clasa D -12,2% și Sport -5,2%).
Diesel- în marja de eroare
În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piața, cu o pondere de 52,1%, care este însă mai redusă comparativ cu cea din aceeași perioadă a anului trecut (55,7%). Dintre primele 10 mărci/ modele cele mai vândute, 9 mărci și respectiv 6 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (52,1%). În ceea ce privește autoturismele “verzi“ (electrice și hibride), acestea au ajuns la o pondere de 1,7% din totalul livrărilor realizate în primele patru luni ale lui 2017. Chiar dacă volumele sunt foarte mici, creșterile sunt importante (cele electrice +142,1%, iar cele hibride +185,2%) și arată faptul că există un potențial important de creștere al acestei categorii de autoturisme care, stimulată corespunzător (așa cum este astăzi), va realiza volume importante și va contribui, astfel, la reducerea poluării în trafic.
În concluzie, față de datele înregistrate până acum, putem estima că, dacă nu vor fi evenimente/ măsuri de natură să afecteze sectorul auto, în anul 2017 se va înregistra o creștere a pieței auto de 10%.
Taxă pe mașinile de vânzare pe trotuar
Slătinenii care îşi lasă autoturismele pe domeniul public al municipiului, cu afişul „de vânzare”, trebuie să achite o taxă zilnică Primăriei, în valoare de 56,25 lei. Taxarea celor care îşi pun maşinile de vânzare pe domeniul public, în parcări sau pe stradă, este o măsură care vine după modificarea unei hotărâri a Consiliului Local al Municipiului Slatina, referitoare la aprobarea Regulamentului privind ocuparea temporară a domeniului public şi privat în municipiul Slatina şi modalitatea de încasare a taxei pentru vehicule/autovehicule scoase la vânzare.
Cei care îşi lasă maşina cu afişul „de vânzare” pe domeniul public trebuie să achite 4,5 lei pe metrul pătrat pe zi, un loc de parcare fiind de 12,5 metri pătraţi.
Reprezentanţii municipalităţii spun că modificarea reprezintă „o intrare în normalitate”, iar cei care desfăşoară activităţi de comerţ pe domeniul public al Slatinei trebuie să fie taxaţi, conform legislaţiei în vigoare.
„Taxa care trebuie plătită se asimilează unui loc de parcare, care este de 12,5 metri pătraţi, ori 4,5 lei pe metru pătrat, pe zi, care este taxa locală, adaptată după Codul Fiscal, cu privire la activităţile de comercializare pe domeniul public şi privat. Taxa se va achita la Direcţia Venituri din cadrul Direcţiei de Patrimoniu. Era nevoie de o astfel de prevedere pentru faptul că orice activitate care implică folosirea domeniului public şi privat trebuie taxată, pentru că domeniul este al tuturor cetăţenilor, al Slatinei”, a declarat viceprimarul Slatinei, Claudiu Stăncioiu.
Potrivit noilor reglementări, persoanele fizice şi persoanele juridice care solicită ocuparea temporară a terenurilor (a unui loc de parcare) aparţinând domeniului public/privat al municipiului Slatina, cu vehicule/autovehicule scoase la vânzare (autoturisme, remorci, monopede, platforme, scutere, autovehicule, altele asemenea), vor depune, înainte de perioada solicitată, la registratura Direcţiei Economice din cadrul aparatului de specialitate al primarului municipiului Slatina o cerere însoţită de copia actelor de identitate ale solicitant; copia actelor de proprietate pentru vehicul/autovehicul; certificatul fiscal eliberat de Direcţia Economică din care să rezulte că solicitantul nu figurează cu datorii la bugetul local.
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?