Zeci de mii de euro, compensații pentru șoferii de camion care munceau în condiții degradante Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Un fost viceministru al transporturilor din Lituania și administrator al companiei lituaniene de transport Arijus a fost condamnat de instanța penală din Bruges la o pedeapsă cu închisoarea cu suspendare de șase luni și la plata unei amenzi. De asemenea, compania de transport Arijus a fost amendată și obligată să plătească șoferilor nominalizați de sindicat zeci de mii de euro per șofer.
Cazul s-a derulat în urma unei anchete a Fundației FNV VNB, care monitorizează respectarea contractelor colective de muncă. Șoferii care lucrează pentru companie provin în principal din Ucraina și Belarus Rusia și lucrează în condiții degradante și primesc salarii mult prea mici.
Fundația FNV VNB a investigat cazul și a intervievat șoferi din Rusia și Ucraina în parcările din Olanda și Europa de Vest. Sindicatul s-a confruntat cu abuzuri sociale și a documentat poveștile șoferilor și a adunat probe. Șoferii au transportat containere maritime în și de la Rotterdam și Zeebrugge pentru companii precum Samskip, ECS, P&O Ferrymasters și IKEA.
Cercetare internațională
Când sindicatul se afla în Harkov, Ucraina, în februarie 2020, pentru a intervieva șoferii, Parchetul belgian a confiscat o duzină de camioane. În 2022, societatea a fost citată, iar cazul a fost instrumentat pe fond la începutul acestui an, sindicatul fiind prezent.
Detalii despre caz
38 de șoferi au fost aduși în Belgia cu autoutilitara pentru a efectua misiuni de transport. Ei nu au condus niciodată în sau în Lituania, doar în Belgia și în jurul ei, dar au fost plătiți ca și cum ar lucra în Lituania. Majoritatea șoferilor nu erau lituanieni, ci proveneau din afara Uniunii Europene, cum ar fi Ucraina și Rusia Albă. Arijus le-a oferit permise lituaniene înregistrându-le la adresa unui hotel lituanian IBIS.
Condiții degradante
Șoferii au fost nevoiți să locuiască în cabina camionului timp de cinci până la douăsprezece săptămâni, în condiții degradante. Nu era nici măcar apă curentă, ci doar o toaletă mobilă murdară. Se spălau în aer liber cu apă dintr-o sticlă de apă și nu puteau să-și gătească mâncarea în cabină decât în vânturi puternice de mare. Perioadele de conducere și de odihnă nu au fost respectate, astfel încât nu numai siguranța angajaților a fost compromisă, ci și a altor participanți la trafic.
Condamnarea penală
FNV este mulțumit de condamnare. Edwin Atema de la FNV transport & Logistiek: "Această convingere arată trei lucruri pe care noi și șoferii le știm de mult timp. În primul rând, că șoferii sunt exploatați și că nici foștii politicieni, din țările în care se află cei mai mari transportatori din Europa, nu se sfiesc să se îndepărteze de ea. În al doilea rând, că aceste companii lucrează pentru clienți vest-europeni care încearcă să-și perie responsabilitatea cu ajutorul companiilor de transport din străinătate."
Detalii AICI
Articole înrudite
- Un șofer român de camion a condus 30 de ore până în Germania. Ce i-a făcut poliția?
- 200 km de autostrăzi și drumuri expres inaugurate în 2025
- Poliția germană caută șoferul român al unei dube albe. A făcut pagube de 70.000 euro
- Români prinși la furat de motorină în Germania
- Cine a fost de vină în accidentul de camion soldat cu 3 răniți