UNTRR solicită prelungirea schemei de ajutor de stat până la 31 decembrie 2025 Recomandat
- Scris de Administrator
- Imprimare

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Ministerului Finanțelor prelungirea schemei de ajutor de stat până la 31 decembrie 2025 și majorarea sumei rambursate pentru acciza suplimentară la 34 bani/litru.
“Aceste modificări ale legislației sunt esențiale pentru ca firmele de transport rutier din România să-și poată menține competitivitatea într-un context economic tot mai dificil. Carburantul rămâne cel mai mare cost, iar majorarea accizei fără măsuri compensatorii adecvate duce la creșterea costurilor operaționale și pune presiune directă pe tariful de transport.
Începând cu anul 2025, mai mulți transportatori români au pierdut contracte de transport bilateral din și către România, ca urmare a acestor costuri ridicate. Aceste evoluții confirmă datele prezentate în Studiul UNTRR Piața Transporturilor Rutiere din România 2018-2030, care arăta că în 2023 cele mai mari scăderi s-au înregistrat pe rutele către și dinspre Germania, Țările de Jos, Belgia, Cehia și Polonia. În 2023, transportatorii români au continuat să dețină o pondere semnificativă în comerțul internațional realizat rutier, cu 66% din totalul exporturilor și 57% din totalul importurilor de mărfuri transportate pe cale rutieră.
Scăderea volumului de servicii de transport rutier efectuate de operatorii români se reflectă inclusiv în datele publicate de Banca Națională a României. Astfel, la sfârșitul lunii noiembrie 2024, soldul exporturilor de servicii de transport rutier a fost de doar 4,555 miliarde euro, în scădere cu 483 milioane euro față de aceeași perioadă a anului 2023, când soldul era de 5,038 miliarde euro.
În acest context, pentru a asigura continuitatea măsurii și predictibilitatea necesară mediului de afaceri, UNTRR solicită prelungirea perioadei de aplicare a schemei de ajutor de stat până la data de 31 decembrie 2025.
Valoarea actuală rambursată, de 20 bani/litru, nu mai reflectă realitatea economică. UNTRR solicită majorarea acesteia la 34 bani/litru, astfel încât să se asigure o compensare parțială echitabilă a accizei suplimentare, în linie cu practicile altor state membre UE.
După majorarea accizei la motorină de la 1 ianuarie 2025, nivelul acesteia a depășit 466 euro/1000 litri – cea mai mare valoare a accizei din România de după 1990. În același timp, nivelul minim european este de 330 euro/1000 litri, iar diferența necompensată afectează direct capacitatea de concurență a transportatorilor români în raport cu operatorii din alte state membre.
Mai multe state UE oferă scheme de rambursare semnificativă a accizei suplimentare: Spania rambursează 4,9 cenți/litru, Croația oferă rambursare integrală, iar Ungaria compensează aproximativ 70% din diferență. Belgia, Franța și Italia aplică, de asemenea, forme consistente de sprijin, care mențin competitivitatea transportatorilor naționali.
În acest context, UNTRR solicită modificarea următoarelor articole din H.G. 153/2024:
•Art. 4 alin. (3): prelungirea perioadei de aplicare a schemei până la 31 decembrie 2025;
•Art. 5 alin. (2): majorarea valorii rambursate la 34 bani/litru.
UNTRR subliniază necesitatea unei intervenții urgente pentru evitarea dezechilibrelor în piața de transport rutier și pentru asigurarea unei concurențe loiale în spațiul UE. În lipsa acestor ajustări, transportatorii români riscă să piardă teren în fața firmelor străine care beneficiază de sprijin activ și consistent din partea propriilor guverne.
De asemenea, este important de avut în vedere că, indiferent de evoluția prețului petrolului și motorinei pe piața europeană, creșterea accizei la nivel național are un impact concentrat pe operatorii de transport din România atât prin reducerea competitivității transportatorilor români și a tuturor agenților economici din România care utilizează un transport mai scump decât competitorii lor din alte țări. În măsura în care în alte țări la același cost al motorinei fără taxe, fie taxele aplicate sunt mai mici, fie taxele aplicate chiar dacă sunt egale sau mai mari cu cele aplicate în România, dacă prin rambursări integrale sau parțiale de acciză, costul final al motorinei devine mai competitiv decât în România, fluxurile de alimentare ale transportatorilor vor migra către alte state, așa cum s-a întâmplat și în trecut. Estimările arată că, într-un interval de doar trei luni, între 12% și 18% din volumul de motorină alimentat pe teritoriul României ar putea fi redirecționat către țările vecine. Această migrare va conduce implicit la o scădere a sumelor colectate de stat din acciză.
Deși, la prima vedere, statul român ar putea considera că face o economie prin nerambursarea accizei către transportatori, în realitate, pierderile bugetare cauzate de mutarea alimentărilor în afara țării vor depăși economiile aparente. Astfel, suma finală colectată din acciză se va reduce proporțional cu volumul de carburant alimentat în afara României.
Pentru a da o șansă industriei de transport din România și economiei românești în ansamblu, menținerea rambursării parțiale a accizei pentru transportatorii români este cheia atât în situația creșterii prețului motorinei cât și a scăderii acestuia ca urmare a recesiunii economice și a reducerii cererii.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România își exprimă încrederea în deschiderea autorităților față de această solicitare legitimă a industriei de transport rutier, vitală pentru economia națională și pentru buna funcționare a lanțurilor logistice europene.”, se spune în comunicatul UNTRR din 7 aprilie 2025.
Articole înrudite
- UNTRR: Aplicația e-Transport nu funcționează corect!
- VIDEO. Starea transporturilor, cu Constantin ISAC, președintele UNTRR
- VIDEO. O felicitare de Crăciun pentru tine!
- UNTRR: “Contractul” Schengen rutier oferă României un potențial de dezvoltare semnificativ. Vom rămâne cu potențialul sau îl vom materializa?
- UNTRR: În 3 luni transportatorii români ar putea avea interzis la internațional!