Transportul de bunuri între Marea Britanie și UE, în cazul unui Brexit fără acord: ghid pentru transportatori
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Șoferii care operează în transporturi vor avea nevoie de o documentație corectă pentru a călători în și dinspre UE, dacă Marea Britanie iese din UE fără niciun accord.
UE a fost de acord că, pentru o perioadă de tranziție, șoferii britanici vor putea continua să utilizeze licențele folosite în prezent pentru a intra și pentru a ieși din UE. Aceast fapt este valabil până la 31 decembrie 2019 și este probabil ca termenul să fie prelungit până la 31 iulie 2020.
Transportatorii care dețin o licență comunitară vor putea continua să utilizeze aceste documente în cazul unui Brexit fără acord pentru o perioadă de tranziție. Transportatorii care solicită sau reînnoiesc o Licență comunitară, după un Brexit fără accord, vor primi în schimb o „Licență britanică pentru Comunitate”, care le va acorda aceleași drepturi.
O copie a licenței comunitare (sau a noii „Licențe britanice pentru comunitate”) trebuie să existe la bordul tuturor camioanelor care efectuează transporturi în UE.
Licența comunitară (sau noua „Licență britanică pentru comunitate”) nu va fi validă pentru transporturile internaționale făcute de șoferii britanici prin țările UE dar către state din afara UE – pentru acestea e nevoie de permis ECMT.
Unele „schimburi comerciale” (mișcări între două țări ale UE) și „cabotajul” (mișcări într-o țară UE) vor fi permise în perioada de tranziție. Până la 31 decembrie 2019 vor fi posibile până la două transporturi de cabotaj sau între două state ale UE pe săptămână.
Mărfuri mutate pe cont propriu
Operatorii din Marea Britanie, care transportă mărfuri proprii (care operează pe cont propriu) sau care au vehicule cu o greutate sub 3,5 tone (inclusiv autoutilitare), nu au nevoie de o licență pentru Comunitate. Cu toate acestea, pentru a munci în UE cu un vehicul sub 3,5 tone, poate fi solicitat un permis.
Permise ECMT
Unele călătorii făcute în perioada de tranziție vor necesita un permis ECMT. În special, transportatorii vor avea nevoie de un permis ECMT dacă:
- doresc să tranziteze UE către țări din afara UE, precum Elveția,
- intenționează să efectueze trei călătorii inter-comerciale (transportul de mărfuri dintr-o țară în alta) în timpul unui singur transport în UE.
Permisele ECMT sunt valabile numai însoțite de:
- un jurnal de bord (logbook) ECMT (eliberat cu autorizația),
- certificate de conformitate și siguranță rutieră referitoare la vehiculul utilizat
Plăcuțe de înmatriculare și documente
Toate remorcile comerciale cu o greutate de peste 750 kg și remorcile folosite în uz necomercial de peste 3.500 kg trebuie trebuie să fie înregistrate la Agenția de Licențiere a Șoferilor și Vehiculelor (DVLA) înainte de a călători în străinătate.
Posesorul remorcii va trebui să se asigure că:
- remorca afișează plăcuțele de înmatriculare,
- au documente de înregistrare a remorcii DVLA.
Transportatorii nu trebuie să se înregistreze dacă efectuează călătorii între Marea Britanie și Irlanda.
Documente ale vehiculului
Șoferii britanici trebuie să poarte următoarele documente când conduc în străinătate:
- un jurnal al vehiculului (V5C) sau VE1035,
- un autocolant GB în partea din spate a vehiculului și a remorcii, chiar dacă plăcuțele numerice includ identificarea (GB),
- o carte verde de asigurare.
Cărțile verzi
Cartea verde este un certificat internațional acceptat în 48 de țări care face parte din schema Green Card 6.
Șoferii vor trebui să poarte Cartea Verde atunci când conduc în UE, dacă Marea Britanie iese din UE fără acord.
Transportatorii ar trebui să se asigure că (,) Cartea Verde este furnizată de compania lor pentru asigurarea tuturor tipurilor de vehicule.
Sunt necesare mai multe Cărți Verzi dacă:
- sunt operatori comerciali și au asigurare de flotă - transportatorii vor avea nevoie de o Carte Verde pentru fiecare vehicul,
- are o remorcă atașată la vehicul – e nevoie de o Carte Verde pentru tractarea vehiculului și o carte verde pentru remorcă,
- are două polițe de asigurare care acoperă durata călătoriei.
Transportatorii din UE
Operatorii din UE trebuie să fie autorizați în țara de reședință și să poarte în permanență o copie a unei Licențe comunitare. Operatorii din UE cu permis comunitar (Community Licence) continuă să poată transporta mărfuri, din și prin Marea Britanie, într-un Brexit fără accord până la instituirea altor reguli.
Operatorii din UE care desfășoară activități comerciale din, dinspre sau prin Marea Britanie vor fi obligați să prezinte dovada asigurării. O Carte Verde sau o altă dovadă a asigurării auto vor fi recunoscute în Marea Britanie.
Operatorii UE pot efectua cabotaj în Marea Britanie în aceleași condiții pâna la noi reguli.
Responsabilități transfrontaliere la mutarea mărfurilor
Este responsabilitatea comerciantului să facă declarații vamale și să obțină documentația necesară pentru șofer și transportator. Acest lucru se poate face direct sau prin intermediul unei companii de logistică.
Mai multe informații despre datele care trebuie furnizate de comercianți pentru procesele vamale, precum și pentru procesele de import și export pot fi găsite pe gov.uk.
În timp ce responsabilitatea formalităților vamale de frontieră revine comercianților, transportatorul trebuie să se asigure că i-a oferit șoferului toate documentele necesare pe care acesta trebuie să le dețină la el pe toată durata transportului.
Transportatorul trebuie să informeze șoferul ce documente vor fi prezentate în toate punctele cheie de tranzit (posturi vamale, la inspecții, porturi sau terminale de tren). Pentru a fi ferit de probleme, este vital ca șoferul să știe ce documente îi sunt necesare, unde, când și cum trebuie prezentațe și verificate.
Mutarea mărfurilor din Marea Britanie în UE
Înainte de a părăsi Marea Britanie
Atunci când colectează mărfuri pentru a trece în UE, șoferului trebuie să i se ofere toată documentația necesară pentru a trece granița în UE.
Exportatorul britanic trebuie să finalizeze procedurile vamale de export din Marea Britanie. Ele cuprind o declarație comună vamală, de securitate și siguranță. Șoferului trebuie să i se spună dacă trebuie să prezinte mărfurile la Oficiul Vamal din Marea Britanie. După ce acest lucru a fost făcut, exportatorului i se va acorda permisiunea de a merge mai departe cu procedurile, iar șoferului i se va comunica că poate lua mărfurile de la terminal.
Documente pentru autoritățile de frontieră ale UE
Șoferului trebuie să i se ofere toată documentația necesară din partea comerciantului pentru a îndeplini cerințele țării din UE în care intră. Este responsabilitatea exportatorului din Regatului Unit să asigure acest lucru.
Se poate întâmpla ca procesele de pre-declarare și de vamă să fie cerute înainte ca materialele să fie expediate din Marea Britanie.
Comerciantul care exportă mărfurile din Marea Britanie trebuie să confirme cu comerciantul care importă mărfurile în UE ce documente și proceduri vor fi necesare, pentru a exporta mărfuri din Marea Britanie în UE. Comercianții trebuie să se asigure că toate cerințele și formalitățile sunt îndeplinite.
Trecerea mărfurilor în UE în baza Admission Temporaire/Temporary Admission (ATA)
Carnetele ATA sunt documente vamale internaționale care sunt utilizate pentru exportul sau importul temporar de mărfuri. Dacă comerciantul confirmă că mărfurile se deplasează în conformitate cu convenția ATA, șoferul trebuie să:
- obțină documentul Carnet ATA de la comerciant,
- ia mărfurile și Carnetul ATA de la frontiera din Marea Britanie, conform instrucțiunilor comerciantului, agentului sau companiei de logistică.
Mutarea mărfurilor în UE în cadrul transportului rutier internațional (TIR)
În cazul în care comerciantul prevede ca mărfurile se deplasează în conformitate cu convenția TIR, vehiculul care deplasează mărfurile trebuie să dețină un certificat de omologare (Approval Certificate) a unui vehicul rutier pentru transportul mărfurilor sub sigiliul vamal.
Transportatorul trebuie:
- să îi dea șoferului un carnet TIR,
- să se asigure că au fost efectuate dispozițiile pentru a declara sistemul de tranzit al UE (NCTS) și să aibă numerele de referință necesare pentru autoritățile vamale din UE,
- să intruiască șoferul să ia și să prezinte bunurile și Carnetul TIR la oficialii de la frontiera Regatului Unit.
Accizarea transporturilor din Marea Britanie
Produsele accizabile sunt alcoolul, tutunul sau produsele energetice.
Dacă mărfurile sunt supuse accizelor, pe lângă alte documente comerciale, șoferul trebuie să primească următoarele de la comerciant:
- o copie a documentului administrativ electronic (EAD),
- documentația care arată clar codul de referință administrativ (ARC) pentru eAD,
- un formular W8 pentru produse energetice,
- o copie a declarației vamale.
La granița cu UE
Dacă nu s-au utilizat proceduri suplimentare, șoferul trebuie să se supună cerințelor de import și de frontieră ale UE.
Dacă mișcarea se face în cadrul CTC, TAD trebuie să fie prezentată de șofer către autoritățile vamale ale UE, în conformitate cu procedurile UE.
Dacă circulația se face în conformitate cu convențiile ATA sau TIR, șoferul trebuie să prezinte carnetul ATA sau TIR și să se asigure că este ștampilat de autoritățile vamale ale UE, în conformitate cu procedurile UE.
După frontiera UE
Dacă transportul se face în baza CTC, șoferul trebuie să prezinte TAD la un Birou de destinație sau la o destinatarul autorizat, unde procedura de tranzit va fi închisă. Mărfurile vor fi supuse procedurilor de import ale UE.
În cazul în care circulația se face în conformitate cu Convenția ATA, șoferul ar trebui să ofere Carnetul ATA destinatarului mărfurilor în momentul livrării acestora.
Dacă transportul se face în conformitate cu Convenția TIR, cu procedura Carnet TIR, șoferul trebuie să prezinte carnetul TIR și să se asigure că este ștampilat de autoritățile vamale ale UE, fie atunci când mărfurile părăsesc teritoriul vamal al UE sau la Oficiul UE de Destinație (EU Office of Destination).
Mutarea mărfurilor din UE în Marea Britanie
La colectarea mărfurilor, șoferului trebuie să i se ofere toate documentele vamale relevante și care să confirme modul în care comerciantul a finalizat procedurile de export către UE.
Șoferul trebuie, de asemenea, să confirme cu exportatorul că cerințele de import din Marea Britanie au fost îndeplinite.
Dacă nu se utilizează alte proceduri de transport, aceasta înseamnă că șoferul trebuie să aibă dovada unei declarații vamale a comercianților (în UE și Marea Britanie) Aceasta va lua forma unui:
- MRN sau MRN, care poate trece drept numărul de intrare în Marea Britanie,
- numărul de înregistrare și identificare al operatorului economic din Marea Britanie (EORI)
- declarația de export a UE – MRN.
Șoferul trebuie să ridice și să poarte MRN suplimentar pentru procedurile simplificate tranzitorii (TSP).
Mutarea mărfurilor în Marea Britanie în baza CTC
Dacă comerciantul confirmă că mărfurile sunt deplasate sub CTC, șoferul trebuie să:
obțină un TAD de la comerciant și să se asigure că marfa a fost eliberată la procedura de transit.
Mutarea mărfurilor în Marea Britanie sub carnetul ATA
Dacă comerciantul confirmă că mărfurile se deplasează în conformitate cu Convenția Carnet ATA, conducătorul auto trebuie:
- obțineți documentul ATA Carnet de la comerciant.
Mutarea mărfurilor în Marea Britanie sub TIR
Când comerciantul confirmă că mărfurile se deplasează în conformitate cu Convenția TIR, vehiculul care deplasează mărfurile trebuie să dețină un certificat de omologare/ Approval Certificate a unui vehicul rutier pentru transportul mărfurilor sub sigiliu vamal.
Șoferul trebuie să:
- obțină documentul Carnet TIR.
Impozitarea mărfurilor în Marea Britanie
Dacă mărfurile merg la un depozit din Marea Britanie, șoferul va trebui să se asigure că deține o copie a eAD sau documentația comercială care prevede clar ARC înainte de a părăsi portul.
Cu toate acestea, atunci când importatorul a utilizat o procedură vamală simplificată care permite întârzierea sosirii mărfurilor (cum ar fi TSP), crearea eAD va fi, de asemenea, amânată până la sosirea mărfurilor. În aceste cazuri, șoferul trebuie să se asigure că deține o copie a declarației vamale pre-depuse.
La frontiera UE
Șoferul trebuie să urmeze procedurile de ieșire din UE.
Dacă circulația se face în conformitate cu convențiile ATA sau TIR, șoferul trebuie să prezinte carnetul ATA sau TIR și să se asigure că este ștampilat de autoritățile vamale ale UE, în conformitate cu procedurile UE.
Proceduri de sosire în Marea Britanie
Autoritățile britanice nu vor opri vehiculele în drum spre Marea Britanie pentru a verifica dacă au documentația vamală corectă. Cu toate acestea, ofițerii Poliției de Frontieră din Marea Britanie vor folosi, așa cum fac acum, informațiile pentru a selecta camioanele ce trebuie verificate pentru infracțiunile vamale, controalele de securitate și contrabandă. Când vor face acest lucru, vor scoate camionul de pe traseu și vor cere șoferului să prezinte MRN și EORI pe care le dețin.
Șoferul trebuie să urmeze procedurile locale pentru prezentarea TAD, ATA Carnet și TIR Carnet.
După granița cu Marea Britanie
La debarcarea din feribot sau tren, șoferul va pleca din port sau terminal, la fel cum se întâmplă astăzi. Dacă transportul se efectuează în baza CTC, șoferul trebuie să prezinte TAD-ul la un birou de destinație/ Office of Destination, unde procedura de tranzit va fi închisă. Mărfurile vor fi apoi supuse procedurilor de import din Marea Britanie. Dacă există deja un MRN sau / și EORI valabile, acestea vor permite eliberarea imediată a mărfurilor. În caz contrar, șoferul trebuie să ducă mărfurile la destinatarul autorizat/cosignee sau la Biroul de destinație / Office of Destination unde se încheie circulația de tranzit.
Dacă trasportul se face în conformitate cu convenția ATA, șoferul ar trebui să ofere Carnetul ATA destinatarului mărfurilor în momentul livrării acestora.
Dacă transportul se efectuează în temeiul convenției TIR, șoferul trebuie să prezinte carnetul TIR și să se asigure că este ștampilat de Forța de frontieră/ Border Force din Marea Britanie, fie atunci când mărfurile părăsesc teritoriul vamal al UE, fie când ajung la un birou de destinație.
- Transportul de animale, plante și alte produse controlate din UE în Marea Britanie
- Majoritatea produselor animale și vegetale nu vor fi considerate cu risc ridicat. Prin urmare, pot intra în Marea Britanie în mod liber, fără cerințe suplimentare. Cu toate acestea, anumite produse animale și vegetale provenind din țări din afara UE care tranzitează UE înainte de a intra în Marea Britanie vor trebui să intre în Marea Britanie prin puncte de intrare specifice. Comerciantul, transportatorii și șoferul trebuie să se asigure că punctul de intrare din Marea Britanie va putea verifica mărfurile transportate. Acest lucru poate fi verificat pe următoarele site-uri:
- - UK Border Inspection Posts (BIP)27
- - UK Designated Point of Entry (DPE)28
- - Place of First Arrival (PoFA)29 pentru produsele vegetale și vegetale originare dintr-o țară non-UE.
Securizarea unui vehicul în timpul călătoriei către și dinspre Marea Britanie
Transportatorii din Marea Britanie și UE și șoferii acestora trebuie să asigure vehicule care vin în Marea Britanie pentru a reduce riscul de a deveni victimă a infracțiunilor.
Transportatorii și șoferii care traversează frontiera Marii Britanii / UE ar trebui să fie conștienți de potențialele amenințări la adresa vehiculelor și de cum pot opri „pasagerii clandestini”. Un pasager clandestin este o persoană care se ascunde într-un vehicul pentru a evita trecerea controlului de frontieră al Marii Britanii.
În cazul în care un șofer nu asigură un vehicul și este găsit că transportă persoane intrate clandestin în Marea Britanie, șoferul, proprietarul sau angajatorul vehiculului pot fi amendați cu până la 2.000 de lire sterline pentru fiecare persoană găsită (cunoscută și sub denumirea de „sancțiune civilă”).
Legea se aplică tuturor sosirilor în Marea Britanie, inclusiv prin porturile maritime europene și prin Eurotunnel.
Pentru siguranța vehiculelor
Pentru transportatorii, un sistem eficient include:
- instrucțiuni scrise pentru șoferi cu privire la utilizarea sistemului,
- dispozitive de securitate robuste pentru asigurarea eficientă a vehiculului și a încărcăturii,
- instruire pentru șoferi cu privire la utilizarea sistemului și a dispozitivelor de Securitate,
- o listă cu ce trebuie verificat,
- verificarea dacă șoferii respectă instrucțiunile
- pentru șoferi, un sistem eficient include: dispozitive de securitate (de exemplu, un lacăt, sigilii și cordon de înclinare) pentru a asigura vehiculele după încărcarea completă și după fiecare oprire și înainte de a intra în Marea Britanie,
- înregistrarea verificărilor pe lista de Securitate a vehiculului,
Dacă cineva se ascunde într-un vehicul
Dacă un șofer suspectează că cineva încearcă să intre în vehiculul său, acesta trebuie să contacteze poliția locală imediat ce este în siguranță. În Marea Britanie sunați la 999 sau în Europa sună la 112.
Responsabilitățile transportatorului și ale conducătorului auto atunci când trece mărfurile peste granițe
Transportatorii ar trebui să se asigure că respectă modificările vamale și SPS, inclusiv următoarele:
- Transportatorii trebuie să le spună șoferilor despre documentele pe care trebuie să le ofere la frontieră.
- Transportatorii vor avea nevoie de noi documente vamale și de alte documente SPS de la exportator pentru ca mărfurile să treacă frontiera în UE după 31 octombrie 2019 - declarațiile vamale relevante pentru mărfuri vor trebui completate, iar șoferii acestora vor avea nevoie de licențele și documentele adecvate.
- Dacă mărfurile sunt preluate de la un expeditor autorizat, șoferii pot merge direct la port sau Eurotunnel cu un TAD, care poartă un MRN sub forma unui cod de bare pe TAD.
- În cazul în care mărfurile nu sunt preluate de la un expeditor autorizat, șoferii vor trebui să meargă la Biroul de plecare cu un LRN. LRN va fi procesat acolo într-un TAD / MRN.
- Dacă transportatorii transportă temporar mărfuri, cum ar fi material pentru o expoziție sau un concert, în cadrul ATA Carnet, șoferii trebuie să se deplaseze în locația corespunzătoare pentru a ștampila formularul de carnet ATA și pentru a evita plata unei taxe.
- Dacă transportatorii transportă mărfuri până la 31 octombrie 2019 din Marea Britanie în regim de suspendare a accizelor/taxelor, aceștia trebuie să se asigure că depozitarul sau producătorul furnizează șoferului o copie a eAD de la Excise Movement and Control System sau documentația comercială care arată ARC pentru acel transport. Dacă mărfurile sunt produse energetice, atunci pot oferi șoferului un formular W8 pentru a însoți transportul.
- Dacă transportatorii transportă anumite produse controlate, vor trebui să furnizeze șoferului un certificat pentru a însoți mărfurile. De exemplu, toate produsele de origine animală trebuie să fie însoțite de EHC-ul semnat.
- Transportatorii ar trebui să le explice șoferilor lor că, pentru mărfurile care părăsesc Marea Britanie, comerciantul va trebui să facă o declarație de export după care va fi informat dacă a primit „permisiunea de progres” (P2P). Șoferul ar trebui să verifice cu comerciantul că mărfurile au primit P2P în port de la HMRC înainte de a le trece peste graniță.