Șoferii care încalcă legislația rutieră în alte țări, sancționati mai dur Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
O recentă directivă europeană modifică reglementările existente până acum referitoare la schimbul transfrontalier de informații privind încălcările rutiere care afectează siguranța.
Amendamentele aduse extind gama de infracțiuni incluse, îmbunătățesc procedurile de identificare a șoferilor, precizează drepturile șoferilor nerezidenți și stabilesc un portal online cu informații despre reglementările rutiere din UE. Se introduce o procedură de asistență reciprocă între statele membre pentru identificarea șoferilor și recuperarea amenzilor. Tările Uniunii au la dispoziție aproape doi ani pentru a transpune noile prevederi în legislația națională.
Directiva 2024/3237 a Uniunii Europene a modificat actul normativ preexistent în domeniul siguranței rutiere, în sensul atingerii a trei obiective principale: facilitarea investigării eficiente a încălcărilor comise de șoferii nerezidenți, consolidarea protecției drepturilor fundamentale și procedurale ale acestora, precum și contribuția la obiectivul "Viziunea Zero" de reducere a deceselor rutiere la zero până în 2050.
În comparație cu Directiva 2015/413, pe care o modifică, noile prevederi extind lista infracțiunilor rutiere acoperite, incluzând acum aspecte precum nepăstrarea distanței de siguranță față de vehiculul din față, depășirile periculoase, parcarea neregulamentară, conducerea pe contrasens și nerespectarea coridoarelor de urgență. De asemenea, sunt incluse infracțiuni precum părăsirea locului accidentului și încălcările la trecerile la nivel cu calea ferată.
Pentru o mai bună implementare a acestor prevederi, statele membre trebuie să ofere acces extins la datele din registrele naționale ale vehiculelor, inclusiv informații despre utilizatorii finali, prin intermediul punctelor naționale de contact. Directiva clarifică procedurile de asistență reciprocă între state pentru identificarea șoferilor nerezidenți și stabilește cerințe minime obligatorii pentru conținutul avizului de încălcare.
Un aspect important al noii directive este îmbunătățirea transparenței prin stabilirea unor norme clare privind notificarea încălcărilor, cu posibilitatea notificării electronice și obligativitatea comunicării în limba documentului de înmatriculare.
Astfel, în preambulul măsurii se arată că ”este posibil ca persoana în cauză să nu cunoască sistemul juridic al statului membru în care s-a săvârșit încălcarea și nici să vorbească limba sau limbile oficiale ale acestuia; prin urmare, ar trebui ca drepturile fundamentale și cele procedurale ale persoanelor în cauză să fie mai bine protejate. Pentru realizarea respectivului obiectiv, ar trebui să fie stabilite cerințe minime obligatorii privind conținutul avizului de încălcare a normelor de circulație, iar actualul model de scrisoare de informare, care conține numai informații de bază (..), nu ar trebui să mai fie utilizat”.
De asemenea, directiva interzice explicit implicarea entităților private în aplicarea prevederilor sale.
În ceea ce privește monitorizarea implementării, directiva extinde sfera informațiilor pe care statele membre trebuie să le raporteze Comisiei, incluzând date despre încălcările comise de șoferii din țări terțe. Această raportare extinsă va permite o evaluare mai precisă a eficacității măsurilor implementate și va contribui la îmbunătățirea continuă a siguranței rutiere la nivel european.
Cu privire la acestea, documentul arată că ”ar trebui să fie stabilite responsabilitățile și competențele care revin punctelor naționale de contact, pentru a se asigura că acestea cooperează fără probleme cu toate autoritățile competente implicate în investigarea încălcărilor normelor de circulație care afectează siguranța rutieră și care intră sub incidența Directivei (UE) 2015/413 astfel cum este modificată prin prezenta directivă. Punctele naționale de contact ar trebui să fie întotdeauna la dispoziția acestor autorități competente și să răspundă cererilor acestora fără întârzieri nejustificate. Acest lucru ar trebui să se întâmple indiferent de natura încălcării sau de statutul juridic al autorității competente și, mai ales, indiferent dacă autoritatea competentă are competență națională sau subnațională sau locală”.
Noua directivă europeană specifică faptul că statele membre sunt obligate să ofere acces la o gamă mai largă de date din registrele naționale ale vehiculelor, inclusiv date despre utilizatorii finali ai vehiculelor. De asemenea, statele membre trebuie să asigure intrarea în vigoare a actelor cu putere de lege și a actelor administrative necesare pentru a se conforma noului act normativ european până la 20 iulie 2027.
avocanet.ro
Articole înrudite
- Un șofer român a vrut să treacă peste un pod de biciclete cu camionul
- Doi tineri prinși furând motorină dintr-un camion parcat
- Atac de tip mafiot. Camion și mașină incendiate
- Banda de urgență și banda 1, închise pe Autostradă. Accident cu un camion
- Carambol cu mai multe mașini și un camion: Sunt mai mulți copii, inclusiv copii