România are, pe hârtie, 14 autostrăzi. La unele nici traseul nu e stabilit
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
2022 va rămâne în istorie tot ca un an mediocru la numărul de kilometri de autostradă și drum expres inaugurați: 53, în jurul mediei multianuale obișnuite.
Circulăm pe Drumul Expres Balș-Slatina (40 km) și în decembrie ne se deschide Sibiu-Boița (13,17 km), apropiindu-ne de borna simbolică de 1000 km: 954,75 km de autostradă și 39,85 de drum expres.
Ce se deschide în 2023
Dacă toate planetele se aliniază și câteva minuni se întâmplă, scenariul ultra-optimist ne dă un total de puțin peste 100 kilometri de autostradă și drum expres dați în trafic în 2023, un record absolut pentru țara noastră.
Dar dacă timpul trece leafa merge, autoritățile dorm pe ele, nu iau urgent deciziile potrivite, nu rezolvă birocrația, nu deblochează șantierele și lasă antreprenorii să tragă liniștiți de contracte, atunci probabil că și în 2023 vom aduna doar loturile sigure: A0 Sud A2-DN6, DEx12 Slatina-Colonești și A3 Nușfalău-Suplacu de Barcău, total 78,53 km.
Pe hârtie România are un număr mare de autostrăzi.
Țara este brăzdată de proiecte, legături, drumuri expres și șosele de centură pe hârtie.
Există nu mai puțin de 14 autostrăzi și multă lume care circulă spre exemplu pe A10, Sebeș-Turda, funcțională, se întreabă unde sunt celelalte. Răspunsul este simplu: majoritatea sunt în faza de proiect. Doar două sunt date complet în folosință: A10 Sebeș -Turda și A2 Autostrada Soarelui.
La data de 28 iulie 2022, România avea aproximativ 981 kilometri de autostrăzi și drumuri expres. După deschiderea ciotului Sibiu - Boița se va ajunge la 985.
Cam așa arată situația autostrăzilor și proiectelor din România:
A0 – Centura București în lungime de aproximativ 100 de kilometri: 74,8 de kilometri, sunt execuție și aproximativ 24 de kilometri doar planificați. Cel mai probabil, anul viitor vom circula pe cei dintâi kilometri. Întreaga lucrarea va fi finalizată, probabil, în 2025.
Segmentul Sud al autostrăzii A0 este împărțit în trei loturi, pentru care au fost anunțați câștigătorii licitațiilor în aprilie-mai 2019:
Lotul 1, A2 - CF902 (Jilava), 16,9km, câștigător Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AȘ, preț 830.679.662,15 lei fără TVA. Contract semnat în Aug 2019
Lotul 2, CF902 (Jilava) - DN6, 16,3km, câștigător Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AȘ, preț 750.849.942,12 lei fără TVA. Contract semnat.
Lotul 3, DN6 - A1, 17,97km, câștigător asocierea Aktor SA - Euro Construct Trading SRL, preț de 853.422.022,52 lei fără TVA, termen de execuție 42 de luni. Contract semnat. Contractul au fost preluat integral de Aktor SA
Segmentul Nord al autostrăzii A0 este împărțit în patru loturi:
Lotul 1, DJ601 - DN1 (Corbeanca), 17,5km, câștigător reconfirmat în noiembrie 2022: Impresa - Pizzarotti - Retter Project Management, preț: 815.07 milioane lei fără TVA. Durata: 12 luni pentru proiectare, 22 de luni pentru construcție.
Lotul 2, DN1 (Corbeanca) - DN2 (Afumați), 19,0km, în execuție, câștigător: asocierea SA&PE Construct SRL - Spedition UMB SRL - Tehnostrade SRL, preț: 831.920.653,34 fără TVA, durata de proiectare: 12 luni, durata construcție: 22 luni. Contract semnat în mai 2021.
Lotul 3, DN2 (Afumați) - DN3 (Cernica), 8,6km, în licitare. Constructor selectat în noiembrie 2022: China Civil Engineering Construction Corporation, preț 397.996.117,63 lei fără TVA, durata de proiectare: 12 luni, durata de execuție: 18 luni.
Lotul 4, DN3 (Cernica) - A2, 4,47km, câștigător Asocierea SA&PE Construct SRL - Spedition UMB SRL - Tehnostrade SRL, preț 312,6 milioane lei fără TVA, durata de proiectare: 12 luni, durata de execuție: 18 luni. Contract semnat în august 2020.
Autostrada A1 începe în Bucuresti și asigură ieșirea spre granița cu Ungaria la Nădlac, trecând prin Pitești, Sibiu, Sebeș, Deva, Timișoara și Arad.
Are o lungime de 578 de kilometri, 443,2 deschiși traficului și 122 de kilometri în execuție. Mai trebuie finalizați 9 km de pe Sibiu - Lugoj și Autostrada de Centură București.
A mai rămas și o porțiune de finalizat Sibiu - Pitești împărțită în 5 sectoare. Termenul de deschidere completă este 2030. Lotul 1 se deschide curând. Lucrările pe cei 30,35 km ai Secțiunii 5 a Autostrăzii Sibiu-Pitești, dintre Pitești și Curtea de Argeș, sunt cât de cât în grafic, dar specialiștii apreciază că pe Secțiunea 3, pe care lucrările ar trebui să înceapă în februarie 2023, calculele CNAIR nu se potrivesc.
Potrivit Pro Infrastructura, italienii de la WeBuild au în obligaţii întocmirea documentaţiei pentru relocările de utilităţi, dar invocă o ordonanţă abrogată care, spun ei, li s-ar aplica şi ar pasa responsabilitatea la stat.
”Au pierdut procesul în primă instanţă însă au făcut apel. Aşa că, până la noi ordine, stâlpii LEA tronează în mijlocul autostrăzii. În octombrie, CNAIR a raportat un stadiu fizic oficial de 23,70% la un an după emiterea ordinului de începere lucrări din 01.09.2021. În prezent, după ce vedem din dronă, s-a ajuns la 26-28%. Constructorul nu are voie să nu respecte generosul termen contractual de 4 ani de execuţie”, au mai transmis oficialii organizaţiei.
”Tronsonul are peste 30 de km şi, deşi nu traversează un relief accidentat, traseul croşetează prin zone mlăştinoase şi/sau inundabile pe lângă acumulările de pe Argeş. Asta se traduce în terasamente (ramblee) foarte înalte, podeţe fără număr şi peste 5 kilometri de poduri şi viaducte pe autostradă (nu socotim pasajele peste A1 şi pe cele din nodurile rutiere). Una peste alta, un an mediocru pe acest şantier. Sperăm că 2023 le va aduce o viteză în plus celor de la WeBuild”, mai spun specialiștii. Potrivit acestora, este necesară accelerarea lucrărilor în perspectiva startului pe Secţiunea 3 Sibiu-Piteşti, cel mai mare contract pe care CNAIR l-a atribuit prin licitaţie în istoria sa: 5,32 miliarde lei pentru 37,4 km.
”CNAIR promite că emite ordinul de începere în februarie 2023, antreprenorul având la dispoziţie 12 luni de proiectare şi 45 de execuţie.
Autostrada A2, numită și Autostrada Soarelui, are 202 kilometri și face legatura dintre București și Constanța prin Cernavodă. A2 este deschisă integral.
Autostrada A3 (numită și Autostrada Transilvania pe porțiunea Brașov-Borș) face legatura dintre București și iesirea spre Ungaria prin Borș. Tronsonul Brașov – Târgu Mureș a fost scos din planurile autostrăzii, fiind înlocuit de autostrada A10 Sebeș – Turda.
Are pe hârtie 438 de kilometri, 39% în exploatare, 17% în execuție și restul doar planificată.
Autostrada A4 reprezintă centura ocolitoare a orașului Constanța, realizată în regim de autostradă.
Aceasta este deschisă integral. În viitor va fi prelungită până la granița cu Bulgaria.
A5 Autostrada București-Giurgiu este o autostradă propusă în partea de sud a României, situată în regiunea istorică Muntenia și care rulează de-a lungul Coridorului pan-european IX. Este estimată la 51 km lungime.
Autostrada București-Giurgiu, la finalizare va conecta capitala București la Giurgiu, unde autostrada se va conecta probabil la autostrada Veliko Tarnovo-Ruse din Bulgaria (A7), Care se conectează și mai mult la autostrada Hemus (A2), servind astfel ca o legătură de autostradă între București și Sofia, capitala Bulgariei.
Starea a ceea ce ar putea fi autostrada A5 este neclară, cu lucrări de construcție pe autostradă puțin probabil să înceapă înainte de 2030, mai ales că drumul adiacent pe care autostrada s-ar dubla, drumul național 5 (DN5), a fost modernizat de-a lungul anilor 2000. Mai mult, o nouă autostradă (numită DN5D) care ar ocoli orașul Giurgiu în est (aproximativ 6 km lungime) a fost deschisă în 2021, Dar acest lucru servește doar ca o legătură cu actualul punct de control de frontieră Giurgiu și Podul prieteniei peste Dunăre. Indiferent, construirea autostrăzii A5 este doar un plan pe termen lung pentru guvernul român.
Autostrada Sud (A6) a fost propusă în 2004 pe traseul București – Alexandria – Craiova – Calafat, cu extindere spre Drobeta Turnu Severin – Lugoj urmând să fie unită cu A1, dar a rămas doar pe hârtie. Ar trebui să aibă 250 de km dar au fost deschiși 13 km care leagă orașul Lugoj (pornind din centura sa de pe DN6) cu Autostrada A1 în zona localității Balinț (județul Timiș). Ea a fost inaugurată pe 19 decembrie 2013.
Continuarea ei dincolo de acest punct este incertă, master-planul general de transport al României preconizând un viitor drum expres care să continue această autostradă spre Filiași.Nu inspre Craiova deoarece coincide cu traseul drumului expres Craiova - Targu Jiu.Anii trecuți, Senatul a aprobat tacit execuția Autostrăzii Sudului A6 Lugoj – Caransebeș – Drobeta-Turnu Severin – Calafat - Craiova – Roșiori de Vede – Alexandria – București în termen de 4 ani de la data intrării în vigoare a legii (1 ianuarie 2021). A6 va fi finanțată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor.
A7 sau Autostrada Ploiești – Siret trece tot pe hârtie pe traseul Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Suceava – Siret.
Autostrada „Moldovei” A7 are aproape 440 km de la Ploiești (Dumbrava/A3) și până la Siret, la granița cu Ucraina. De la Ploiești până la Pașcani (circa 320 de km) a fost prinsă pe finanțare PNRR, planul pe termen scurt gândit de UE pentru relansarea economiilor post-pandemie. Condiția esențială: proiectele să fie finalizate până în 2026.
Asocierea Pizzarotti - Retter a ajuns la un stadiu fizic al lucrărilor de 1,1% pe lotul 1 Dumbrava - Mizil, în vreme ce asocierea Coni - Trace are un avans de 7,5% pe lotul 2 Mizil - Stâlpu. Acestea sunt primele progrese raportate pe cele două loturi din tronsonul Ploiești - Buzău al Autostrăzii A7. Lotul 1 din Autostrada Ploiești – Buzău a fost adjudecat de către asocierea Pizzarotti – Retter. Dumbrava – Mizil este al doilea lot din cele 13 de pe A7 pentru care a fost emis ordin de începere a lucrărilor, după lotul 2 Mizil – Pietroasele/Stâlpu.
Autostrada Ploiești – Buzău este prima secțiune a autostrăzii care va asigura legătura dintre Muntenia și Moldova (A7)
Între Buzău și Focșani două loturi sunt în execuție. Semnarea contractelor pentru loturile 2 și 3 (loturile de mijloc) ale Autostrăzii Buzău-Focșani se amână cu câteva luni bune din cauza superficialității comisiei de evaluare din CNAIR.
Secțiunea Buzău-Focșani este singurul segment al Autostrăzii Moldovei A 7 care include patru loturi, pe cele de la capete, la Buzău și Focșani, UMB fiind deja în șantier, însă pe loturile grele, de mijloc (67 km.) CNSC a admis două contestații ale turcilor de la Tekfen.
Un expșert a analizat decizia CNSC cu privire la loturile 2 și 3 și spune că, în cadrul CNAIR s-au făcut erori nepermise : ,,Compania de Drumuri a dat de gard cu evaluarea ofertelor pe Autostradă A7 Buzău – Focșani. Semnarea contractelor de execuție pe tronsoanele 2 și 3 se amână cu luni bune. O spune Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor CNSC în contestațiile admise zilele trecute pentru cele 2 tronsoane, prin care a obligat CNAIR să reevalueze corect și profesionist ofertele depuse la licitație. Printre criticile aduse de Consiliu evaluării ofertelor de către Compania de Drumuri se numără următoarele:
– a uitat să ceară ofertantului câștigător documente prevăzute de lege (anexe cu domeniul de certificare ISO al unui asociat);
–a evaluat superficial o serie de modificări aduse de câștigător documentelor ofertei prin clarificările finale (coloane noi introduse în graficul Gantt privind programul de lucrări);
–nu a evaluat impactul propunerii ofertantului câștigător pentru o locație pentru organizarea de șantier diferită de cele prevăzute în acordul de mediu, nu a stabilit dacă e necesară o revizuire a acordului de mediu și nu a verificat dacă această eventuală nouă procedură de mediu se încadrează în termenele asumate de ofertant;
–nu a analizat serios dacă anumite modificări de prețuri și cantități ale câștigătorului la clarificări sunt sau nu minore.
Există constructor și pe Focșani - Bacău.Constructorul român UMB a fost desemnat câștigător la licitație pe toate cele trei loturi ale autostrăzii A7 de la Focșani la Bacău, un tronson de aproape 95 de kilometri. Constructorul a avut o ofertă totală de 6,5 miliarde de lei (cca 1,3 miliarde de euro).
Autostrada A8, denumită și Autostrada Uniri este o autostradă ce va fi construită pe traseul Ungheni – Iași – Târgu Frumos – Pașcani – Târgu Neamț – Poiana Largului – Ditrău – Târgu Mureș, unde va face joncțiune cu Autostrada A3.
Va avea o lungime de 310 km, la un cost estimat de 4,07 miliarde de euro. Momentan nu a fost construit nici un segment.
Din mai 2021 se află în derulare un contract de 58,8 milioane de lei cu proiectantul Consitrans pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate și realizarea Proiectului Tehnic pentru tronsonul din „Autostrada Unirii” A8 de la Tg Neamț la Iași și mai departe până la Ungheni, un contract cu termen de realizare de 25 de luni.
Autostrada Unirii Târgu Mureș – Târgu Neamț are, din octombrie, Acord de Mediu pentru ambele „capete” finanțate prin PNRR, ultima etapă înainte de procedura aprobării indicatorilor tehnico-economici și lansarea licitației pentru proiectare și execuție. Autoritățile din Mureș au emis luni avizul de mediu și pentru secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, după ce săptămâna trecută a fost aprobat acordul de mediu și pe secțiunea Lețcani – Moțca din județul Iași, a transmis Cătălin Urtoi, consilierul ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu.
Acordul de Mediu permite realizarea proiectului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici la ministerele avizatoare și apoi în Guvern, după care documentația se trimite către Agenția Națională pentru Achiziții Publice și se publică în SEAP. Autostrada Unirii – A8 cuprinde două mari secțiuni: prima, în etapa de Studiu de Fezabilitate pentru tronsonul Târgu Mureș – Târgu Neamț de 211 km (care include capetele prin PNRR Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț, aproape 60 km) cu Acciona proiectant, respectiv Târgu Neamț – Iași – Ungheni, 100 km, cu proiectant Consitrans.
Autostrada A9 este o autostradă în fază de proiectare, ce pornește de la Timișoara spre sud, până la Moravița urmând să facă legătura cu în Serbia.
Se preconizează să aibă o lungime de aproximativ 70 de kilometri. Analiza multicriterială a studiului de fezabilitate pentru Autostrada Timișoara - Moravița (circa 70 de km lungime) a fost finalizată în 2021, iar astfel a fost bătut în cuie și traseul viitoarei autostrăzi A9.
O dată stabilit traseul, pot începe investigațiile de teren și proiectarea detaliată. În cadrul proiectului au fost cercetate 11 variante de traseu, iar toate au fost comparate în cadrul analizei multicriteriale pe baza unor norme economice și de mediu - 70% a contat criteriul economic și 30%, cel de mediu.
Se propune o rută care se desprinde din A1 în zona Remetea Mare, continuă în paralel cu centura Timișoara Sud până în zona Giroc, unde va fi realizat un drum de legătură cu această centură. De acolo, traseul merge spre sud, pe ruta Jebel - Opatița - Stamora Germană - Moravița, până la granița cu Serbia.
A10 este autostrada care face legatura dintre Autostrada A1 și Autostrada A3, pe traseul Sebeș – Turda. Este complet deschisă.
A11 este un traseu propus pe traseul Arad – Oradea – A3. Singura porțiune deschisă circulației este reprezentată breteaua dinspre Arad spre DN7.
Drumul expres (DX) Oradea – Arad va avea o lungime de 119 kilometri, cu două benzi de circulație pe sens. Potrivit preşedintelui Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, vor fi construite 75 de pasaje supraterane și poduri peste cursuri de apă și intersecții cu alte drumuri. În județul Bihor sunt propuse patru noduri rutiere, alte patru fiind în județul Arad. Viteza de proiectare a fost stabilită la 140 de kilometri pe oră. “Astăzi, viteza medie de deplasare pe ruta Arad -Oradea este de 60 de kilometri pe oră. Viteza de proiectare pentru drumul expres este de 140 de kilometri pe oră, prin urmare se va înjumătăți timpul parcus pe ruta Oradea – Arad”, a declarat Ilie Bolojan, care a precizat că având în vedere modul în care este proiectată șoseaua, la 120 de kilometri sau 100 de kilometri la oră, condițiile de siguranță și vizibilitatea vor fi foate bune.
Drumul expres Pitești–Craiova DEx12 este un drum expres aflat în construcție care urmează să aibă 121 km, cu un o valoare estimată înaintea licitării la 3,771 miliarde de lei, fără TVA. Au fost deschiși 40 de km.
Autostrada A13 este o autostradă din România, în curs de proiectare, pe ruta Sibiu – Brașov – Răcăciuni (Județul Bacău), parcurgând un traseu de aproximativ 281 km.
Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a anunțat, în noiembrie, că au fost depuse șase oferte pentru proiectarea și execuția tronsonului 4 al Autostrăzii Sibiu - Fagăraș. Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a publicat lista celor șase ofertanți.
„Constructori și proiectanți din România, Turcia, Georgia și Ucraina au înaintat oferte pentru Tronsonul de 16,26 km dintre Sâmbăta de Sus, Municipiul Făgăraș și Drumul de legătură cu DN1!”, a detaliat șeful Transporturilor. Antreprenorii care vor câștiga contractul vor avea la dispoziție maximum 48 de luni (12 luni proiectare, 36 de luni execuție) pentru finalizarea lucrărilor. Autostrada Sibiu – Făgăraș (68 km), a cărei construcție urmează să fie finanțată din fonduri europene, va asigura accesul pe rețeaua de transport europeană TENT – Comprehensive. Licitația a fost lansată pe 3 din cele 4 loturi.
Despre autostrada Făgăraș - Brașov nu se știe nimic.
Autostrada A14 numită și Autostrada Nordului, este o autostradă în fază de proiectare, ce pornește de la punctul de pe granița cu Ungaria, Oar, Satu Mare, traseul parcurgând spre est trece prin apropierea localităților Satu Mare, Baia Mare, Dej, Bistrița, Vatra Dornei, după care este preconizată o joncțiunea cu autostrada A7, continuându-și traseul până la Suceava.
Inițial era prevăzut ca de la Satu Mare, autostrada să treacă spre Ungaria prin punctul de frontieră Petea. Deoarece ulterior autoritățile din Ungaria au identificat un sit Natura 2000 la Rozsály - Csengersima în dreptul localității Petea, care a dus la modificarea traseului pe partea stângă a râului Someș, urmând ca drumul să intersecteze granița cu Ungaria în dreptul localității Csenger din Ungaria și Oar din România, aproximativ 7 km la sud de Petea, în linie aeriană. Aici încă nu există un punct de trecere comun al frontierei.
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?