Prețul MOTORINEI a crescut cu 3% în zece zile. Statul jefuieşte ŞOFERII
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Scumpirea din ultimele două săptămâni a carburanţilor, generată şi de creşterea taxelor, în special a majorării accizelor de anul trecut, a fost mai mare decât cea din Europa, potrivit datelor Oil Bulletin, serviciul de monitorizare a pieţei carburanţilor din Uniunea Europeană.
Potrivit statisticii, în doar două săptămâni, carburanţii s-au scumpit cu 3%, respectiv 16 bani pe litrul de benzină şi 15 bani pe litrul de motorină, această creştere a preţurilor din România fiind mai mare decât media europeană, chiar dacă preţul carburanţilor este mai mc decât în alte state UE.
La data de 1 ianuarie, preţul mediu la benzină era, în România, de 5,16 lei pe litru, iar preţul mediu al motorinei de 5,27 lei pe litru. La 15 ianuarie, benzina costa 5,32 lei litrul, iar motorina 5,42 lei litrul, potrivit statisticii Oil Bulletin, ceea ce înseamnă o creştere cu 3% la benzină şi cu 2,8% la motorină. Raportat la euro, preţul benzinei a crescut în România de la 1,108 euro pe litru la 1,15 euro pe litru, iar cel al motorinei de la 1,131 euro pe litru la 1,172 euro pe litru, potrivit aceleiaşi surse. Comparând preţurile în euro, avem o scumpire de 3,7% a benzină şi 3,6% la motorină, procent diferit faţă de comparaţia anterioară din cauza evoluţiei cursului de schimb leu-euro, scrie economica.net. Taxele reprezintă 50 – 53% din preţul carburanţilor
Luând drept referinţă preţurile din 15 ianuarie, taxele reprezintă la noi mai mult de jumătate din preţul carburanţilor. Datele Oil Bulletin arată că taxele puse pe carburanţii din România reprezintă 53% din preţul final al benzinei şi 50% din cel al motorinei. Accizele pentru benzină şi motorină în România s-au majorat gradual, în două etape, cu 0,16 lei/litru, începând cu 15 septembrie 2017, şi cu încă 0,16 lei/litru, începând cu 1 octombrie 2017. Numai că accizele nu sunt singurele taxe care intră în componenţa preţului carburanţilor. România percepe un TVA de 19%, cotă care este ceva mai mică decât în Bulgaria - 20%, Polonia - 23% şi Ungaria - 27%. În Europa, preţurile au crescut, în medie, cu 0,3% Spre comparaţie, la 1 ianuarie preţul mediu al benzinei era în Europa de 1,374 euro pe litru, iar la 15 ianuarie ajunsese la 1,379 euro pe litru, ceea ce înseamnă o scumpire de doar 0,3%.
La motorină, preţul mediu din cele 28 de state europene a crescut de la 1,259 euro la 1,283 euro pe litru, rezultând deci o scumpire medie de 1,9% în aceeaşi perioadă. Preţul carburanţilor are două mari componente: preţul propriu zis al mărfii, care ţine cont de cotaţiile internaţionale ale produselor petroliere, şi taxele. În România, după majorarea în două trepte a accizei, care a avut loc toamna trecută, ponderea taxelor în preţ a crescut. c Cotaţiile internaţionale ţin cont de evoluţia preţului ţiţeiului, iar acesta a ajuns, în această săptămână la 70 de dolari barilul, un nivel maxim al ultimilor trei ani, iar unii analişti consideră că nu este exclus ca preţul să ajungă la 80 de dolari pe baril. În România se consumă anual circa 7 miliarde de litri de carburanţi, iar principalii jucători pe această piaţă sunt, în ordine, OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil şi Mol, scrie Adevărul.
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?