Povestea viaductului fisurat de la Aciliu: inaugurat la presiunea lui Ponta, prăbușit de Narcis Neaga

Povestea viaductului fisurat de la Aciliu: inaugurat la presiunea lui Ponta, prăbușit de Narcis Neaga

Viaductul Aciliu de pe Autostrada Sibiu - Deva s-a fisurat pe unul din piloni, a anunțat CNAIR. Lucrarea a fost făcută chiar de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNAIR) în anul 2016.

„La nici 10 ani de la deschiderea circulatiei, viaductul de la Aciliu, de pe autostrada A1 Deva – Sibiu, este într-o stare avansată de degradare. Viaductul de la Aciliu se află pe lotul 3 al autostrăzii Orăstie – Sibiu, inaugurat cu «bâlbe» electorale, în anul 2014. El are o lungime de circa un kilometru şi o înălţime de 74 metri, fiind cel mai înalt viaduct de autostradă din România”, scriu jurnaliştii de la ziarul Unirea.

„Ştiu că se pregăteşte acum o expertiză extinsă pe viaduct. Până la ora actuală, din ce ştiu, nu sunt probleme de stabilitate a viaductului. Dar trebuie sa vedem exact dacă şi ce probleme sunt în mod real ca sa putem interveni preventiv. În baza expertizei se va realiza o documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii (D.A.L.I.) care va specifica toate lucrările necesare asigurării stării de viabilitate a viaductului”; a transmis, la solicitarea News.ro, oficialul CNAIR.

Istoria unui dezastru

Lucrările la cei 22,11 kilometri de autostradă dintre Cunța și Săliște au început în 2011.

Lotul trei al autostrăzii Sebeș-Deva, între Sălişte şi Cunţa, inaugurat cu mare pompă electorală de Victor Ponta şi Ioan Rus, în noiembrie 2014, a fost închis la începutul lunii septembrie 2015, din cauza unor crăpături în asfalt. Șoferii au putut circula pe cei 22 de kilometri de drum rapid doar 10 luni.
Şeful CNADNR de la acea vreme, Narcis Neaga, a spus iniţial că sunt nişte crăpături minore, fără importanţă, atingându-şi nivelul de incompetenţă şi, contrazis de realitate, a întors-o cum că problemele ar fi fost cauzate de infiltraţii de apă la 10 metri sub autostradă. După care, contrar celei mai elementare logici, a dat vina pe alunecările de teren, iar ulterior a invocat vicii ascunse pentru lucrările de terasamente (constructorii înţeleg aberaţia), sfârşind prin a spune că problemele au apărut din cauza "execuţiei necorespunzătoare a lucrărilor" realizate de compania italiană Salini Impregilo. Vina a purtat-o exclusiv Narcis Neaga care a decis deschiderea în totalitate a autostrăzii Sibiu-Orăştie, înaintea alegerilor prezidenţiale din noiembrie 2014, pentru ca Victor Ponta să nu îl dea afară din poziția de director general interimar al CNADNR.

Consecința directă a jocului lui Narcis Neaga, pe atunci încă director general al CNADNR (actuala CNAIR): în septembrie 2015, o porțiune din Autostrada Sibiu-Deva s-a prăbușit. O porțiune de 20 de kilometri între Cunța și Săliște a fost închisă pentru lucrări ample de reparații. Abia în octombrie 2016, autostrada a fost redată circulație.
Din cauza problemelor apărute pe autostradă, CNAIR a reziliat contractul cu italienii de la Salini-Impregilo SpA, în ianuarie 2016. Valoarea contractului încheiat cu italienii era de 604,79 de milioane de lei, fără TVA.

Cum s-au executat lucrările

CNAIR a publicat un document în care arată ce lucrări a executat pe autostrada care s-a prăbușit. Și care, astăzi și după terminarea lucrărilor făpcute de CNAIr, a alunecat cu mai mulți centimetri.
”Orăştie - Sibiu, lot III

Deblocare si reconstructie

• 27.01.2016 - rezilierea contractului cu Antreprenorul Salini Impregilo SpA.
• a fost executată garanţia de bună execuţie în valoare de aproximativ 60 milioane lei.
• 11.02.2016 - prima vizită a Directorului General Cătălin Homor pe şantierul lotului III, Orăştie - Sibiu
"Având în vedere calendarul de acţiuni al CNADNR pe care l-am stabilit odată cu preluarea mandatului cu privire la execuţia lucrărilor pe autostrăzile din România, pentru respectarea acestuia, am fost şi am văzut şantierele din zon*a Transilvaniei. Aşa după cum am mai spus, trebuie demarată în paralel licitaţia pentru expertiza întregului lot 3 din Autostrada Orăştie - Sibiu cât şi lansarea licitaţiei pentru repararea zonelor cu probleme. În vederea definitivării măsurilor ulterioare, am convocat o echipă largită de specialişti pentru inventarierea lucrărilor care prezintă degradări."
30.03.2016 - Compania a hotărât reconstrucţia celor 200 m în regie proprie:

A. fost constituit grupul de lucru "Unitatea de implementare: Refacere lot 3, Orăştie / Sibiu". Persoanele desemnate să facă parte din unitatea de implementare vor avea ca principală sarcină repunerea traficului pe sectorul de 22 km în condiţii de siguranţă, lucrările de reparaţie fiind executate în regie proprie. Din acest grup de lucru fac parte specialişti în domenii precum: construcţie drumuri şi poduri, proiectare, geologie, topometrie, etc. Personalul necesar pentru realizarea obiectivului va fi asigurat de către Direcţiile Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj şi Braşov.

B. În aceeaşi perioadă a fost demarată şi licitaţie pentru achiziţionarea materialelor şi utilajelor necesare reconstrucţiei în regie proprie.

C. 01.04.2016 - Compania a inițiat procedura de licitație deschisă pentru atribuirea contractului de servicii având ca obiect: “Expertiza tehnică asupra lucrărilor executate pentru obiectivul Autostrada Orăștie - Sibiu, lot 3, cuprins între km 43+855 - km 65+965, în lungime de 22,11 km” - procedură anulată. În prezent sunt purtate discuţii cu reprezentanţii BEI.

D. 12.05.2016 - a început organizarea de şantier pentru începerea efectivă a lucrărilor în regie proprie:
Pentru proiectul Orăștie – Sibiu, am dat drumul la șantierul în regie proprie, dar timpul nefavorabil ne-a ținut puțin pe loc. Sunt începute deja lucrările de pregătire ale șantierului și din momentul în care proiectul va fi aprobat în Comisia Tehnico-Economică, el va intra la capacitate maximă în procesul de reconstrucție.

• 25.05.2016 - pentru prima dată a fost menţionată luna septembrie ca termen de finalizare a lucrărilor în regie proprie.
• 09.08.2016 - a fost aprobată soluţia tehnică în CTE - CNADNR SA, prima fază:

• În cadrul CTE-"CNADNR a fost aprobat Proiectul Tehnic pentru refacerea corpului autostrăzii, îmbunătăţirea terenului de fundare, şi care, împreună cu Proiectul tehnic iniţial vor sta la baza refacerii lotului 3 al autostrăzii Orăştie - Sibiu".
• 12.08.2016: după aprobarea soluţiei tehnice în CTE (în data 09.08.2016), începând cu data de 12 august au demarat lucrările de reconstrucţie propriu-zise, care au constat în: tranşee drenate şi reconstrucţia corpului de autostradă.
• a urmat o etapă de monitorizare a calităţii lucrărilor sectorului reconstruit, prin trei moduri: prin activitatea laboratorului propriu al CNADNR SA/DRDP Cluj, acreditat gradul I, prin activitatea Inspectoratului de Stat în

Construcţii şi prin activitatea Centrului de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică (CESTRIN).

• În toată această perioadă, Compania a monitorizat şi a prezentat opiniei publice prin comunicate, fotografii, filmuleţe şi declaraţii executarea lucrărilor.
Invităm pe toţi cei interesaţi să solicite informaţii privind execuţia acestor lucrări, CNADNR SA urmând să răspundă cu promptitudine acestor solicitări. Este foarte important ca acest proiect executat în regie proprie să fie asumat şi finalizat în condiţii de siguranţă a circulaţiei".
• 30.09.2016 - a fost aprobat în CTE şi contractul: Servicii de proiectare constând în pregătirea PT+DDE şi asistenţă tehnică pentru zona cuprinsă între km 60+500 - km 60+700 şi pentru remedierea degradărilor constatate în vederea deschiderii traficului rutier la obiectul de investiţie Autostrada Orăştie - Sibiu, Lot III.
• a fost semnat cu UTCB contractul: servicii de monitorizare geotehnică şi structurală a comportării în exploatare a sectorului deschis traficului rutier.
• Pe Autostrada Sibiu – Orăștie, loturile 1 – 4, Sistemul ITS va fi integral funcțional în anul 2017. Precizăm că implementarea acestui sistem este de natură să îmbunătățească siguranța circulației, dar lipsa temporară a acestuia nu este un element care să o pună în pericol. De asemenea, menționăm că și în cazul nefuncționării sistemului, respectarea regulilor de circulație este obligatorie, ca în toate cazurile.
• În data de 09.10.2016, Comisia de Inspecție Tehnică, împreună cu reprezentanți ai Poliției Rutiere, au inspectat lucrările executate pe sectorul cuprins între km 60+500 – km 60+600 şi a decis deshiderea circulaţiei rutiere”, se arată în documentul CNAIR.

 


VERSUS S03E01


CAMION FEST CEFIN 2023
      


Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.