OFICIAL Tarifele de referință la polițele RCA vor fi cele din martie 2022
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) Nicu Marcu a declarat că Autoritatea propune Ministerului de Finanţe o reglementare astfel încât tarifele practicate de asiguratori, nu tarifele de referinţă, să rămână cele din martie 2022.
El a făcut aceste precizări la finalul audierii de luni în comisiile de specialitate ale Senatului.
„Deci efectul pe următoarele şase luni până când dispare ieşirii Euroins din piaţă se dispersează la celelalte companii”, a adăugat el.
Acesta a mai explicat că nu poate fi propus un tarif minim pentru poliţele RCA deoarece legislaţia europeană şi cea naţională nu permite impunerea de către ASF a unor astfel de tarife minime pe piaţă.
ASF propune ca tarifele polițelor RCA practicate de asiguratori să rămână cele din martie 2022
„Vrem să propunem reglementare Ministerului de Fnanţe, astfel încât tarifele practicate de asiguratori, nu tarifele de referinţă, să rămână în piaţa cele din 2022. Deci efectul pe următoarele şase luni până când dispare ieşirii Euroins din piaţă se dispersează la celelalte companii”, a afirmat Nicu Marcu, luni la Parlament.
Întrebat ce înseamnă o ieşire controlată, după ce trece acea perioadă de plafonare şi cum se va asigura ASF că nu vor exista iar tarife crescute ale poliţelor RCA, Marcu a răspuns:
„Deja cota de piaţă se dispersează la celelalte companii şi implicit cota de piaţă se aşază pe celelalte companii din piaţă.
Pentru că deja cota de piaţă se dispersează la celelalte companii şi implicit cota de piaţă, dispersându-se se aşază pe celelalte companii care au rămas în piaţă”.
Şeful ASF a mai explicat că este o anomalie faptul că piaţa din România este una dominată de RCA, prin comparaţie cu alte pieţe din Europa şi de la nivel internaţional, iar o companie care ajunge să aibă cifra de afaceri de peste 80% din RCA nu va putea supravieţui niciodată pe piaţă.
„Această piaţă în comparaţie cu alte pieţe din lume, din Europa şi internaţional, este dominată într-adevăr de RCA, o anomalie pentru piaţa din România pentru că în general companiile de asigurări, cele solide, se bazează pe alte categorii de asigurări, nu pe cele RCA.
O companie care ajunge să aibă din cifra de afaceri mai mult de 80% RCA este o companie care nu va putea să supravieţuiască niciodată”, a precizat Marcu, luni la Parlament.
Cum va fi făcută revenirea la preţul din martie anul trecut
Chestionat cum va fi făcută această revenire la preţul din martie 2022 şi dacă vor fi compensate service-urile, în condiţiile în care ele cer preţul de acum la tarifele crescute, şeful ASF a explicat că „prin proiectul de Hotărâre de Guvern avem nişte compensaţii”.
„Nu şi pentru companii şi pentru service-uri. Noi nu discutăm de service-urie. Noi nu reglementăm service-urile. Interesul nostru este consumatorul, da? Omul.
Noi reglementăm de aşa natură, încât companiile de asigurări aflate în piaţă acum să nu piardă, astfel încât să poată să susţină în perioada următoare cota de RCA care se va repartiza”, a mai explicat Marcu.
Referitor la impunerea unui tarif minim pentru poliţele RCA, preşedintele Autorităţii a precizat că „nu avem cum să facem aşa ceva, pentru că legislaţia europeană şi naţională nu ne permite să impunem tarife minime pe piaţă”.
Vicepreşedinte ASF Cristian Roşu a explicat, chestionat despre faptul că în cazul unor daune sunt mai mari acum, service-ul percepe automat şi au crescu de la un an la altul preţurile, cu inflaţia, că „tarifele de primă care vor fi vândute de societăţile de asigurări vor fi cele în vigoare la martie 2022, astfel încât ele vor absorbi rata inflaţiei din această perioadă”.
„În rata inflaţiei se află şi preţurile service-urilor. Deci pe service-uri nu le afectează cu nimic”, a adăugat el.
Întrebat despre un posibil caz punctual în care dacă există o pagubă, un şofer a făcut un accident şi primeşte o poliţă Euroins şi merge la service cu ea şi când va fi ea decontată, Cristian Roşu a precizat că: „Vă spun din experienţa celorlalte trei falimente care au existat în piaţă şi probabil că procedura se va repeta şi în această situaţie – Fondul de Garantare a Asiguraţilor a încheiat convenţii cu majoritatea service-urilor, astfel încât clienţii păgubiţi de o poliţă, de un accident făcut de un client Euroins să poată să i se repare maşina astfel încât el să nu aibă niciun fel de probleme, urmând ca după instrumentarea daunei de către Fondul de Garantare a Asiguraţilor să se încheie tot dosarul de daune şi Fondul îi va da banii”.
El a mai afirmat, chestionat dacă decontarea va fi făcută după mijlocul lunii mai, că „sunt cele 60 de zile care sunt date de lege”.
„Sunt 30 de zile în cele 60 de zile în care Fondul de Garantare va trebui să preia toată evidenţa tehnico-operativă din asigurator, adică trebuie să ia toate dosarele de daune, cele 54.000 care sunt în rezervă acum, să îşi facă toate operaţiunile necesare şi să pună la punct în următoarele 30 de zile tot sistemul astfel încât să poată fi făcut”, a completat vicepreşedintele ASF.
Chestionat de ce ASF nu a verificat dacă Euroins are depozite pentru despăgubiri, Cristian Roşu a replicat: „Nu există asemenea terminologie în asigurări”.
Vicepreşedintele ASF a mai explicat că avertizările către Autoritate nu sunt făcute de nimeni, iar ASF şi le face singure.
„Avertizările către ASF nu le face nimeni. Noi ni le facem singuri, pe baza datelor, analizelor şi rapoartelor pe care le avem la dispoziţie. Nu mă iau după declaraţiile publice. Informaţiile le avem de foarte mult timp. Informaţiile au fost, există, noi le-am prelucrat, am desfăşurat toate operaţiunile conform legii şi la anul 2023, în 16 martie, am luat această decizie, astfel încât să fie legală. După cum bine ştiţi, toate deciziile pe care le-a dat ASF au fost câştigate în instanţă şi această decizie să rămână cu câştig în instanţă. Să nu fim vulnerabili din niciun punct de vedere”, a mai declarat Roşu.
Şeful ASF: Împreună cu BAAR, am operaţionalizat un sistem informatic care în timp real oferă informaţii despre fiecare poliţă de asigurare
Preşedintele ASF Nicu Marcu a declarat că Autoritatea pe care o conduce, împreună că Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR), a operaţionalizat un sistem informatic care oferă în timp real date despre fiecare poliţă de asigurare şi dosar de daune.
„Vom întreprinde în perioada următoare o măsură foarte bună pentru piaţă şi pentru ASF, în sensul că Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR) împreună cu ASF a operaţionalizat un sistem informatic în care în timp real, de pe o zi pe alta, o să ştim fiecare poliţă care a fost emisă, o să ştim fiecare rezervă care a fost constituită, o să ştim fiecare dosar de daune care este înregistrat. Tocmai de asta eu sunt de doi ani de zile aici şi asta am încercat să fac. Sistemul acesta informatic nu se face de pe o zi pe alta. Este deja funcţional sistemul”, a explicat Marcu.
Referitori la expunerea companiilor de asigurări şi pe poliţie RCA, şeful ASF a spus că aceste companii „care funcţionează acum pe piaţă au un portofoliu diversificat şi expunerea lor pe RCA este mult mai mică, iar media este de maxim 30% din portofoliul propriu”.
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?