NOUL ȘEF AL CNIR, NARCIS NEAGA, VA FINALIZA AUTOSTRADA PE CARE A PRĂBUȘIT-O ÎN 2015 Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Narcis Neaga a devenit șef peste autostrăzi, fiind numit director general al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR). El se va ocupa de o autostradă pe care a prăbușit-o în 2015 și de mai multe drumuri de mare viteză pe care le-a mai promis și în 2015. Pe atunci era șef la CNADNR.
La începutul acestui an, Narcis Neaga fost scos de sub urmărire penală de procurorii DNA, urmare a unei decizii controversate a Curții Constituționale care a redefinit abuzul în serviciu. Problemele cu legea i se trag din anul 2014, atunci când încă mai era director general la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR). Mandatul său în fruntea CNADNR a durat din 2012 până în 2015.
"Premiat" pentru că a închis o autostradă
Narcis Neaga va rămâne în istoria neagră a infrastructurii rutiere a României pentru ruşinea de a fi prăbuşit o bucată de autostradă, Cunţa-Sălişte, cu scopul de a-şi salva mandatul de director al CNADNR, aflat în mâinile lui Victor Ponta, pe atunci premier.
Revista TIR a publicat, în exclusivitate, documente care arătau că deschiderea în totalitate a autostrăzii Sibiu-Orăştie, înaintea alegerilor prezidenţiale din noiembrie 2014, a fost plata făcută de Narcis Neaga lui Victor Ponta, plată cu care directorul CNADNR de la acea vreme şi-a cumpărat funcţia de director general interimar de la şeful Executivului. Lotul trei al autostrăzii, între Sălişte şi Cunţa, inaugurat cu mare pompă electorală de Victor Ponta şi Ioan Rus în noiembrie 2014, a fost închis la începutul lunii septembrie 2015, din cauza unor crăpături în asfalt. Remedierea a durat un an de zile. Pe 24 decembrie 2015, Narcis Neaga a fost audiat, timp de peste şase ore, de procurorii anticorupţie în dosarul privind autostrada Sibiu-Orăştie, în care era acuzat de abuz în serviciu. Pentru modul în care a gestionat contractul autostrăzii Sebeş-Sibiu, Narcis Neaga a fost reţinut de procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie. El a fost obligat să plătească o cauţiune de peste 70.000 de euro.
Cu așa belele pe cap, Narcis Neaga și-a piedut postul de șef al CNADNR. La finalul lunii februarie 2018, Narcis Neaga a reușit să scape de sub urmărirea penală, beneficiind de o controversată decizie a Curții Constituționale din 2016, prin care a fost dezincriminat parțial abuzul în serviciu. DNA a decis clasarea dosarului care îl privea pe fostul director CNADNR Narcis Neaga, în care acesta a fost cercetat pentru abuz în serviciu referitor la un contract privind autostrada Sibiu-Orăştie, pe motiv că faptele nu sunt prevăzute în legea penală.
În acest fel, mai alb și mai curat ca niciodată și, desigur, pentru că un alt "expert" în autostrăzi nu se mai găsește în România, Consiliul de Administraţie al Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere (CNIR) l-a ales pe Narcis Neaga în funcţia de director general al CNIR.
De ce proiecte se va ocupa Neaga
Ce va face Neaga în calitate de Director General al Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere (CNIR)? Ne explică ministrul Transporturilor, Lucian Șova care anunța că, la începutul lunii aprilie, noua companie de autostrăzi „va fi operaţionalizată”, iar transferurile de personal deja au început.
„Compania Naţională de Autostrăzi va fi operaţionalizată săptămâna viitoare. Au început deja transferurile de personal şi vor fi şi angajări. Sper ca noul personal să fie mai performant decât cel de la CNAIR”, a spus Lucian Şova, într-o emisiune de televiziune.
Declaraţia vine în contextul în care, la începutul lunii februarie, unele surse dădeau ca sigură renunţarea la proiectul Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere.
Proiectul Ordonanţei de Urgenţă 55/2016, care a divizat Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) în Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR), ar putea fi respins în Parlament, afirmau -în februarie- surse politice.
CNIR ar urma să preia următoarele proiecte: modernizarea Centurii Sud Bucureşti; realizarea ringului II Centura Sud Bucureşti; realizarea autostrăzii Sibiu-Piteşti; realizarea autostrăzii Târgu Mureş-Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni; realizarea drumului expres Ploieşti-Buzău-Focşani-Bacău-Paşcani, spun surse guvernamentale, citate de agențiile de presă.
Neaga să mai bage o fisă pe Culoarul IV
Este absolut uluitor faptul că pe lista cu autostrăzi pe care ministru Șova i le-a dat în administrare lui Narcis Neaga se află unele pe care acesta din urmă le-a făcut praf.
Ca director al CNIR, Narcis Neaga, trebuie să se ocupe de realizarea autostrăzii Sibiu-Piteşti. Autostrada Sibiu–Pitești se află pe Coridorul IV Pan European pe care l-a administrat Narcis Neaga în mandatul său de director al CNADNR. Bucata de autotradă la care am făcut referire mai sus, prăbușită de Narcis Neaga este cea dintre Cunța și Săliște și se află pe tronsonul Sebeș-Sibiu. Altfel zis, după ce a prăbușit și a determinat închiderea pentru un an a autostrăzii Sebeș-Sibiu, acum Neaga primește misiunea de a realiza tronsonul următor de pe Culoarul IV Paneuropean, și anume Sibiu–Pitești. Tupeu mult și mult dispreț.
Centura Capitalei a fost importantă și în 2015
Neaga mai trebuie să se ocupe cu realizarea ringului II Centura Sud Bucureşti. Fostul șef CNADNR-ist Narcis Neaga spunea în 2015 că “lărgirea la patru benzi a Centurii de Sud a Bucureştiului este foarte importantă pentru asigurarea accesibilităţii traficului din DN 4, DN 5, DN 6 şi drumurile judeţene care converg către A1 şi A2. În acest sens, în noul Studiu de Fezabilitate sunt prevăzute atât patru benzi, cât şi separatoare de sens pe toată lungimea şi mai ales denivelarea şi sistematizarea prin soluţii moderne a tuturor intersecţiilor cu drumurile principale. Practic, pe Centura de Sud, toate relaţiile stânga se vor realiza prin viraj dreapta denivelat sau în sens giratoriu. Aceste soluţii, discutate şi dezbătute atât cu specialişti, cât şi cu societatea civilă, propuse de către proiectanţi, vor determina creşterea fluenţei traficului şi a siguranţei circulaţiei, reducând substanţial timpii de parcurs. Lucrările vor începe în 2016”. A încurcat Neaga anii… și vor începe acum că e el șef la CNIR.
Promovat pentru o autostradă promisă în 2018, dar nefinalizată
Narcis Neaga a promis, în trecut, o altă autostradă pe care, astăzi, i-a dat-o în grijă ministrul Transporturilor, Lucian Șova. La începutul anului 2015, șeful Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţio¬nale, Narcis Neaga, a anunţat că autostradaTârgu Mureş-Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni, inclusiv legătura până la Târgu Mureş, va fi gata în 2018. „După ce actualizăm studiul de fezabilitate, sperăm ca, în 2016, să avem constructor. Noi vrem să fragmentăm autostrada în loturi suficient de mici pentru a putea fi executate în 2 ani, 2 ani şi jumătate“, a declarat la Iași în ianuarie 2015.
Ieri era autostradă, azi devine drum expres
În 2014, Narcis Neaga gira un proiect al premierului Victor Ponta care anunța, în Parlament, o autostradă făcută pe fonduri europene nerambursabile de la Ploiești spre Buzău și Focșani. Din această autostradă ar urma să se continue o altă șosea de mare viteză realizată în totalitate de la bugetul de stat și care să unească polul Galați-Brăila de rețeaua de autostrăzi. Mai mult, Ponta a plusat și a anunțat că autostrada va fi terminată în anul 2018. Bineînțeles că nu s-a întâmplat nimic. La patru ani distanță, Narcis Neaga primește în lucru, ca director al CNIR, gestionarea unei autostrăzi (devenite între timp drum expres) pe care a promis-o finalizată în anul 2018 (și unde nu a intrat niciun buldozer).
Cele mai mari bile negre din mandatul lui Narcis Neaga în materie de infrastructură rutieră:
- S-a închis şi demolat un lot de autostradă deschis traficului în urmă cu mai puţin un an, Sibiu-Orăştie, Lot 3.
- S-a prelungit extrem de mult reluarea procedurilor şi contractarea studiilor la Sibiu-Piteşti.
- Ce-a de-a treia tentativă de concesionare a autostrăzii Comarnic-Braşov a picat.
- Au fost lansate licitaţii în contradicţie cu Master Planul de Transport.
- Autostrăzile şi drumurile naţionale pe care nu le-a putut termina la timp au cheltuit cel puţin un miliard de euro din cei 2,7 miliarde de euro disponibili pentru infrastructura rutieră în exerciţiul financiar european 2014-2020.
- Întârzierea uriaşă a ciotului de autostradă care să lege A3 de Bucureşti.
-Întârzieri pe A1, Lugoj-Deva, unde licitaţia separată pentru tunelurile pentru urşi nu a fost lansată până la finalul mandatului său, deşi situaţia era cunoscută din 2013.
- Licitaţia pentru Studiul de Fezabilitate a drumului expres spre Moldova nu a fost începută până la finalul mandatului său, deşi fusese asumată.
Articole înrudite
- Cozi uriașe la RAR. Care este motivul?
- Camioane blocate din cauza zăpezii. Unele nu aveau anvelope de iarnă
- Șofer român de camion „le-a mutat nasul” polițiștilor nemți. Cât de beat era?
- Un camion a derapat de pe carosabil la Călărași
- Un camion a căzut în groapa unde a aruncat ilegal mizerie. L-au scos cu macaraua