Jumătate din companiile de transport nu se pot extinde pentru că nu găsesc șoferi Recomandat

Jumătate din companiile de transport nu se pot extinde pentru că nu găsesc șoferi

Noul raport al IRU privind deficitul de șoferi de camion în Europa a constatat că peste jumătate dintre operatori nu-și pot extinde activitatea din cauza lipsei de șoferi.


Mai mult de jumătate dintre companiile europene de transport rutier de mărfuri nu-și pot extinde afacerile deoarece nu pot găsi lucrători calificați din cauza lipsei de șoferi de camion, potrivit studiului IRU 2023, care a chestionat peste 1.000 de operatori europeni de transport rutier de mărfuri.

Alte consecințe ale lipsei de personal includ reducerea productivității pentru aproape 50% dintre companii și scăderea veniturilor pentru 39% dintre acestea.

În UE, Norvegia și Regatul Unit lipsesc împreună peste 233.000 de șoferi de camion. Se preconizează că acest număr va depăși 745.000 până în 2028 din cauza pensionării șoferilor, dacă nu se iau măsuri semnificative.

Profesia de șofer de camion european are o populație în curs de îmbătrânire, cu o medie de vârstă de 47 de ani. O treime dintre șoferii de camioane au peste 55 de ani și se așteaptă să se pensioneze în următorii zece ani, în timp ce mai puțin de 5% dintre aceștia au mai puțin de 25 de ani.

Operatori care caută soluții

Mai mult de 70% dintre companiile europene urmăresc măsuri pentru a păstra și atrage șoferi.

Mai mult de jumătate dintre operatori oferă recompense de performanță și măresc salariile pentru a reține și atrage mai bine șoferii. În Europa, în medie, salariul brut al unui șofer de camion este cu 55% mai mare decât salariul minim național, ajungând până la 133% în Olanda.

Alte măsuri puse în aplicare de operatori includ investiții în vehicule mai bune (44%), acoperirea costurilor de acces la profesie (35%) și oferirea de oportunități de perfecționare (25%).

Costul ridicat al obținerii permisului de conducere a camioanelor și a calificărilor profesionale în Europa, care este în medie de 3,7 ori mai mare decât salariul minim lunar mediu, constituie o barieră semnificativă în calea atragerii persoanelor în această profesie, în special a tinerilor.

Raluca Marian, director de advocacy pentru UE al IRU, a declarat: "Cel mai recent raport al IRU privind deficitul de șoferi de camion în Europa demonstrează în mod clar că întreprinderile de transport rutier de marfă și, în consecință, comerțul din UE sunt afectate de lipsa de șoferi. De asemenea, este clar că societățile fac tot ce pot pentru a atrage și a păstra mai mulți șoferi.

"Deși cauzele care stau la baza penuriei de șoferi sunt diverse, UE și guvernele trebuie să își joace rolul în eliminarea barierelor la intrare și în sprijinirea unor condiții de muncă mai atractive.

"În ceea ce privește barierele, de exemplu, ar trebui să se elimine "decalajul dintre școală și volan", permițând tinerilor de 17 ani să dobândească experiență de conducere alături de un șofer instructor, iar recunoașterea permiselor de conducere și a calificărilor din țări terțe ar trebui să fie armonizată la nivelul UE. Condițiile de odihnă ale conducătorilor auto ar trebui, de asemenea, îmbunătățite, inclusiv prin construirea de parcări mai sigure și mai securizate."


CAMION FEST 2024


CARAVANA SCANIA 2024

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.