Exclusiv. IRU: PACHETUL RUTIER EUROPEAN AR AFECTA GRAV PIAȚA TRANSPORTURILOR Recomandat

Exclusiv. IRU: PACHETUL RUTIER EUROPEAN AR AFECTA GRAV PIAȚA TRANSPORTURILOR

Partea a doua a conferinței “EUROPA ÎN MIȘCARE”, organizată de UNTRR, la hotel Crowne Plaza din București a fost deschisă de Matthias Maedge, Delegat General al Delegației Permanente IRU la UE, care a prezentat politica generală IRU privind Pachetul Rutier.

Prezentarea lui Matthias Maedge, Delegat General al Delegației Permanente IRU la UE s-a intitulat: “Transportul rutier European, la răscruce. Spre ce îndreptăm?”
El a vorbit audienței despre ce conține Pachetul Rutier, adică revizuirea modului în care se face accesul la profesie și la piața de transport rutier, revizuirea Directivei privind utilizarea vehiculelor de transport care pot fi închiriate, interoperabilitatea și modalitatea în care sunt aplicate sistemele de taxare, revizuirea Directivei pe baza căreia se face detașarea lucrătorilor în transportul rutier, revizuirea perioadelor de conducere și odihnă și a tahografelor. Se propune o regularizare în ceea ce privește monitorizarea și raportarea emisiilor de CO2 și a consumului de carburant a noilor vehicule grele.
Sectorul mobilității în Europa numără 11 milioane de angajați, adică 5% din numărul de angajați la nivel european. Transportul rutier este responsabil de 50% din totalul transporturilor dar și pentru 13% din cheltuielile de consum ale gospodăriilor. Din 2010 până în 2050, transportul de persoane va crește cu 42%, iar transportul de mărfuri va crește cu 60%.
Au existat trei coordonate în prezentarea lui Matthias Maedge, Delegat General al Delegației Permanente IRU la UE: propunerea Comisiei Europene, viziunea IRU și alternativele.

Accesul la profesie
Propunerea Comisiei Europene: extinderea, pentru a acoperi și domeniul vehiculelor de până la 3,5 tone; condiții mai stricte pentru constituire companiilor de tip cutie poștală; un domeniu extins de bună reputație (condiții sociale și de muncă).
Viziunea IRU: Scutiri pentru anumite servicii (livrare expresă); îmbunătățirea controlului prin digitalizare.
Altenativele: Extinderea domeniului de aplicare pentru acces la piață (aplicarea acelorași reguli ca și pentru vehiculele grele); definirea listei criteriilor; nu se aplică Directiva privind detașarea lucrătorilor în vederea evaluării bunei reputații.

Accesul la piață
Propunerea Comisiei Europene: Cabotaj - 5 zile, nelimitat; verificări minime la nivel rutier (2% până la 3% până în 2020-22);
Viziunea IRU: păstrarea unui status quo-ul (7 zile, 3 operațiuni fără controale minime) sau ca soluție alternativă, nu propunerii Comisiei Europene; fără întârziere trecerea la tahografele inteligente; norme constrângătoare (inclusiv plăcuța de înmatriculare în eCMR).
Alternativele: mai puține sau mai multe zile ca perioadă de răgaz; drepturile de cabotaj versus condițiile de calitate.

Angajarea vehiculelor fără șofer
Propunerea Comisiei Europene: libertatea de a angaja și de a conduce pentru o perioadă de minim 4 luni.
Viziunea IRU: mai multă flexibilitate pentru operatori.
Altenativele: obligativitatea de a limita această perioadă la 4 luni; respectarea standardelor tehnice și de siguranță.

Detașarea muncitorilor în transportul rutier
Propunerea Comisiei Europene: salariul minim se aplică începând cu ziua a treia, taxele etc. din prima zi; documente pentru verificarea rutieră; este necesară o declarație prealabilă.
Viziunea IRU: numărul de zile, reguli specific pentru fiecare tip de operațiuni și sectoare; o mare povară administrativă; flexibilitate în furnizarea documentelor.
Alternative: documente electronice, verificări la sediu; întregul ghișeu unic la nivel european.

Timpul de odihnă
Propunerea Comisiei Europene: multi-echipaj (pauză de 45 de minute pentru doi șoferi în vehicul); nu există odihnă săptămânală în cabină; întoarcerea acasă o dată pe lună.
Viziunea IRU: flexibilitate pentru operatori; dovada parcării în siguranță ca precondiție pentru odihna în cabină; derogări pentru sectorul transportului cu autocarul.
Alternativele: flexibilitate suplimentară pentru întoarcerea acasă și petrecerea timpului liber; dreptul de a părăsi cabina, fără obligații.

Există și o serie de chestiuni aflate în suspensie a susținut Matthias Maedge, Delegat General al Delegației Permanente IRU la UE.
Acestea sunt:
Propunerile privind detașarea lucrătorilor vor fi un compromis care nu se potrivește nimănui sau care ne va rezolva problemele?
Vrem mai multă sau mai puțină piața internă: liberalizare vs. protecționism?
Putem avea mai multe reguli în absența unei aplicări armonizate?
Ar trebui ca șoferii să aibă posibilitatea de a decide unde să-și petreacă timpul liber?

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.