Drulă vrea să reînvie Compania de Investiții Rutiere, falimentară timp de 2 ani, neconstituțională din 2018 Recomandat

Drulă vrea să reînvie Compania de Investiții Rutiere, falimentară timp de 2 ani, neconstituțională din 2018

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a anunțat că pentru el prioritară este înființarea unei noi companii de infrastructură rutieră care să fie una de „elită” și care să se ocupe de autostrăzi și drumuri expres.

„Operaționalizarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere cu asistența tehnică a experților Băncii Europene de Investiții și a experților celei mai de succes companii similare din Europa și a celei de administrare a rețelei existente, prin eficientizarea si reformarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii din România (C.N.A.I.R.); C.N.I.R. se va ocupa de implementarea proiectelor viitoare de autostrăzi și drumuri expres”, se menționează și în Programul de Guvernare 2021 - 2024.

Să plecăm în aventură
"Pe primul loc între priorităţile mele este operaţionalizarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere. Pe această cale fac un apel către profesioniştii care sunt şi în sistem şi cărora le spun de pe acum că găsesc un partener în mine, pentru că există oameni buni care lucrează la stat şi în administraţia publică, în ciuda a ceea ce se generalizează câteodată. Pe de altă parte, deschid apelul meu către cei care acum sunt în privat, fie pentru că au fost mai de mult în administraţia publică, fie pentru că încă nu au făcut acest pas, să ni se alăture într-un proiect, aş îndrăzni să zic o aventură frumoasă, aceea de a transforma infrastructura României, şi eu îl văd ca un proiect - dincolo de mandatul meu - îl văd ca pe un proiect pe 10 ani. Sper ca aceşti 10 ani - 2020/2030 - să rămână, dacă pot să fac o metaforă în poveşti, anii ăia în care România şi-a făcut autostrăzi. Au existat astfel de decade transformaţionale pe care le-au avut alte ţări din lumea asta: Portugalia, Malaezia şi multe alte ţări", a declarat Cătălin Drulă la preluarea mandatului.
Potrivit acestuia, dincolo de finanţare, pentru realizarea marilor proiecte de infrastructură este nevoie de capacitate instituţională, de profesionişti care să se asigure că investiţiile sunt finalizate la termen.

De ce e nevoie de o nouă companie
„Aşa cum spuneam, finanţare din fonduri europene, Planul de Redresare şi Rezilienţă al Uniunii Europene, dar dincolo de finanţare trebuie să avem capacitatea instituţională, oamenii profesionişti, experţii, managerii de proiect, inginerii, proiectanţii care să gestioneze aceste proiecte şi să se asigure că se livrează la timp", a adăugat el.
"Perioada următoare o să o dedic construcţiei de echipe. Avem nevoie să creştem capacitatea de a livra proiecte pentru România. Îmi doresc să convingem oameni capabili şi pasionaţi să facă pasul către administraţia publică şi în acelaşi timp profesioniştilor din administraţia actuală le spun că au partener în mine. Avem o oportunitate unică să dezvoltăm infrastructura în următorii ani, avem linii de finanţare solide, trebuie să construim şi capacitatea instituţională pentru managementul acestor proiecte.
De aceea, vom operaţionaliza noua companie de investiţii rutiere care va gestiona proiectele mari de autostrăzi şi drumuri expres. Vor începe angajările în curând şi vor fi pe bune. Vreau să fie un loc unde inginerii, proiectanţii, managerii de proiect, experţii să fie mândri să lucreze. Vom reveni cu detalii în perioada următoare", a mai spus ministrul.

 Merge pe aceeași bani

În ceea ce priveşte operaţionalizarea CNIR, noul şef de la Transporturi a precizat că aceasta nu implică niciun cost suplimentar, întrucât presupune un transfer de salariaţi de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
"Există deja ordonanţă de urgenţă prin care a fost înfiinţată această companie, există compania, este înregistrată la Registrul Comerţului, doar că nu are angajaţi. Deci, până la urmă este o chestiune care ţine chiar de voinţa politică a ministrului. Nu implică costuri suplimentare. Aşa cum este formulată ordonanţa, se transferă o parte din veniturile din rovinietă care merg la CNAIR, la vechea companie. Pe măsură ce sunt angajaţi în partea cealaltă, se transferă o parte din rovinietă, astfel încât nu creăm o nouă structură a statului român care să consume bani", a explicat Drulă.

Ce a promis Drulă de Crăciun
Proiectul Companiei nu i-a dat pace ministrului nici măcar de Crăciun când Drulă a anunțat pe Facebook că:
„Avem o oportunitate unică să dezvoltăm infrastructura în următorii ani, avem linii de finanțare solide, trebuie să construim și capacitatea instituțională pentru managementul acestor proiecte.
De aceea, vom operaționaliza noua companie de investiții rutiere care va gestiona proiectele mari de autostrăzi și drumuri expres. Vor începe angajările în curând și vor fi pe bune. Vreau să fie un loc unde inginerii, proiectanții, managerii de proiect, experții să fie mândri să lucreze.
Vom reveni cu detalii în perioada următoare.
Până atunci, vă mulțumesc tuturor pentru gândurile bune și vă urez Crăciun Fericit!”

Există din 2016
Înființarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere nu este o idee nouă. Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR) a fost creată pe vremea guvernului condus de Dacian Cioloș. Atunci, Drulă a fost consilierul premierului.
Compania Națională de Investiții Rutiere SA |a luat naștere prin Ordonanță de urgență 55/2016.
Ea stipula că:
„Se înființează Compania Națională de Investiții Rutiere - S.A., denumită în continuare C.N.I.R., ca societate pe acțiuni potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu personalitate juridică, de interes strategic național, care se organizează și funcționează sub autoritatea Ministerului Transporturilor, cu respectarea legislației în vigoare, și care va asigura serviciul public de dezvoltare a infrastructurii de transport rutiere pentru satisfacerea nevoilor de transport rutier ale cetățenilor și a mărfurilor în condiții de siguranță a circulației, timpi de deplasare comparabili cu cei din Uniunea Europeană și confort în trafic. Serviciul public asigurat de C.N.I.R. este parte din serviciul public care asigură circulația populației și a mărfurilor pe rețeaua națională de transport.
1) C.N.I.R. are ca obiect principal de activitate:
a) proiectarea, construirea, reabilitarea, modernizarea, executarea lucrărilor de remediere pe perioadele de garanție tehnică până la data predării către C.N.A.I.R., a autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor naționale, variantelor ocolitoare, precum și a altor elemente de infrastructură rutieră care fac parte din structura rutieră, astfel cum acestea sunt aprobate prin documentele strategice la nivel național sau fac obiectul unor decizii ale autorităților publice naționale în domeniul transporturilor;
b) executarea de lucrări în regie proprie de natura celor prevăzute la alin. (1), cu respectarea prevederilor legale în domeniul ajutorului de stat și al achizițiilor publice. Pentru aceste categorii de lucrări C.N.I.R. va organiza evidență contabilă distinctă în condițiile legii;
c) executarea lucrărilor în regie proprie, pentru care există piață concurențială, poate avea loc în situații excepționale, cu caracter de urgență, atunci când este necesară asigurarea implementării unui proiect pe baza unei analize de necesitate, sau în situația în care, pe baza unui studiu de rentabilitate, rezultă că pentru statul român este mai eficientă executarea acestor lucrări în regie proprie;
d) coordonarea dezvoltării unitare și echilibrate a infrastructurii de transport rutier în acord cu sursele de finanțare disponibile și cu documentele strategice aprobate la nivel național.
În Ordonanță se preciza ș ice bani va înghiți comoania: „Capitalul social inițial al C.N.I.R. este în valoare de 50.000.000 lei și este subscris și integral vărsat în numerar, până la data de 30 noiembrie 2016, de statul român în calitate de acționar unic, care își exercită drepturile și își îndeplinește obligațiile prin Ministerul Transporturilor, în calitate de reprezentant legal al statului român. Capitalul social al C.N.I.R. este divizat în 5.000.000 de acțiuni cu o valoare nominală de 10 lei fiecare, deținute în totalitate de statul român prin reprezentant legal Ministerul Transporturilor.”

Un eșec total

În anul 2017, digi24.ro scria articolul. „Având doar șefi, Compania de Investiții Rutiere va fi desființată”. Și menționa:
„Nici nu s-a înfiinţat bine noua Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR) că este pe cale să fie desfiinţată. Creată de fostul Guvern Cioloş, compania nu are nici acum angajaţi.
Are doar un Consiliu de Administraţie, iar fiecare din cei 7 membri primeşte lunar peste două mii de lei.
Din informațiile Digi24.ro compania are însă și un director general, anume Valentin Urlan, foarte bine plătit. Acesta ar fi refuzat însă semnarea contractului său de mandat. Reprezentanţii CNIR spun că mai au nevoie de cinci luni ca să o pună pe picioare. Ministrul Transporturilor lasă însă de înţeles că nu-i vede rostul noii instituţii.
Gândită că salvare a infrastructurii României de Guvernul Cioloș, Compania de Investiții Rutiere este la un pas de desființare.
„Procedura de organizare a ei în vederea funcţionării ei a fost începută la jumătatea lunii decembrie. Procedură este anevoioasă. Ţin să subliniez că în ceea ce priveşte companiile de stat nu ne putem aştepta ca procedura să se desfăşoare ca în cazul unui SRL”, spune Ana Ruscior, membru în Consiliul de Administraţie al CNIR.

Refuzată de PSD
Guvernul Grindeanu nu a fost dornic să păstreze nouă companie. Semnalul a fost dat de ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc.
„M-am uitat un pic pe grila de salarizare a acestei instituţii. A fost primul lucru care mi-a atras atenţia. ai am văzut salarii colosale. Eu cred că un salariu de peste 30 de mii de lei pentru un director general este un salariu destul de mare. Nu mai vrem companii cu salarii imense şi să nu ştim exact ce rezultate avem. Această instituţie în momentul de faţă blochează scoaterea la licitaţie de noi proiecte”, spune ministrul.

Declarată neconstituțională

Luni, 7 mai 2018, Klaus Iohannis, Președintele României, a trimis Curții Constituționale o sesizare de neconstituționalitate asupra Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România SA și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere SA, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative.
Pe 6 iunie 2018, Curtea Constituțională a României a luat în dezbatere, în cadrul controlului anterior promulgării, obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România SA și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere SA, precum și modificarea și completarea unor acte normative, obiecție formulată de Președintele României.
În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis obiecţia de neconstituţionalitate formulată şi a constatat că Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România – S.A. şi înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere S.A., precum şi modificarea şi completarea unor acte normative, este neconstituțională.

Concluzie: În pofida faptului că nu a funcționat niciodat și nu și-a dovedit capacitatea de a gestiona lucrări de autostradă. Chiar dacă Ordonanța de înființare a CNIR a fost declarată neconsitituțională, ministrul Drulă vrea să facă din Compania Națională de Investiții Rutiere motorul contrucției de drumuri din România.

Trecută în programul de Guvernare
Înființarea companiei este menționată la capitolul „Transporturi”:
„prioritizarea investiţiilor în domeniul transporturilor astfel încât să reflecte nevoile de conectivitate și de mobilitate, de reducere a aglomerărilor și de asigurare a fluenței circulației. Totodată, va fi operaționalizata Compania Națională de Investiții Rutiere. Politicile de transport se vor construi prin promovarea eficienței instituționale, a simplificării administrative și vor fi sincronizate cu realitățile din teren și, în acord, cu direcțiile de acțiune agreate la nivelul UE”.

Precedentul catastrofal al lui Dan Șova
În guvernul condus de Victor Ponta, construcția de autostrăzi și de drumuri expres a trecut la un minister nou înființat (cam pe rețeta lui Drulă).
Timp de 18 luni, Dan Șova a deținut frâiele infrastructurii de autostrăzi în Romania conducând ministerul „fantomă” numit Ministerul marilor proiecte de infrastructură. În ultimele cinci luni, Șova a condus și întregul minister al Transporturilor.
Șova a reușit să inaugureze doar autostrăzile începute de miniștrii dinaintea sa.
A schimbat strategia de autostrăzi și, în loc să urmeze proiectele prioritare europene, a propus cioturi prin țară considerate a fi cadouri pentru baronii locali. Exemplu: Autostrada București - Alexandria

 

 

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.