Cum arată viața unei șoferițe românce de camion în Spania
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare

Adriana Mureșan este șoferiță de TIR de 19 ani și tot de atâția ani trăiește în Spania, țara care i-a dat șansa de a deveni ceea ce în România părea imposibil pentru o femeie.
De ce șoferiță de camion ?
Adriana Mureșan: Chiar nu știu să răspund la întrebarea asta. Nu am avut astfel de modele în familie. Mama a fost profesoară, tata a fost medic. Mama chiar a fost deranjată că am îmbrățișat profesia asta, apoi a început să fie mândră de mine
De mică mi-am dorit să am o căruță cu cai și să o conduc. O fi de acolo? Habar nu am. Dar mi-am dorit mult să fac asta, am căutat soluții și de aceea am și emigrat.
Acum 20 de ani, când am încercat să-mi fac loc în breaslă, în România era mare discriminare. Dar mi-am dorit mult, am reușit și nu regret, pentru că este mai mult decât o profesie, este o pasiune, o vocație și mă consider printre acei oameni fericiți care merg la muncă cu drag. În fiecare zi îmi doresc să merg la muncă.
Cât e de complicat să conduci căruța asta cu mulți cai?
Adriana Mureșan: Deloc. Când am început am avut aceeași părere ca mulți alții: te urci la volan, conduci, ești un turist plătit. Nu e așa. Este un întreg pachet: ești secretară, trebuie să încarci, să descarci, să planifici traseul, să fii un calculator în rută, să iei în considerare traficul, pauzele pe care le faci… este o meserie extrem de complexă. Dacă îți place, nu e grea. Iar la final de zi culegi roadele.
Ce ai îmbunătăți la ea?
Adriana Mureșan: Sunt multe de îmbunătățit în meseria asta.
Gândește-te, absolut tot ce avem noi în casă, orice obiect vezi în jurul tău a fost „mișcat” de un camion. Deci industria asta care ține în spate tot este supusă la multe presiuni. Ne izbim de just in time și totul pică în spatele șoferului care, până la urmă, e considerat cea mai ieftină piesă de schimb a unui camion. Întotdeauna firma se va preocupa mai mult de piesele de sub capotă decât de piesa dintre scaun și volan. Șoferii au program de minimum 13 ore pe zi și, de două ori pe săptămână, de 15 ore pe zi. Este o discrepanță între Codul muncii, care reglementează perioada de muncă la 8 ore, și Regulamentul 561, directivă europeană, care reglementează timpul de conducere.
Mai sunt probleme cu parcările, care sunt insuficiente în toată Europa, problema hoților – se fură motorină, marfă, bunuri personale din cabină. E o problemă foarte mare pentru că, noi cei care trăim pe drumuri, care dormim în cabine, stăm de pază și, în loc să ne odihnim, devenim pericole pe șosele. Ca să nu mai spun că noi înșine suntem în pericol când intră hoții peste noi în cabine.
Citește tot interviul AICI
Articole înrudite
- Amendă de 12.000 de lei pentru șoferul unui camion care a pus un „magnet” la tahograf
- Șoferul unei cisterne cu azot lichid, prins de polițiști când fuma în cabină
- Un camion a luat foc
- Ce apreciază un șofer de camion când se angajează. Nu doar salariu e important
- 80.000 euro amendă pentru o companie la care șoferii schimbau cartela tahograf între ei