Creșterea prețurilor la materiale de construcții afectează autostrăzile
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Explozia preţurilor materiilor prime şi materialelor de construcţii ar putea avea un impact negativ direct asupra pieţei de construcţii şi asupra proiectelor de infrastructură aflate în derulare.
Creşterea fără precedent a preţurilor internaţionale la toate materialele de construcţii a început după jumătatea anului 2020, ajungând şi până la 40% pentru anumite componente.
Pandemia a redus în mod forţat capacităţile de producţie mondiale şi a afectat fluxurile de transport internaţional; majoritatea materialelor sau materiilor prime pentru construcţii se importă: geosintetice (în principal din Italia, Franţa), parapet (Italia), vopseluri pentru marcaje rutiere (Italia), ţevi şi cabluri pentru lucrările de reţele de utilităţi (Turcia, Rusia), bitum (Polonia, Ungaria, Serbia), oţel beton (Republica Moldova, Rusia, Turcia); producătorii interni sunt foarte puţini şi fie depind de importuri de materie primă din state non-UE (China, Turcia, Rusia), fie produc în cantităţi foarte mici sau o gamă redusă de produse; reducerea consumului mondial de produse derivate din ţiţei a dus la scăderea ofertei de bitum, un produs rezidual al rafinăriilor, scădere care a condus automat la creşterea preţurilor.
Deşi legea achiziţiilor publice conţine mecanisme de abordare şi corectare a situaţiilor în care preţurile cresc accelerat, prevederile legii sunt aplicate discreţionar sau nu sunt aplicate deloc de autorităţile centrale şi locale, în lipsa unor directive clare, precise şi unitare, a anunțat Asociația Română a Constructorilor de Autostrăzi.
Articole înrudite
- Cozi uriașe la RAR. Care este motivul?
- Camioane blocate din cauza zăpezii. Unele nu aveau anvelope de iarnă
- Șofer român de camion „le-a mutat nasul” polițiștilor nemți. Cât de beat era?
- Un camion a derapat de pe carosabil la Călărași
- Un camion a căzut în groapa unde a aruncat ilegal mizerie. L-au scos cu macaraua