CNAIR- panouri fonoabsorbante pentru urși și miorițe Recomandat
- Scris de Administrator
- Imprimare
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu poate construi drumuri, dar înșiruie cu nemiluita panouri fonoabsorbante pe dealurile și câmpiile patriei.
Pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva, între km 50+200 și km 77+371, constructorul, adică asocierea Teloxim Com SRL- Comsa SA- Aldesa Construcciones SA- Arcadis Eurometudes SA, a montat în exces și în mod nefundamentat sute sau chiar mii de panouri antifonice în zone nelocuite.
Singurele "beneficiare" ale uriașei și inutilei investiții a CNAIR sunt animalele sălbatice și turmele de oi și capre din zonă. Dar oare nu există și un beneficiar biped al acestei combinații?!
Constructorului i-au fost impuse aceste cantități absurde de panouri, în primă instanță, de către DRDP Timișoara, care a avut calitatea de consultant (inginer FIDIC temporar) prin decizia directorului general al CNADNR nr. 1787 din 18 noiembrie 2013.
Această situație nu mai poate mira însă pe nimeni, având în vedere faptul că cea care livrează și montează panourile este controversata firmă Girod Semnalizare Rutieră SRL (ați ghicit?!) din Timișoara.
Situația este mult mai gravă decât pare, având în vedere faptul că, pentru a forța constructorul să facă această lucrare nejustificat de mare cu Girod, CNAIR a încălcat grosolan prevederile standardului pentru parapete SR EN 1317-2 din octombrie 2010, precum și propriul normativ tehnic.
Astfel, pe terasamente s-au instalat parapete metalice tip H1W3, care au, conform standardului, o lățime de lucru normalizată de maximum 1 metru, iar pe poduri s-au instalat parapete metalice tip H4W4, a căror lățime de lucru este de maximum 1,3 metri.
Având în vedere faptul că soluția propusă de Girod nu satisface cerințele standardului , "oamenii de bine" din CNAIR au aruncat la gunoi toate ofertele corecte din punct de vedere tehnic.
Diminuarea nejustificată a lățimii de lucru normalizate este mult mai evidentă pe poduri, unde panourile antifonice montate de Girod sunt practic lipite de parapetele metalic, în contradicție cu soluția tehnică adecvată, care presupunea montarea unor console metalice pe marginea podului, pe care ar fi trebuit să se sprijine aceste panouri.
Acest lucru este vizibil și pe terasamente, unde nu se respectă lățimea de minimum 1 metru (așa cum se vede și în fotografii).
Pentru a încerca să ascundă matrapazlâcul, CNAIR i-a impus constructorului, printr-o adresă, să respecte Normativul AND 591/2005, în dauna celui în vigoare, adică 593/2012 (care se aliniază la prevederile SRN 1317-2).
În loc de concluzie: Această lucrare nu nunai că nu poate trece de un audit de siguranță rutieră, dar nici de minimele exigențe ale procurorilor DNA!