Știm că, uneori, începutul de an vine cu diferite schimbări, dar vă spunem cu siguranță că nu s-a schimbat legislația în ceea ce privește efectuarea inspecțiilor tehnice periodice (ITP) în România. Și că nu este interzisă repararea unui vehicul mai vechi de 15 ani, așa cum apare scris pe diferite platforme online. Dacă întâlniți astfel de articole, le puteți ignora fără să considerați că ați pierdut o informație importanță. Vrem să fiți în siguranță nu doar în trafic, ci și atunci când «navigați» pe internet!”, au transmis, recent, reprezentanții RAR.
În știrile false vehiculate online se susține că ”mașinile personale mai noi de 10 ani trebuie să efectueze testarea tehnică o dată la doi ani, față de testarea anuală în prezent”. De asemenea, se afirmă că pentru autocare, taxiuri, ambulanțe, vehicule care transportă mărfuri periculoase și cele destinate instruirii, care au o vechime mai mare de 10 ani, ”testarea tehnică ar trebui să se efectueze anual și nu semestrial, cum se întâmpla până acum”. Aceste informații sunt prezentate ca un anunț al Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.
Totodată, aceleași surse false afirmă că există o ”lege” care, începând de anul viitor, va ”elimina treptat vehiculele mai vechi și mai poluante, înlocuindu-le cu opțiuni ecologice”. Se spune că mașinile care au defecțiuni majore la componentele esențiale, cum ar fi motorul, transmisia, frânele sau direcția și care sunt considerate vechi (în jurul vârstei de 15 ani), vor fi incluse în această categorie. Aceste vehicule vor fi etichetate drept reziduale și nu vor mai putea fi reparate, urmând să fie casate. Se menționează că un regulament specific va detalia condițiile în care un vehicul este considerat ireparabil sau rezidual din punct de vedere tehnic.
Din păcate, nu este prima dată când în spațiul online apar astfel de informații. Chiar anul trecut, Comisia Europeana (CE) a dezmințit știrile false larg răspândite în presa autohtonă, conform cărora cei care au mașini mai vechi de 15 ani nu le vor mai putea repara. CE a transmis că niciuna dintre măsurile propuse în legislația europeană nu interzice repararea vehiculelor, indiferent de vechimea acestora. Dimpotrivă, documentul subliniază că mai multe reglementări sunt menite să faciliteze procesul de reparare a mașinilor.
Astfel, conform poziției oficiale a CE, proprietarii de vehicule vor putea alege să își repare mașinile, chiar și atunci când această decizie nu este economic avantajoasă.
Comisia propune un regulament care stipulează că, în cazul în care proprietarul decide să nu mai repare autoturismul, acesta trebuie să fie eliminat responsabil din circuit, fiind trimis la o unitate autorizată de casare.
Conform OG 81/2000, ITP este obligatorie doar pentru autovehiculele înmatriculate sau înregistrate în România, nu și pentru cele înmatriculate în alte țări. Această inspecție are scopul de a asigura faptul că mașinile care circulă pe drumurile publice din România sunt sigure din punct de vedere tehnic și nu pun în pericol sănătatea sau viața șoferilor și a altor participanți la trafic.
Responsabilitatea de a merge cu mașina la ITP cade în responsabilitatea celui care apare pe certificatul de înmatriculare sau de înregistrare al acesteia. Persoana care apare pe certificatul de înmatriculare sau înregistrare este deținătorul actului, fie el persoana juridică sau fizică.
Mașinile de uz personal (care nu sunt folosite pentru transportul de persoane sau mărfuri) trebuie să efectueze ITP-ul o dată la doi ani. Totuși, există o excepție, și anume este vorba despre mașinile cu vârsta de peste 12 ani, deținătorii acestora fiind nevoiți să le prezinte la ITP anual.
Pe de altă parte, autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune, cele folosite ca taxi, pentru închiriere sau pentru transport alternativ (de exemplu, Uber sau Bolt), precum și cele pentru școala auto care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri trebuie să treacă ITP-ul la șase luni.
Totodată, mașinile noi trebuie să facă primul ITP la trei ani de la înmatriculare. Termenul pentru efectuarea primei inspecţii se socoteşte de la data primei înmatriculări, iar pentru următoarea inspecţie tehnică periodică, de la data celei precedente. Tot la trei ani se face ITP-ul pentru și remorci și semiremorci apicole, precum și pentru rulote.
Autovehiculele trec de ITP doar dacă au, cel mult, defecte mici. Dacă însă mașinile sunt identificate la verificări cu defecte majore sau defecte periculoase, nu trec de inspecție, iar proprietarii sunt nevoiți să le repare în cel mult 30 de zile. Definițiile celor trei categorii de defecte le găsiți aici.
Reamintim că expirarea valabilității ITP atrage după sine imposibilitatea legală de a folosi vehicul pe drumurile publice. RAR oferă posibilitatea verificării acestei informații online.
Instituția oferă o modalitate facilă de a verifica valabilitatea ITP-ului pentru un vehicul înmatriculat în România, în condițiile în care RAR are o bază de date în care sunt înregistrate ITP-urile valabile, astfel că instituția dă și posibilitatea consultarii online a acestor informații.
Pentru a accesa baza de date referitoare la valabilitatea unei inspecții tehnice, utilizatorii au nevoie de seria cărții de identitate a vehiculului (CIV) sau de numărul VIN (Vehicle Identification Number).
CIV este documentul emis de RAR care atestă dreptul de proprietate asupra vehiculului și conține datele tehnice și de identificare ale acestuia, iar numărul VIN este un cod unic al caroseriei vehiculului.
Este important de menționat că pentru vehiculele cu numărul VIN mai mic de 17 caractere, căutarea în baza de date RAR trebuie făcută folosind seria CIV.
De asemenea, actualizarea bazei de date RAR se face periodic, deci este posibil ca informațiile despre ITP să nu fie disponibile imediat după efectuarea inspecției. Dacă datele despre ITP nu corespund cu cele din anexa certificatului de înmatriculare după 24 de ore de la efectuarea inspecției, acest lucru poate fi semnalat prin trimiterea unei sesizări către RAR.
Este bine de știut că vehiculele noi, înmatriculate pentru prima dată în România, nu se regăsesc în baza de date RAR, deoarece nu au fost supuse încă unei inspecții tehnice periodice.
Conform legislației în vigoare, la expirarea sau anularea ITP-ului, înmatricularea vehiculului se suspendă automat. Suspendarea se ridică odată ce vehiculul promovează o nouă inspecție tehnică periodică, iar obligația efectuării ITP-ului și respectarea periodicității acestuia revine proprietarului vehiculului.