BREAKING NEWS. Compromis european în dosarul transportatorilor: Șoferii vor putea dormi în mașini maximum 45 de ore pe săptămână
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Negociatorii Parlamentului European și ai celor 28 de țări ale UE au ajuns joi dimineața la un preacord pentru reformarea condițiilor de muncă ale șoferilor de tir, un dosar ultrasensibil marcat de opoziția dintre Est și Vest, scrie AFP.
"Am ajuns la un acord preliminar", a scris pe Twitter, fără a oferi niciun alt detaliu, reprezentanța finlandeză a UE, care conduce negocierile pentru statele membre, în condițiile în care deține președinția rotativă a Uniunii.
Acest compromis trebuie însă aprobat de Consiliu (cele 28 de state membre ale UE) și de Parlamentul European.
Propusă de Comisia Europeană în mai 2017, reforma a dat naștere unei lupte de peste doi ani și jumătate între cele două tabere, pe fondul puternicei concurențe în acest sector sensibil.
De o parte, Vestul (Franța, Germania, Benelux), partizanii unei legislații stricte. De cealaltă, țările din Europa de Est (România, Ungaria, Bulgaria, Polonia, Letonia și Lituania), care pledează pentru o viziune mai suplă. Prima tabără o acuză pe a doua de dumping social, a doua o acuză pe prima de protecționism mascat.
Fiecare tabără a trebuit să accepte concesii, potrivit unei surse apropiate negocierilor. Pentru cei din Vest, o înfrângere majoră dar așteptată: regulile privind detașarea (care prevede o remunerație potrivit regulilor țării unde lucrează șoferul: salariu minim, dar și prime) nu se aplică șoferilor care realizează un traseu din țara de origine a companiei lor spre o altă țară.
Mai exact: un român care face un drum dus - întors România-Franța este plătit potrivit regimului din România.
"Din nefericire se confirmă și acest lucru se traduce prin crearea în Europa a unei clase de salariați de zona a doua", spune eurodeputatul ecologist francez Karima Delli, președintele Comisiei transporturi din Parlament.
În schimb, în dosarul exploziv al șoferilor care efectuează operațiuni interne - mai multe curse într-o țară unde a ajuns în cadrul unei livrări internaționale, se prevede aplicarea regulilor detașării.
Concret, un șofer bulgar, care efectuează mai multe curse în Olanda, este plătit cu remunerația aplicabilă în Olanda.
Au fost înregistrate avansuri majore pentru partizanii unei legislații stricte, a subliniat Delli.
"Un șofer nu va dormi în mașina sa în cadrul pauzelor săptămânale mai mult de 45 de ore, ci într-o locuință adevărată, plătită de angajator. El va trebui de asemenea să revină la domiciliu cel puțin o dată la patru săptămâni, indiferent de țara de reședință din UE", a spus ea.
Au fost de asemenea înăsprite de manieră semnificativă criteriile privind sediul companiilor de transport: "S-a terminat cu societățile cutii poștale", a afirmat Delli.
Comisia Europeană a precizat că este "în curs de analiză a implicațiilor compromisului". "Vom publica un comunicat vineri", a precizat un purtător de cuvânt, Stefan de Keersmaecker, care nu a dat niciun detaliu legat de acord.
UP-DATE
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) și-a manifestat, prin comunicat de presă, dezamăgirea în legătură cu rezultatele negocierilor privind Pachetul Mobilitate 1:
"SOS – libera circulație a transportatorilor români în UE este în pericol! UNTRR solicită autorităților române contestarea acordului inacceptabil privind Pachetul Mobilitate 1 la care s-a ajuns în trialogul de astăzi!
Președinția Finlandeză a Consiliului de Transport UE, Parlamentul European și Comisia Europeană au ajuns astăzi la un acord privind Pachetul Mobilitate 1, în cadrul celui de-al 4-lea trialog care s-a derulat în perioada 11-12.12.2019.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR își exprimă profunda îngrijorare cu privire la rezultatul inacceptabil al acestui trialog, care a condus la adoptarea unor măsuri extrem de nefavorabile pentru România, inspirate de legislația protecționistă promovată de Statele Vestice membre ale Alianței Rutiere, având ca scop restricționarea accesului transportatorilor români și estici pe piața europeană de transport rutier.
UNTRR solicită Guvernului României și Eurodeputaților români să se opună acestui Acord privind Pachetul Mobilitate 1 în cadrul votului final al Consiliului, respectiv al Parlamentului European !
Solicităm autorităților române contestarea acordului Pachetului Mobilitate 1 adoptat la finalul trialogului de astăzi la Curtea Europeană de Justitie!
Precizăm că actualul Pachet Mobilitate restricționează grav libera circulație a transportatorilor români în UE prin măsurile extrem de restrictive adoptate, precum obligația întoarcerii camionului acasă la 8 săptămâni, introducerea unei perioade de restricționare a cabotajului (cooling off) de 4 zile și aplicarea forțată a Regulamentului Roma I firmelor de transport rutier. Aceste prevederi elimină transportatorii români din piata europeană de transport rutier și împing firmele și șoferii români să migreze în vest.".
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?