ANALIZĂ. Unde a ajuns condusul autonom al camioanelor în SUA, Europa și China? Recomandat

ANALIZĂ. Unde a ajuns condusul autonom al camioanelor în SUA, Europa și China?

Tehnologia de conducere autonomă în industria camioanelor a avansat rapid în 2024, prezentând un potențial substanțial de a aborda provocările critice ale industriei, cum ar fi costurile operaționale ridicate, deficitul de șoferi și preocupările legate de siguranță. Se preconizează că flota globală de camioane va fi susținută de încă o jumătate de milion de șoferi autonomi, în timp ce șoferii rămași vor face tranziția către roluri de supraveghere sau vor continua să opereze în regiuni mai puțin dezvoltate.

Cercetările recente ale IDTechEx cu privire la peste zece companii din sectorul camioanelor autonome arată că industria a intrat oficial în faza de comercializare, marcată de colaborări profunde de-a lungul lanțului global de aprovizionare. Observând piața, este evident că startup-urile active își construiesc în mod universal software-ul sau își adaptează tehnologia pe șasiuri de camioane furnizate de producătorii de echipamente originale (OEM). Această abordare nu numai că atenuează presiunile asociate producției în masă, dar permite, de asemenea, acestor întreprinderi nou-înființate să beneficieze de asistență tehnică din partea OEM.

Astfel, industria evoluează către un model de afaceri combinat care cuprinde producătorii de echipamente originale, companiile de logistică și firmele de conducere autonomă.

Comercializarea globală a camioanelor autonome în 2024 este influențată în mod semnificativ de reglementările regionale și de politicile guvernamentale. Țările cu cadre avansate de testare și reglementare conduc în promovarea inovării și a implementării, în timp ce altele încearcă să recupereze decalajul. Piețe-cheie precum SUA, Europa și China au adoptat abordări diferite pentru a permite creșterea camioanelor autonome, influențate în principal de mediile lor de reglementare, dezvoltarea infrastructurii și sprijinul guvernamental.

Statele Unite

Statele Unite ale Americii rămân unul dintre cei mai importanți actori în dezvoltarea camioanelor autonome. Federal Motor Carrier Safety Administration (FMCSA) și National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) au condus inițiative de reglementare menite să promoveze implementarea sigură și scalabilă a camioanelor autonome. În prezent, cadrul de reglementare permite desfășurarea unor programe pilot extinse, state precum California, Texas și Arizona fiind lideri în ceea ce privește testarea pe șosea.

Cu toate acestea, absența unei politici federale unificate a condus la o multitudine de reglementări la nivel de state. Acest peisaj juridic fragmentat complică operațiunile interstatale, care sunt esențiale pentru transportul interstatal de mărfuri. Ca urmare, dezvoltatorii de camioane autonome pledează pentru o legislație națională mai armonizată, care să poată simplifica eforturile de testare și comercializare.

Recenta lege bipartizană privind investițiile în infrastructură și locurile de muncă (Infrastructure Investment and Jobs Act) a stabilit, de asemenea, dispoziții de îmbunătățire a infrastructurii digitale și fizice pentru implementarea vehiculelor autonome, inclusiv investiții în autostrăzi inteligente și facilități de testare dedicate. Cu toate acestea, rămân obstacole operaționale, în special în ceea ce privește standardele de siguranță, preocupările legate de răspundere și percepția publică, care continuă să influențeze eforturile de reglementare din SUA.

Europa

Europa se profilează ca o regiune critică pentru dezvoltarea camioanelor autonome datorită sprijinului său solid în materie de reglementare. Comisia Europeană a introdus mai multe inițiative politice în cadrul agendei „Europa în mișcare”, cu scopul de a crea un cadru european unic pentru vehiculele autonome. Țări precum Suedia, Germania și Țările de Jos sunt pioniere în testarea și implementarea camioanelor autonome.

Einride din Suedia, de exemplu, desfășoară deja operațiuni comerciale cu camioane autonome cu rută fixă în mai multe țări europene. În Germania, legea istorică privind conducerea autonomă adoptată în 2021 permite operațiuni de nivel 4 în anumite zone, fără a fi necesară intervenția umană, stabilind un precedent pentru alte națiuni europene.

Accentul pus de Uniunea Europeană pe durabilitatea mediului împinge, de asemenea, la adoptarea camioanelor electrice autonome, ca parte a eforturilor mai ample de reducere a emisiilor de carbon din sectorul transporturilor. Cu toate acestea, termenele de reglementare și standardele de certificare diferite între statele membre reprezintă încă o provocare pentru operațiunile autonome transfrontaliere fără întreruperi. Comisia Europeană lucrează activ la armonizarea acestor reglementări pentru a permite o integrare mai ușoară a camioanelor autonome pe întregul continent.

China

China a apărut ca lider mondial în comercializarea camioanelor autonome, susținută de un sprijin guvernamental puternic și de un cadru de reglementare bine dezvoltat. Guvernul chinez a implementat orientări naționale care oferă standarde clare pentru testarea, producția și implementarea comercială a vehiculelor autonome.

Orașe precum Beijing, Shanghai și Shenzhen au stabilit zone extinse de testare a vehiculelor autonome, iar companii precum Inceptio și DeepWay beneficiază de politici favorabile, inclusiv de licențe pilot pentru operațiuni pe autostradă și subvenții pentru producția de vehicule electrice.

Abordarea Chinei a fost de a integra strâns dezvoltarea camioanelor autonome cu obiectivele sale mai largi de a deveni lider în domeniul vehiculelor electrice și al logisticii inteligente. De asemenea, guvernul a investit masiv în construirea unei infrastructuri inteligente, cum ar fi autostrăzi conectate și stații de încărcare dedicate camioanelor electrice, accelerând și mai mult implementarea soluțiilor de transport rutier autonom. În plus, sistemul centralizat de reglementare din China permite implementarea mai rapidă a politicilor, în comparație cu sistemele mai fragmentate precum cele din SUA sau Europa.

Analiza este AICI


GEORGE NIȚĂ STAREA TRANSPORTURILOR


FORD TRUCKS LANSARE F-LINE
      

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.