ANALIZĂ Piața camioanelor „a frânat” în Europa. Ce se va întâmpla în viitor? Recomandat

ANALIZĂ Piața camioanelor „a frânat” în Europa. Ce se va întâmpla în viitor?

Economia europeană, și în special Germania, a dat primele semne de slăbiciune în urmă cu aproximativ doi ani. Cu toate acestea, afacerile din industria camioanelor au mers bine.

Cumpărătorii au trebuit să suporte timpi de așteptare extrem de lungi pentru camioanele comandate. Ca urmare a pandemiei de coronavirus și a blocajelor din porturi și din transportul maritim, producătorii au fost lipsiți de componente. Nu a existat doar o lipsă de semiconductori, ci și de motoare, anvelope și piese din plastic - chiar și șuruburi. Uneori, producătorii de camioane din Europa și America de Nord acceptau comenzile doar selectiv. Muntele de comenzi se îngrămădea din ce în ce mai mult.

Utilizarea ridicată a capacității

Cu carnetele de comenzi pline până la refuz, industria s-a bucurat de o utilizare ridicată a capacității pentru o lungă perioadă de timp, chiar dacă comenzile erau în scădere. Deficitul de aprovizionare a făcut, de asemenea, ca producătorilor de camioane să le fie relativ ușor să crească prețurile - și numai pentru a transfera clienților costurile crescute pentru materiale, materii prime, energie și transport. Profitabilitatea companiilor a crescut. Industria a cunoscut un tărâm al laptelui și al mierii.

După încheierea acestei faze de avânt maxim, cuvântul-cheie pentru manageri a devenit „normalizare”. Legile pieței, cu un echilibru între cerere și ofertă, s-au aplicat din nou.

A vorbi acum despre o criză ar fi exagerat, dar situația de pe piața europeană a camioanelor este fără îndoială dificilă, în special în Germania. Lucrurile arată mai bine în America de Nord. Asia a fost slabă de ceva timp - în special China - dar regiunea nu joacă un rol la fel de important pentru producătorii europeni.

Din nou în echilibru

În Europa, relansarea sperată a cererii de camioane nu s-a materializat până acum în a doua jumătate a anului. Dificultatea este de a prevedea evoluția pieței peste trei sau patru luni.

Costurile totale sunt decisive

Cererea slabă coincide cu trecerea la motoare alternative, fără emisii. La fel ca în industria auto, acest lucru înseamnă o dublă povară grea pentru producătorii de camioane. Cifra de afaceri și profiturile sunt în scădere, în timp ce nevoia de investiții rămâne ridicată. Deocamdată, marii producători se concentrează pe camioanele electrice cu baterii, dar, pe termen lung, se uită și la celula de combustie ca sistem de propulsie pentru camioane în transportul de mărfuri grele și pe distanțe lungi. 

Comenzile pentru camioanele electrice cresc foarte mult, dar încep de la un nivel scăzut. Dintre vehiculele comerciale nou înmatriculate în Europa anul trecut, doar puțin sub 7% aveau un sistem de propulsie electric pe baterii.

În clasa camioanelor cu o greutate brută mai mare de 16 tone, cifra este de doar 1%. Comparativ cu vehiculele diesel, prețul de achiziție este de două ori și jumătate până la trei ori mai mare. Factorul decisiv pentru clienți, cum ar fi companiile de transport, este suma costurilor pe parcursul tuturor anilor de utilizare a unui camion - așa-numitele costuri totale de proprietate. Există încă un drum lung de parcurs până la atingerea parității cu motorina și, prin urmare, o cerere comparabil de mare. Legile pieței se aplică și aici.



GEORGE NIȚĂ STAREA TRANSPORTURILOR


FORD TRUCKS LANSARE F-LINE
      

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.