ANALIZĂ Exclusivă. LEGEA RCA. TOATE PREVEDERILE LEGALE CARE PRIVESC ȘOFERII Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat Legea privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă, care prevede, printre altele, suspendarea poliţei, încheierea acesteia şi pe o perioadă de o lună sau despăgubirea indiferent de service-ul la care se repară autovehiculul.
REZUMAT
Plata primelor de asigurare se face integral sau în rate, conform acordului dintre asigurat şi asigurătorul RCA. Unul dintre amendamentele adoptate permite asiguraţilor să fie despăgubiţi indiferent de service-ul în care îşi vor repara maşina, dar poliţele nu au cum să crească din cauza costurilor cu reparaţiile.
De asemenea, utilizarea de piese contrafăcute în efectuarea de reparaţii auto este considerată infracţiune.
Tariful de referinţă se calculează semestrial de către o societate cu expertiză recunoscută în domeniu, contractată de către ASF, după o formula clar prevăzută. Cheltuielile administrative şi de vânzare ale poliţei de asigurare, incluse în tariful de primă, nu pot depăşi cumulat 25% din tariful rezultat.
Pentru determinarea sumei reprezentând prima de asigurare, asigurătorul RCA poate lua în calcul istoricul daunelor plătite, în ultimii 5 ani, pentru accidente produse prin intermediul vehiculului asigurat, precum şi utilizarea unor tehnologii de tip telematics.
La încheierea contractului RCA şi pe parcursul derulării acestuia, asiguratul are obligaţia să permită asigurătorului RCA accesul în baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României, la evidenţa accidentelor şi a cererilor de despăgubire anterioare şi să furnizeze informaţiile solicitate de asigurătorul RCA pentru evaluarea riscului şi calculul primei de asigurare, stabilite prin reglementări ASF, potrivit proiectului de lege.
Contractul RCA poate fi suspendat, la cererea asiguratului, pe perioada suspendării dreptului de circulaţie al vehiculului, conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizării vehiculului.
Proprietarii au obligaţia ca, pe toată durata suspendării contractului RCA, să imobilizeze vehiculul într-un spaţiu privat, în afara domeniului public.
PE LARG
Revista TIR a consultat amănunțit “Legea privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie”, promulgată pe 31 mai. Ea are 53 de pagini și 47 de articole de lege.
Definirea termenilor noi
Articolul 1 definește obiectul și domeniul de aplicare, iar articolul 2 definește principalii termeni care apar în lege.
Prima noutate: Spre deosebire de legislația aplicabilă în prezent, se va introduce ideea de asigurat cu risc ridicat, definit ca “persoana care pe baza încadrării în clasele de risc pentru care cel puţin 3 asigurători RCA ofertează un tarif de primă de N ori mai mare decât tariful de referinţă calculat de către Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR). Factorul “N” este stabilit de către BAAR, cu aprobarea Autorităţii de Supraveghere Financiară şi este calculat pentru un vehicul cu aceleaşi caracteristici tehnice cu cele ale vehiculului pentru care se solicită asigurarea, precum şi pentru aceeaşi clasă de bonus-malus”.
Altfel spus, persoanele încadrate la această categorie se vor putea adresa Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România ca să obțină o ofertă de asigurare, iar această entitate le va face o ofertă și le va aloca un asigurator RCA pentru încheierea contractului de asigurare.
Bonus/malus este definit de lege ca “sistem prin care asiguratul este încadrat în una dintre clasele de bonus (ceea ce conduce la reducerea primei de asigurare) sau în una dintre clasele de malus (ceea ce conduce la majorarea primei de asigurare), în funcţie de istoricul de daunalitate al acestuia în perioada de referinţă”.
Apare termenul daună totală economică, definit ca “situaţia unui vehicul sau unui bun avariat a cărui valoare de reparaţie depăşeşte valoarea de piaţă a acestuia”.
Calculul tarifului de referință
Se calculează după o formulă care ține cont de mai mulți indici precum: dauna medie, frecvența medie dar și o serie de rezultate pe baza datelor statistice, cum ar fi cheltuielile asigurătorului și marja de profit exprimată ca procent din prima brută. “În calculul tarifului de primă, asigurătorii RCA pot folosi criterii de risc, indici de încărcare, coeficienţi de majorare şi/sau corecţie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor stabilite prin reglementari ale ASF. Cheltuielile administrative şi de vânzare ale poliţei de asigurare, incluse în tariful de primă, nu pot depăşi cumulat 25% din tariful rezultat. Pentru determinarea sumei reprezentând prima de asigurare, asigurătorul RCA poate lua în calcul istoricul daunelor plătite, în ultimii 5 ani, pentru accidente produse prin intermediul vehiculului asigurat, precum şi utilizarea unor tehnologii de tip telematics”, potrivit documentului. Asigurătorul RCA eliberează asiguratului, în termen de 15 zile de la înregistrarea solicitării acestuia, un certificat privind daunele înregistrate, pe parcursul ultimilor 5 ani de raporturi contractuale, sau absenţa acestor daune.
Asiguratorul este obligat să comunice valoarea maximă de despăgubire, la cererea păgubitului sau a mandatarului acestuia, în termen de 7 zile calendaristice. De asemenea, asiguratorul RCA are obligaţia să informeze asigurații cu privire la modul de calcul al primei de asigurare. “Despăgubirile se acordă în cuantum egal cu întinderea prejudiciului până la limita maximă de răspundere a asigurătorului RCA care este egală cu cea mai mare valoare dintre limita de răspundere prevăzută în legislaţia aplicabilă şi cea prevăzută în contractul RCA”, spune legea.
Legea RCA va schimba regula conform căreia tarifele de referință ale asigurărilor auto obligatorii sunt calculate de Autoritatea de Supraveghere Financiară. Concret, tarifele de referință vor fi calculate de o societate cu expertiză contractată de Autoritate și vor fi publicate de aceasta din urmă.
Termene de plată
“Despăgubirea se plăteşte de către asigurătorul RCA în termen de 10 zile de la data acceptarii ofertei de despăgubire sau de la data la care asigurătorul RCA a primit o hotărâre judecătorească definitivă sau acordul entităţii de soluţionare a litigiului cu privire la suma de despăgubire pe care este obligat să o plătească. Documentele care stau la baza cererii de despăgubire sunt stabilite prin reglementări ale ASF. Dacă asigurătorul RCA nu îşi îndeplineşte obligaţiile sau/şi le îndeplineşte defectuos, inclusiv dacă diminuează nejustificat despăgubirea sau întârzie achitarea despăgubirii, acesta este obligat la plata unor penalităţi de 0,2% pe zi de întârziere, calculate la nivelul sumei de despăgubire cuvenită sau la diferenţa de sumă neachitată. Plata penalităţilor se face odată cu plata despăgubirii. În cazurile privind vătămările corporale şi daunele morale care fac obiectul unui litigiu, penalităţile şi plata acestora sunt stabilite de către instanţa judecătorească”, prevede legea.
Perioada contractului RCA
“Contractul RCA se încheie pe o perioadă cuprinsă între o lună şi 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului. Prin excepţie, contractul RCA se poate încheia pe o perioadă mai mică de o lună în următoarele situaţii: pentru vehiculele înmatriculate/înregistrate în alte state membre ale Spaţiului Economic European şi Confederaţiei Elveţiene pentru care se solicită asigurarea în vederea importului în România, pe o perioadă de maximum 30 de zile de la data dobândirii proprietăţii, dovedită cu documente justificative; pentru vehiculele destinate exportului, pe o perioadă de maximum 30 de zile; pentru vehiculele care se autorizează provizoriu pentru circulaţie, pe perioade de 30 de zile, dar cumulat nu mai mult de 90 de zile”, spune legea.
O noutate este reprezentată de prevederea potrivit căreia contractul RCA produce efecte şi în cazul în care rata primei de asigurare nu a fost plătită la termenul convenit între asigurat şi asigurătorul RCA, dacă asigurătorul RCA nu şi-a exercitat dreptul de reziliere a contractului RCA.
Limitele despăgubirilor
“Limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementărilor Uniunii Europene sunt următoarele: pentru prejudicii materiale produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabileşte, pentru accidente, la un nivel de 1.220.000 euro, echivalent în lei la cursul de schimb al pieţei valutare la data producerii accidentului, comunicat de Banca Naţională a României. Pentru vătămări corporale şi decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabileşte, pentru accidente, la un nivel de 6.070.000 euro, echivalent în lei la cursul de schimb al pieţei valutare la data producerii accidentului, comunicat de Banca Naţională a României. Limitele de răspundere sunt revizuite din 5 în 5 ani, în funcţie de evoluţia indicelui european al preţurilor de consum”, potrivit documentului.
Suspendarea poliței RCA
“Contractul RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului care a încheiat un contract RCA pe perioada suspendării dreptului de circulaţie al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizării vehiculului, cu obligaţia depunerii plăcuţelor de înmatriculare/înregistrare la autoritatea care le-a eliberat. Procedura suspendării şi a cazurilor de imobilizare se stabileşte prin reglementări comune ale Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Transporturilor, ASF şi Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene. Asiguratul are obligaţia ca, pe toată durata suspendării contractului RCA, să imobilizeze vehiculul într-un spaţiu privat, în afara domeniului public”, arată legea.
Proprietarii vor trebui să depună plăcuțele cu numărul de înmatriculare la autoritatea emitentă. Anterior, nu există o asemenea obligație.
Unde repari mașina
Legea permite repararea vehiculului în oricare atelier auto fără nicio restricție: „Contractul RCA dă dreptul persoanei prejudiciate, în cazul producerii unui prejudiciu, să se poată adresa pentru efectuarea reparaţiei oricărei unităţi reparatoare auto, în condiţiile legii, fără nicio restricţie sau constrângere din partea asigurătorului RCA sau a unităţii reparatoare auto, care ar putea să-i influenţeze opţiunea. Contractul RCA va cuprinde o clauză potrivit căreia, în cazul producerii unei daune, persoana prejudiciată să se poată adresa pentru efectuarea reparaţiei oricărui operator economic care desfăşoară activităţi de reparaţii ale autovehiculelor, în condiţiile legii, fără nicio restricţie sau constrângere care ar putea să-i influenţeze opţiunea”.
Obligativitatea informării clientului
O altă noutate în raport cu fostul cadru legal o reprezintă introducerea obligației asigurătorilor RCA de a-și informa asigurații atunci când contractele sunt pe cale să expire. Mai precis, proiectul de lege dispune că „asigurătorii RCA și intermediarii de asigurări RCA au obligația să informeze asigurații/contractanții cu privire la încetarea contractului RCA și la posibilitatea de reînnoire a acestuia, cu 30 de zile înainte de încetarea contractului RCA”.
Cine plătește asigurarea multiplă
“În cazul în care, pentru acelaşi vehicul, la data producerii accidentului, existau mai multe contracte RCA valabile, despăgubirea se suportă în părţi egale de către toţi asigurătorii RCA. Despăgubirea se plăteşte integral de către asigurătorul RCA la care s-a adresat persoana prejudiciată, urmând ca ulterior asigurătorul RCA în cauză să se îndrepte împotriva celorlalţi asigurători RCA pentru recuperarea părţii de despăgubire, plătită în numele acestora. Asiguratul are obligaţia de a informa asigurătorul RCA despre încheierea altor contracte RCA cu alţi asigurători RCA şi poate opta pentru menţinerea în vigoare a unei singure polițe”, spune legea RCA.
Ce acoperă polița RCA
“Asigurătorul RCA acordă despăgubiri în bani pentru: vătămări corporale sau deces, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial; prejudicii materiale, inclusiv costuri de radiere şi înmatriculare, costuri cu taxe de timbru, cheltuieli cu limitarea prejudiciului, dovedite cu acte, cheltuieli aferente diminuării valorii vehiculului după reparaţii, dovedite cu acte sau expertiză; costuri privind readucerea vehiculului la starea dinaintea evenimentului asigurat; prejudicii reprezentând consecinţa lipsei de folosinţă a vehiculului avariat, inclusiv înlocuirea temporară a vehiculului; cheltuieli de judecată efectuate de către persoana prejudiciată; cheltuielile legate de transportul vehiculului avariat, aparţinând terţului păgubit, de la locul accidentului la locaţia în care se găseşte centrul de constatare daune”, se arată în document.
În atenția șoferilor de camion
Indiferent de locul în care s-a produs accidentul de vehicul -pe drumuri publice, pe drumuri care nu sunt deschise circulaţiei publice, în incinte şi în orice alte locuri, atât în timpul deplasării, cât şi în timpul staţionării vehiculului asigurat- asigurătorul RCA acordă despăgubiri până la limita de răspundere prevăzută în contractul RCA pentru prejudiciul produs de dispozitivele sau instalaţiile cu care a fost echipat vehiculul, inclusiv pentru prejudiciul produs din cauza desprinderii accidentale a remorcii, semiremorcii ori a ataşului tractat de vehicul.
Excepții ale acordării despăgubirilor
Prejudiciul produs din culpa conducătorului vehiculului asigurat este decontat de asigurătorul RCA chiar și în cazurile excepționale în care, la data accidentului, conducătorul vehiculului “a condus vehiculul fără consimţământul expres sau prezumat al asiguratului; nu este titularul unui permis care atestă dreptul să conducă vehiculul respectiv; nu a respectat obligaţiile legale cu privire la starea şi siguranţa vehiculului respectiv”.
Neacordarea despăgubirilor. Avertizare pentru șoferii de camion
Asigurătorul RCA nu acordă despăgubiri pentru: “cazurile în care proprietarul, utilizatorul sau conducătorul vehiculului vinovat nu are răspundere civilă [...], prejudiciile au fost produse bunurilor aparţinând persoanelor fizice sau persoanelor juridice, dacă au fost provocate de un vehicul asigurat RCA, aflat în proprietatea ori utilizat de aceeaşi persoană fizică sau juridică; bunul avariat şi vehiculul asigurat fac parte din patrimoniul comun al soţilor; bunul avariat este utilizat de proprietarul vehiculului asigurat, care a produs dauna; prejudiciile cauzate în situaţiile în care nu se face dovada valabilităţii la data accidentului a asigurării RCA”.
În atenția șoferilor de camion: “nu se acordă despăgubiri dacă între proprietarul sau utilizatorul vehiculului care a produs accidentul ori conducătorul auto răspunzător şi persoanele prejudiciate a existat un raport contractual la data producerii accidentului; pentru prejudiciile produse de dispozitivele sau de instalaţiile montate pe vehicule, atunci când acestea sunt utilizate ca utilaje ori instalaţii de lucru, acestea constituind riscuri ale activităţii profesionale; prejudiciile produse prin accidente survenite în timpul operaţiunilor de încărcare şi de descărcare, acestea constituind riscuri ale activităţii profesionale, prejudiciile produse ca urmare a transportului de produse periculoase: radioactive, ionizante, inflamabile, explozive, corozive, combustibile, care au determinat sau au agravat producerea prejudiciului”.
Despăgubiri și pentru familie și pietoni
“În caz de vătămare a integrităţii corporale sau a sănătăţii ori decesului, despăgubirile se acordă atât pentru persoanele aflate în afara vehiculului care a produs accidentul, cât şi pentru persoanele aflate în acel vehicul, cu excepţia conducătorului vehiculului din vina căruia s-a produs accidentul. În caz de vătămare a integrităţii corporale sau a sănătăţii ori decesului altor persoane în afara conducătorului auto răspunzător de producerea accidentului, se acordă despăgubiri şi pentru prejudiciile produse soţului/soţiei sau persoanelor care se află în întreţinerea proprietarului ori conducătorului vehiculului asigurat. Pentru avarierea sau distrugerea bunurilor, despăgubirile se acordă pentru bunurile aflate în afara vehiculului care a produs accidentul”, potrivit legii RCA.
Despăgubirile se plătesc şi atunci când persoanele prejudiciate nu au domiciliul, reşedinţa sau sediul în România.
Constatarea amiabilă
“Pentru evenimentele în care sunt implicate două vehicule, din care rezultă numai prejudicii materiale, asiguraţii pot informa societăţile din domeniul asigurărilor şi în baza unui formular tipizat, eliberat de către aceste societăţi, denumit în continuare constatare amiabilă de accident, în care conducătorii vehiculelor implicate consemnează informaţii privind data şi locul producerii accidentului, datele de identificare ale conducătorilor auto implicaţi, ale proprietarilor vehiculelor implicate, datele vehiculelor implicate şi ale propriilor societăţi de asigurare RCA, precum şi informaţii privind circumstanţele producerii accidentului”, potrivit noilor reglementări.
Reducerea termenului pentru reparații
Referitor la soluționarea cererilor de despăgubire, inițiativa legislativă adoptată va veni cu o schimbare semnificativă față de regulile actuale. Concret, asigurătorii RCA vor trebui să dea un răspuns ferm în 30 de zile de la data la care cererile de despăgubire sunt înaintate de asigurați. În trecut, OUG nr. 54/2016 era un pic mai permisivă, fiind stabilit că soluționarea se face în 30 de zile de la data înaintării cererii, dar nu mai târziu de trei luni de la data avizării daunei.
“În termen de 30 de zile de la data înaintării cererii de despăgubire de către asigurat ori de către partea prejudiciată, asigurătorul RCA este obligat: fie să răspundă cererii părţii solicitante, formulând în scris o ofertă de despăgubire justificată, transmisă cu confirmare de primire, în cazul în care se dovedeşte răspunderea asiguratului în producerea riscurilor acoperite prin asigurarea RCA, iar prejudiciul a fost cuantificat; fie să notifice părţii prejudiciate în scris, cu confirmare de primire, motivele pentru care nu a aprobat, în totalitate sau parţial, pretenţiile de despăgubire. Dacă în termen de 30 de zile de la depunerea cererii de despăgubire de către partea prejudiciată ori de către asigurat, asigurătorul RCA nu a notificat părţii prejudiciate respingerea pretenţiilor de despăgubire, precum şi motivele respingerii, asigurătorul RCA este obligat la plata despăgubirii”, spune legea.
Despăgubirile amiabile. Cât costă un punct traumatic
În urma unui accident cu vătămări corporale, cele două părți pot stabili cuantumul despăgubirilor în mod riguros, consultând legea: “Stabilirea despăgubirii pe cale amiabilă se realizează pe baza următoarelor criterii generale de evaluare: despăgubirile cuvenite persoanelor prejudiciate, ca urmare a vătămării integrităţii corporale ori a sănătăţii persoanelor, se stabilesc prin ordin comun emis de Ministerul Sănătăţii şi ASF, în baza punctajului comunicat de Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici” Bucureşti; evaluarea despăgubirilor are în vedere un nivel mediu prezumat al suferinţei îndurate de persoanele prejudiciate; valoarea unui punct traumatic este egală cu dublul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată de la data producerii accidentului; punctajul pentru suferinţele cauzate prin vătămarea integrităţii corporale ori a sănătăţii persoanelor include numai prejudiciile legate de durerile fizice; pentru prejudiciile legate de traumele psihice, persoana prejudiciată poate aduce documente în dovedirea acestora”.
Când asiguratorul nu plătește despăgubirile
Există cazuri în care asiguratorul se poate îndrepta împotriva celui care a comis accidentul pentru a recupera sumele de bani plătite pentru reparații sau despăgubiri. Acest lucru este posibil în cazul în care: “accidentul a fost produs cu intenţie; accidentul a fost produs în timpul comiterii unor fapte incriminate de dispoziţiile legale privind circulaţia pe drumurile publice ca infracţiuni săvârşite cu intenţie; accidentul a fost produs în timpul când autorul infracţiunii săvârşite cu intenţie încearcă să se sustragă de la urmărire; persoana răspunzătoare de producerea prejudiciului a condus vehiculul fără consimţământul contractantului; asiguratul a refuzat în mod nejustificat îndeplinirea obligaţiilor sale împiedicând în acest fel asigurătorul RCA să desfăşoare propria investigaţie”.
Când se aplică decontarea directă
Compensarea directă va fi redenumită decontare directă. Decontarea directă va reprezenta un serviciu auxiliar de gestionare a daunelor, ce va fi ofertat obligatoriu de către asigurătorii RCA, dar a cărui achiziție va fi opțională pentru asigurați. În momentul de față, compensarea directă este doar un mecanism facultativ de gestionare a daunelor. “Decontarea directă între asiguratorii RCA este aplicabilă la îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii: accidentele auto se produc pe teritoriul României; vehiculele implicate în accidentele auto sunt înmatriculate/înregistrate în România; prejudiciile sunt produse exclusiv vehiculelor; ambele vehicule implicate în accidentul auto au asigurare RCA valabilă la data evenimentului; prejudiciile exclud vătămările corporale”, precizează legea.
Ce faci dacă ai mașina „pe Bulgaria”
“Persoanele care intră pe teritoriul României cu vehicule înmatriculate sau înregistrate în afara teritoriului României se prezumă a fi asigurate, în condiţiile prezentei legi, dacă: biroul naţional auto competent în statul pe teritoriul căruia vehiculul staţionează în mod obişnuit este semnatar al Acordului Multilateral; prezintă documente internaţionale de asigurare pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, valabile în România”, arată legea.
Sancțiuni
Constituie contravenţie neplata integrală la termen de către asigurătorii RCA a despăgubirilor datorate din asigurarea obligatorie RCA, către persoanele prejudiciate sau către asiguraţi.
“Încălcarea de către persoanele fizice sau juridice a obligaţiei de asigurare constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei şi cu reţinerea certificatului de înmatriculare a vehiculului, până la prezentarea documentului privind încheierea asigurării. Constatarea şi aplicarea acestora se fac de către personalul poliţiei”, arată legea. Documentul semnat de președintele României mai prevede și stabilirea unor infracțiuni nereglementate actualmente de OUG numărul 54/2016. Astfel, este vorba de emiterea și comercializarea de contracte RCA false sau falsificate și de folosirea de piese contrafăcute de către service-urile auto, fapte pentru care se vor putea aplica pedepse penale. “Emiterea şi comercializarea poliţelor de asigurare RCA false sau falsificate constituie infracțiune şi se pedepseşte conform Legii numărul 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare. Utilizarea în reparaţia vehiculelor avariate a pieselor sau ansamblelor contrafăcute şi/sau falsificate de către unităţile reparatoare auto”, specifică legea.
Prevederi tranzitorii
ASF poate solicita asigurătorilor să notifice în prealabil majorarea tarifelor sau să supună aprobării sale prealabile majorarea acestora numai în cazul introducerii unui sistem naţional general de control al preţurilor, conform reglementărilor europene. Ministerul Afacerilor Interne asigură interoperabilizarea bazei de date cu informaţii privind autovehiculele înmatriculate şi informaţii referitoare la amenzi şi alte sancţiuni aplicate conducătorilor vehiculelor.
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?