Situația dezastruoasă a lucrărilor la Variantele ocolitoare ale orașelor din România Recomandat

Situația dezastruoasă a lucrărilor la Variantele ocolitoare ale orașelor din România

 În România sunt 8 variante ocolitoare în lucru. Tir Magazin vă prezintă stadiul lucrărilor la fiecare dintre proiecte:

Sighișoara: lungime: 13 km Stadiul lucrărilor: 0%
Asocierea ,,S.C. Clean Prest -Dancor -Ilci Insaat Sanayi a fost desemnată câștigătoarea licitației pentru proiectarea și execuția Centurii Sighișoara, șosea cu o lungime de 13 kilometri și un cost de aproape 300 de milioane lei, fonduri europene. La licitația lansată în iunie 2021, Regionala de Drumuri Brașov ( DRDP Brașov) a primit 8 oferte, câștigătoare fiind Asocierea condusă de constructorul Clean Prest Activ cu un cost de de 257 milioane lei. Durata contractului este de 38 de luni din care 14 proiectare și 24 pentru execuție. Contractul poate fi semnat dacă în termen de 10 zile nu se depun contestații.
,,Varianta de ocolire Sighișoara este localizată în județul Mureș și are o lungime de 13,057 km și va avea câte o bandă pe sens. Traseul ocolitoarei se desprinde din DN13 la km 108+600 (kilometraj pe DN 13) în partea de est a municipiului, în apropierea localității Albești, după care se îndreaptă către nord-est revenind în DN 13 la km 123+120 (kilometraj pe DN 13) în apropierea localității Hetiur.” a transmis CNAIR în mai 2022.
Viteza de proiectare este cuprinsă între 50 şi 80 km/h, iar profilul este cu o bandă pe sens şi acostament lărgit de 1,5 metri. Sunt patru lucrări de artă: pasaj peste calea ferată Bucureşti – Cluj Napoca şi peste DN 13, pod peste Târnava Mare şi un viaduct la kilometrul 12. Indicatorii tehnico-economici au fost aprobaţi prin Hotărârea de Guvern 788 din 2020, iar necesitatea şi oportunitatea investiţiei sunt redate prin aglomeraţia, accidentele şi poluarea cauzate de lipsa centurii.
Traficul tranzitează municipiul Sighişoara prin intermediul unui singur Drum naţional – DN 13, Drumul European E 86 Braşov – Târgu Mureş. Traficul greu, cel de tranzit şi cel local afectează viteza de circulaţie cu care se deplasează autovehiculele în interiorul municipiului, iar congestia traficului apare pe durata uno intervale din ce în ce mai lungi fapt ce conduce la creşterea gradului de noxe şi de zgomot”, notează CNAIR în documentaţia pentru realizarea centurii Sighişoara. Valoarea contractului finanţat prin POIM – Programul Operaţional Infrastructura Mare este cuprinsă între 293 şi 320 de milioane lei.
La aproape doi ani de la anunțarea câștigătorilor încă se fac pregătiri.


Centura București
Centura este împărțită, convențional, în secțiunile Centura Nord și Centura Sud, după poziționarea față de A1 și A2. În partea de nord, Centura a fost lărgită la 4 benzi chiar dacă interesecția drumurilor secundare se face prin sensurile giratorii din plastic. Partea de sud a fost modernizată între DN1 și Autostrada 1, dar și aici există numeroase improvizții, iar calea de rulare arată foarte rău.
Cea mai proastă porțiune, cu gropi și cu o singură bandă este între A1 și DN5 unde abia de curând s-a lansat licitația.
„A fost emisă în data de 20.12.2022 Autorizația de Construire pentru executarea lucrărilor de construire pentru lărgirea la 4 benzi a Centurii rutiere a Municipiului București între A 1 și DN 5, lot 1. Următorul pas constă în finalizarea proiectului tehnic de către antreprenor, iar apoi, în cel mai scurt timp, pot începe lucrările de execuție.
– Amplasamentul lucrărilor se află în zona de sud a Centurii Capitalei, pe sectorul cuprins între A1 (km 55+520) și km 54+700, inclusiv parcarea de lungă durată de la km 54+765, pe teritoriul următoarelor unități administrative: Municipiul București, comuna Domnești și comuna Chiajna din județul Ilfov. Principalele lucrări prevăzute sunt:
– lucrări de drum: completare de la 2 la 4 benzi de circulație pe sectorul de drum menționat, inclusiv bretea separată de circulație în lungime de 384 m
– prima parcare de lungă durată de pe DNCB, destinată inclusiv autocamioanelor, al cărui acces va fi asigurat din intersecția giratorie proiectată pe Centura Bucureștiului, prin drum de legătură, pentru a putea fi accesată din toate direcțiile
– amenajare intersecție intersecție DNCB (km 54+980) cu strada Margaretelor
– amenajare strada Margaretelor, inclusiv trotuare
– lucrări de colectare și evacuare a apelor
– lucrări de siguranța circulației
– iluminat public. Valoarea lucrărilor autorizate este de 26.110.208,90 lei”, a transmis Scrioșteanu.
Contractul pentru modernizarea Centurii București Sud între Domnești și DN 5 București – Giurgiu este în etapa de proiectare cu firma Rizzani din Italia. Constructorul nu avansează conform graficului pe Centura Craiova Sud (detalii aici), un proiect mult mai ușor. Rămâne de văzut ce va decide Compania de Drumuri privind acest contract câștigat cu o ofertă de 500 de milioane de lei, mult sub evaluarea CNAIR de 638-758 milioane lei.


Bârlad. Lungime: 11 km. Stadiul lucrărilor: 45%
Lucrările au început în 2020 și trebuiau să dureze doi ani. Astfel, termenul a fost depășit.
„Concluziile mele personale, după această vizită sunt optimiste! Ritmul de lucru este bun, cu aproximativ 80 de oameni, dar se poate și mai bine! Am observat o monitorizare a șantierului cu camere video alimentate de panouri solare pe lungimea sa, o bună aprovizionare cu materiale, o colaborare constructivă între constructor CNAIR și Primăria Bârlad. Dacă se menține cel puțin acest ritm și nu vor interveni evenimente neprevăzute, atunci această VO a municipiului Bârlad va fi inaugurată la 1 decembrie 2023.
S-a executat până acum 55% din lucrare, după montajul grinzilor ! Termen dare în folosință: 1 decembrie 2023. Voi continua să monitorizez acest obiectiv și să țin bârlădenii la curent cu lucrările din acest important obiectiv”, a precizat, în decembrie 2022, pentru Vremea Nouă inginerul Cătălin Urtoi, consilierul personal al ministrului transporturilor, Sorin Grindeanu.
Investigații din septembrie 2021
Parchetul European investighează modul în care se realizează varianta de ocolire a Bârladului. Este vizat atât constructorul care execută lucrarea, cât şi mai mulţi oficiali locali implicaţi în realizarea cu fonduri europene a celui mai mare şi important obiectiv al municipiului Bârlad.
Suma pusă la bătaie de Uniunea Europeană pentru realizarea şoselei de ocolire a Bârladului este ameţitoare: 223.672.793.15 lei (inclusiv TVA), banii fiind asiguraţi prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020.
Procurorii europeni au suspiciuni că materialele folosite la lucrări sunt de proastă calitate. Aceştia verifică deja documentele de achiziţie şi de certificare a calităţii materialelor, precum şi existenţa unor eventuale declaraţii ori rapoarte privind calitatea acestora, depuse de către constructor.


Galați. Lungime: 33 km. Stadiul lucrărilor: 0%
Ministerul Transporturilor a lansat, în septembrie 2019, în dezbatere publică, proiectul de Hotărâre de Guvern care prevede realizarea Variantei de Ocolire (Drumul Mare de Centură) Galaţi. Valoarea totală a investiţiei se ridică la 1,2 miliarde de lei, iar durata de execuţie a lucrărilor este de 42 de luni, adică 3 ani şi jumătate. Finanţarea obiectivului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor. „Realizarea obiectivului poate atrage şi forţă de muncă locală, în faza de implementare fiind estimate 250 locuri de muncă pe durata de 42 luni estimată pentru execuţie", se araăta în proiectul de hotărâre de .
În martie 2022 a fost emis ordinul de începere a proiectării şi realizării Drumului Mare de Centură a Galaţiului. Noua variantă de ocolire a Galaţiului va avea 33,6 kilometri, 34 de poduri, pasaje, viaducte şi două noduri rutiere.
Realizarea de la zero a unei variante ocolitoare a Galaţiului va uni vama de la Giurgiuleşti cu DN25. Investiţia se ridică la aproape 840 de milioane de lei (aproximativ 170 de milioane de euro). Până acum nu s-au apucat de lucru.


Sfântu Gheorghe. Lungime: 11 km. Stadiul lucrărilor: 0%
Lucrările de construcţie a viitoarei centuri ocolitoare a municipiului Sfântu Gheorghe, care va avea o lungime de aproape 11,56 kilometri, ar fi trebuit să înceapă în vara acestui lui 2022, dar acest lucru nu s-a întâmplat. Ele vor dura aproximativ 24 de luni.
Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Braşov spuen că proiectul pentru construirea variantei de ocolite a municipiului Sfântu Gheorghe a fost predat de către asocierea de firme care se va ocupa inclusiv de construcţie.
"Noua şosea va avea o lungime de 11,56 km şi va costa peste 280 de milioane de lei cu TVA. Implementarea acestui proiect presupune realizarea a 4 intersecţii giratorii, astfel: intersecţie giratorie cu Drumul naţional DN12, km 0+000, intersecţie giratorie cu Drumul judeţean DJ103B la km 3+268, intersecţie giratorie cu Drumul naţional DN13E la km 8+032, intersecţie giratorie cu Drumul naţional DN12, km 11+556", se arată într-un comunicat de presă al DRDP Braşov.
De asemenea, vor fi realizate trei pasaje, unul peste Calea Ferată 316 (Braşov - Ciceu - Deda - Războieni) şi altul peste Calea Ferată 318 (Sfântu Gheorghe - Breţcu) care vor avea o lungime de 355 metri fiecare, precum şi un pasaj peste Calea Ferată 316 (Braşov - Ciceu - Deda - Războieni) şi peste Râul Olt va avea lungimea totală de 526 metri.
"În lungul traseului propus vor fi amplasate două spaţii de servicii tip S1 (în fiecare dintre ele vor fi amenajate 25 locuri de parcare pentru autoturisme, 16 locuri de parcare pentru TIR şi câte un corp cu toalete publice), precum şi un centru de întreţinere (la intersecţia dintre DN13E şi VOSFG) la km 7+950. Lucrările de construcţie vor începe în această vară şi vor dura aproximativ doi ani" , se mai menţionează în comunicat.
Viitoarea centură ocolitoare a municipiului Sfântu Gheorghe va fi realizată din fonduri europene, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare.
Aceasta ar urma să se desprindă din DN12, care vine dinspre Braşov, înainte de localitatea Coşeni şi să reintre pe acest drum în partea de nord, spre Miercurea Ciuc, după ce va ocoli localităţile Chilieni, Coşeni şi Sfântu Gheorghe.
Potrivit autorităţilor, viitorul drum de centură va contribui la reducerea timpului de călătorie de tranzit prin municipiul Sfântu Gheorghe, la îmbunătăţirea condiţiilor de transport pentru bunuri şi călători, la reducerea timpului de călătorie ca urmare a creşterii vitezei de deplasare, la sporirea gradului de siguranţă a traficului şi îmbunătăţirea mediului şi calităţii vieţii.


Târgu Jiu. Lungime: 19 km. Stadiul lucrărilor: 41% când s-a reziliat. Noul contract: 51%
Începută în 2014, în timpul guvernării Ponta, centura municipiului Târgu-Jiu este departe de a se finaliza. Aproape toți miniștrii ai Transporturilor s-au plimbat, în ultimii opt ani, pe drumul de tarla ce înconjoară orașul, cu prilejul vizitelor pe care le-au făcut în Gorj în campaniile electorale, cu ocazia unor sindrofii, inaugurări sau alegeri de partid.
Victor Ponta, premierul României, a venit, în octombrie 2014, la Tg-Jiu, când s-a dat ordinul de începere a lucrărilor la Varianta de ocolire a municipiului și era încrezător că lucrarea se va finaliza la termen. ,,Centura este cea mai importantă lucrare de infrastructură și îmi doresc ca Tg-Jiul și toată această zonă să se dezvolte, nu numai ca infrastructură, ci și economic”, afirma Ponta. 40 de milioane de euro era costul total al lucrărilor, 85% bani europeni și 15% contribuția Guvernului României. La acel moment, reprezentantul constructorului dădea asigurări că va termina lucrarea în maximum 24 de luni.
Nici n-au început bine, că lucrările s-au și blocat…
… dar au început scandalurile, contestații ale proprietarilor de case și terenuri, lipsa planurilor parcelare, așa că timp de doi ani, nu se făcuse mai nimic. Termenul de finalizare, octombrie 2016, fusese depășit, iar pe drumul de 20 de km nu s-a aflat niciun utilaj vreme de aproape un an. Totul era încremenit.
Contract reziliat
În luna mai 2018, antreprenorul (Compania de Drumuri) a decis să rezilieze contractul, pentru că se constatase ,,o mobilizare slabă a constructorului”. Compania de drumuri anunța că, Collini Lavori nu a reușit să finalizeze decât 40% din lucrare și se făcuseră plăți pentru 37%.
CNAIR a semnat, în 2021, contractul având ca obiect ,,Construcţia Variantei de Ocolire Târgu-Jiu – Finalizare lucrări, cu ofertantul declarat câştigător Asocierea Secol Societa Edile Costruzioni e Lavori SA – Secol România SRL. Valoarea contractului – 207 milioane de lei fără TVA”, adică aproximativ 42,2 milioane de euro, se arată într-un comunicat al CNAIR.
Valoarea lucrărilor crescuse cu mai mult de 2 milioane de euro, față de prețul initial al acestora. Inaugurarea ar trebui să aibă loc în decembrie acest an.
Promisiuni și iar promisiuni
De fiecare dată au promis, ba că vor fi reluate lucrările atunci când acestea erau abandonate, fără să se respecte termenele, ba că ,,în câteva zile” documentele pentru reluarea licitației vor fi urcate pe portalul de achiziții publice, ba că tot ,,în câteva zile” se va semna contractul și, cel mai des, că lucrările se vor finaliza ,anul viitor”. Au trecut 6 ani de când trebuia să se circule pe așa zisa variantă de ocolire, iar ultimul ministru care a vizitat șantierul, Sorin Grindeanu, a spus că procentul fizic de realizare a lucrărilor e de 60%. Cu toate astea, ministrul Transporturilor s-a declarat încrezător că anul viitor se va circula pe această centură”.


Tecuci. Lungime: 6 km. Stadiul lucrărilor: 58% când s-a reziliat. Noul contract: finalizat

Chiar dacă a fost finalizat, proiectul este demn de cartea Recordurilor.
Centura ocolitoare a municipiului Tecuci a fost inaugurată oficial pe 28 decembrie 2022 după mai bine de 10 ani de la demararea proiectului de 7 km cu o bandă pe sens. Oficial termenul pentru centură era martie 2023, proiectul fiind gata cu 3 luni înainte de ultimul termen, dar cu 9 ani după primul.
Centura Tecuciului alături de cea a oraşului Mihăileşti au fost printre cele mai dificile drumuri de realizat de către compania naţională de drumuri, fiind necesari peste zece ani şi mai multe licitaţii ratate. Lucrările iniţiale au demarat teoretic în 2012 cu spaniolii de la Sociedade de Construcoes Soares Da Costa SA care au câştigat cu oferta de 49 mil. lei. În 2013 şantierul a fost abandonat într-un stadiu de mai puţin de 15%.
Ultimul contract a fost semnat de CNAIR vineri, 16.04.2021, pentru "construcţia variantei de ocolire Tecuci - rest de executat”, cu asocierea Mavgo Holding Antrepriza de Construcţii Drumuri şi Autostrăzi BDU Maxi Construct - Hydrostroy ad cu valoarea contractului de 41.735.534,38 lei fără TVA.
Centura uneşte practic DN25 şi DN24 şi astfel traficul greu care vine dinspre Neamţ, Bacău, Vrancea sau Iaşi nu va mai trece prin oraş.


Timișoara Sud lungime: 25 km. Stadiul lucrărilor: 58%
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a decis să rezilieze contractul cu firma italiană Tirrena Scavi, care trebuia să finalizeze șoseaua, dar lucrările abia se apropie de 60%, scrie adevarul.ro
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, a vizitat de mai multe ori, şantierul centurii şi a pus presiune pe constructori. A amenințat constructorul cu penalizări, a lansat și avertismentul cu “cartonaș galben”: cei de la Tirrena Scavi tot nu s-au pus pe lucru serios.
Centura de 26 de kilometri trebuia să fie gata până la finalul acestui an, dar s-a acceptat o întârziere de încă un an, până în decembrie 2023.
„Având în vedere slaba mobilizare și incapacitatea financiară a constructorului italian de a continua proiectele pe care le derulează, managementul CNAIR a luat decizia de a rezilia contractele încheiate cu acest antreprenor. Precizăm că la construcția Variantei de Ocolire Timișoara Sud sunt întârzieri majore în raport cu termenul de finalizare. Termenul contractual al acestui obiectiv a fost depășit cu mult, iar mobilizarea pe șantier a fost deficitară pe tot parcursul anului 2022, ajungând la un stadiu fizic de doar 58,26 la sută”, a anunțat Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
CNAIR renunță și la celelalte lucrări de care s-au ocupat cei de la Tirrena Scavi: tronsonul 1 al drumului expres Craiova – Pitești (progresul fizic este de doar 57,06 la sută, deși termenul contractual de finalizare era 2022), sectorul de centură a Bucureștiului, cuprins între DN 2 și A2, acolo unde există un contract pentru lucrări de modernizare (progresul fizic este de doar 20,76 la sută, iar conform termenului asumat prin contract obiectivul trebuia finalizat de mai mult de un an).
„Aceste întârzieri atrag și daune materiale consistente, pe lângă cele care decurg din imposibilitatea de a folosi infrastructura rutieră. CNAIR va face toate demersurile pentru relansarea acestor proiecte în cel mai scurt timp posibil. Constructorii trebuie să fie conștienți de obligația de a aborda cu seriozitate contractele pe care le semnează cu CNAIR. În caz contrar, vor suporta consecințele legale care derivă inclusiv din eliberarea certificatelor negative, care au valabilitate timp de trei ani”, mai spune CNAIR.
Pierdem finanțarea europeană
În condițiile în care va trebui lansată o nouă licitație pentru un constructor care să termine lucrarea, iar procedurile se întind, de regulă, foarte mult, există toate șansele să se piardă finanțarea europeană. Valoarea contractului este de aproximativ 60 de milioane euro: 75 la sută de la U.E. și restul de 25 la sută de la bugetul de stat.
Sigur că există această neșansă de pierdere a finanțării europene. Dar mai multe detalii poate da ministrul Transporturilor, care se ocupă de gestionarea acestor programe naționale. E o veste proastă pentru noi. Asta înseamnă cel puțin un an de zile pierdut din execuția acestei lucrări foarte importante pentru județul nostru. Dar cred că CNAIR a luat cea mai înțeleaptă decizie, fiindcă ei știu care este capacitatea firmei respective de a duce la bun sfârșit acest proiect, care oricum era destul de întârzia”, .a declarat Alin Nica, președintele Consiliul Județean Timiș.
Șeful CJT a adăugat că și instituția pe care o conduce are firme care nu-și fac treaba, precizând că aceste experiențe neplăcute ridică problema performanței în acest domeniu.
„În loc să prelungești agonia, mai bine tai în carne vie. Aceste experiențe neplăcute ridică problema performanței în acest domeniu. Reputația, pentru firme de drumuri, bag de seamă că nu este așa de importantă. Astfel de firme ar trebui excluse din start de la orice licitație publică, pentru că e inacceptabil să câștigi o lucrare, după care să-ți bați joc de ea”, a mai declarat Alin Nica, președintele Consiliul Județean Timiș.

Zalău lungime: 5 km. Stadiul lucrărilor: 40%
Centura municipiului Zalău, singurul șantier (al CNAIR) unde lucrează un constructor din China este în întârziere, după un an și jumătate de la primele lucrări a ajuns la doar 31%, deși termenul de finalizare pentru cei aproape 6 kilometri de drum nou este primăvara anului 2023. Pentru a respecta termenul contractual de finalizare, lucrările ar fi trebuit să ajungă la aprox. 80 % spune Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor din partea USR în mandatul ministrului Cătălin Drulă. (stadiul fizic de doar 31 % este și cel publicat de CNAIR).
Lucrările pentru centura Zalău (etapa I) au început în martie 2021 contractul cu firma Synohidro (China) fiind semnat în 2020, anterior Ordonanței de Urgență a Guvernului Câțu care a exclus firmele din China de la licitațiile publice din România. La începutul anului, șantierul centurii Zalău ajunsese la 20 %, iar după 8 luni a avansat doar cu 11 %, ceea ce este foarte puțin. Horațiu Cosma acuză conducerea Ministerului Transporturilor și a Companiei de Drumuri de neimplicare pentru accelerarea proiectului : ,Șantierul centurii Zalău avansează cu frâna de mână trasă.


TRANSPORTATORI ÎN CONSTRUCȚII EP.07


FORD TRUCKS 3000

 

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.