Se lucrează pe 164 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres. Toate întârziate

Se lucrează pe 164 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres. Toate întârziate

Ministrul Transporturilor a vizitat șantiere și a făcut un bilanț al autostrăzilor și drumurilor expres. Verdict: sunt întârzieri importante.

Marile proiecte de investiţii în infrastructură au fost accelerate, iar în acest moment sunt 164 de kilometri de şantiere deschise pentru autostrăzi şi drumuri naţionale, a declarat ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode.

Vânt de COVID
"Nu numai că şantierele nu s-au oprit, dar au fost accelerate marile proiecte de investiţii în infrastructură. În acest moment, avem 164 de kilometri de şantiere deschise pentru autostrăzi şi drumuri expres.
Dintre acestea, aproape 70 km au fost şantiere deschise în primele patru luni. În perioadă de criză am reuşit să intrăm cu utilajele, pentru că lumea s-a săturat de anunţurile făcute de cei dinaintea noastră, care spuneau - am trimis la ANAP validarea proiectului X -, - Am finalizat proiectul tehnic pentru autostrada Y.
A început Sibiu - Piteşti, tronsonul 1 Sibiu - Boiţa, a început Varianta Ocolitoare Timişoara Sud, a început DN2 - A2 (Șoseaua de Centură n.red), apoi drumul expres Craiova - Piteşti, tronsonul 1. Până la sfârşitul anului, cred că putem să începem lucrările pe încă 80 de kilometri şi anume pe Centura Sud a Capitalei (52 km).
De asemenea, Autostrada Transilvania care are cel puţin două tronsoane, Zimbor - Poarta Sălajului şi Nuşfalău - Suplacu de Barcău, unde vom anunţa câştigătorul în maxim 2- 3 săptămâni şi, dacă nu vin contestaţii, semnăm contractul pentru proiectare şi execuţie", a spus Bode.

Probleme fără număr
Potrivit documentelor CNAIR, pe tronsoul 1 al Drumului Expres Cariova – Pitești lucrările sunt la 5% stadiu fizic deși plățile sunt la 15%. Iar probleme sunt complicate:
„Lipsa Autorizatiei de Construire pentru Sector 1: km 0 - km 1+800 și Sectorul 2: km 1+800 - km 10+000, din cauza faptului că traseul a fost modificat față de studiul de fezabilitate ca urmare a avizului negativ emis de catre Romgaz Ploiesti (a fost deviat/translatat drumului expres pentru evitarea sondelor aparținând Romgaz).
Revizuire Acord de mediu pentru Sectorul de la km 1 – km 10. Este necesară completarea HG 204/2019 pentru coridorul rezultat în urma modificării de traseu aferentă Sectorului 2 - km 1 - km 10 și a modificărilor de amenajare a nodurilor rutiere de la km 0 și km 1+400”, arată CNAIR
Pe Centura sud a Capitalei abia a fost desemnat câștigătorul și, deocamdată, nu se lucrează. La fel se îmtâmplă pe Șoseauau de Centtuă a Capitalei, între DN 2 și A2.

Timișoara nu e „fruncea”
Varianta de Ocolire Timișoara sud are zero la sută lucrări pe teren deși s-au făcut plăți de 18%, potrivit documentelor. S-a început proiectarea în ianuarie 2019.
În data de 13 decembrie 2019 a fost emisa Hotararea nr. 933 privind declanşarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate private.
În data de 30.01.2020 a fost emis ordinul de începere a contractului privind serviciile de supervizare.
În data de 12.03.2020 s-a emis Autorizatia de construire pentru lucrările aferente culoarului expropriat prin HG 933/13.12.2019.
Se așteaptă finalul lucrărilor în 2021.

Transilvania – rușine națională
Autostrada Transilvania cuprinde și tronsoanele amintite de ministrul Bode: Zimbor - Poarta Sălajului şi Nuşfalău - Suplacu de Barcău. Autostrada trebuia, integral, finalizată în anul 2013.
Deși are 415 de kilometri, se circulă pe doar a șaptea parte din autostradă.
Pe 1 decembrie 2009 s-au deschis circulației primii 42 de kilometri din această autostradă, dintre Turda și Cluj-Napoca Vest (Gilău), iar în 13 noiembrie 2010, încă 10 km între Turda și Câmpia Turzii iar în 2018 extensia Cluj-Napoca Vest (Gilău)–Nădășelu, în timp ce alte tronsoane sunt în execuție.
Pentru construcția autostrăzii Brașov – Cluj – Borș a existat o pauză de finanțare între anii 2010-2014.

Sibiu – Pitești, cu bani de împrumut
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat că anul 2020 va fi unul al ''autostrăzii Sibiu-Piteşti'', el precizând că la tronsonul 1 au început lucrările, iar la secţiunea 5 a fost semnat contractul de proiectare şi execuţie.
Totodată, el a menţionat că, pentru tronsonul 4, câştigătorul licitaţiei ar putea fi anunţat în maxim 20 de zile, în timp ce tronsoanele 2 şi 3 ar putea fi scoase la licitaţie în lunile următoare, până la sfârşitul anului.
"După ce am reuşit să începem lucrările la tronsonul 1 Sibiu - Boiţa, am semnat contractul pentru proiectare şi execuţie secţiunea 5 Curtea de Argeş - Piteşti. La sfârşitul acestei luni, maxim 20 de zile, cred că vom fi în măsură să anunţăm câştigătorul şi, fără contestaţii, să semnăm contractul, până la sfârşitul lunii iunie, şi pentru tronsonul 4 Tigveni - Curtea de Argeş. În ceea ce priveşte tronsonul 3, avem toate datele şi toate analizele făcute, (...) astfel încât Compania de drumuri să poată să scoată la licitaţie şi tronsonul 3. Avem în analiză o serie de măsurători, studii geo, pe care le realizăm pe tronsonul 2, astfel încât până la sfârşitul acestui an să putem să scoatem la licitaţie şi să semnăm contractul de execuţie şi pentru tronsonul 2. Aşadar, din acest punct de vedere, suntem în linie dreaptă - după ani şi ani de aşteptări, iată am început lucrările", a spus ministrul Transporturilor.
Bode a arătat că există şi resursele financiare necesare pentru lucrări, precizând că, în bugetul pe acest an, Guvernul a alocat o sumă de 6,4 miliarde de lei pentru toţi cei 164 de kilometri de autostradă sau drumuri expres, aflaţi în execuţie.
"Suntem în discuţii foarte avansate cu o instituţie financiară care şi-a exprimat deschiderea pentru a ne acorda un împrumut-punte pentru a finanţa, din acel împrumut, aceste tronsoane de autostradă 1,4 şi 5 din Sibiu-Piteşti, pentru a lua presiunea de pe bugetul de stat", a punctat Lucian Bode.

Unde trebuia să fim în 2020 pe Sibiu – Pitești
Guvernele instalate în 2012 (Ponta) și cele de după 2016 au promis în Programul de Guvernare fie că vor termina autostrada (tadnemul Ponta – Dan Șova), fie că o vor finaliza complet până în 2020. Abia se lucrează pe cel mai simplu tronosn, primul, iar altele nu au constructor desemnat. Fostul ministru al Transporturilor din guvernul Emil Boc, Anca Boagiu promitea, în 2012, că autostrada va fi terminată în anul 2016.

Pe sectorul 1 se lucrează bine, dar se plătește și mai bine
Ministrul Transporturilor a apreciat modul în care se lucrează pe şantierul lotului 1 al autostrăzii Sibiu - Piteşti, menţionând că va fi acordat tot sprijinul pentru constructor astfel încât acesta să finalizeze obiectivul de investiţii.
"Este un şantier în care, cu adevărat, se lucrează. Îl felicit pe constructor. Dacă merge în această progresie, sigur nu are nevoie de 36 de luni să finalizeze acest obiectiv", a conchis Lucian Bode.
Potrivit documentelor consultate de revista TIR, stadiul lucrărilor pe tronosonul 1, care are doar 14 kilometri, este de numai 2,9%, în timp ce plățile au ajuns la 6,4%. CNAIR menționează o singură problemă pe acest tronson: „scoaterea din fondul forestier”. Porțiunea de autostradă va fi gata în 2023.
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat, pe 30 martie, ordinul de începere a lucrărilor pentru lotul 1 al secţiunii 1, Sibiu - Boiţa, din cadrul autostrăzii Sibiu - Piteşti, potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor.
Contractul de proiectare şi execuţie pentru acest lot, cu o valoare de 612,64 milioane de lei, fără TVA, a fost semnat în data de 14 aprilie 2019, între CNAIR şi Compania Porr Construct SRL.
Potrivit prevederilor contractului, a fost stabilită o perioadă de 12 luni pentru proiectare, 36 de luni ca perioadă de execuţie a lucrărilor şi 120 de luni perioadă de garanţie.

 

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.