EXCLUSIV PRINT. Lucrările la Centura Bacău înaintează cu 150 de metri pe an Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Un proiect controversat, încredințat de fostul premier Victor Ponta, unei companii dintr-un stat prieten, a fost stopat.
Licitată în anul 2014, șoseaua de centură a orașului Bacău a rămas fără constructor după ce Ministerul Trannsporturilor a decis să rezilieze contractul de execuție. Proiectul a fost unul extrem de controversat de la început: a fost aleasă cea mai scumpă ofertă, contestațiile au durat doi ani, câștigătoare a fost desemnată o firmă turcă fără experiență. Momentul a fost propice: fostul premier Victor Ponta și președintele turc Recep Erdogan pozau în mari prieteni, astfel încât Compania Națională de Drumuri a direcționat anul trecut suma de 66 milioane de lei pentru construcția a 600 de metri de șosea de centură.
Povestea centurii
La începutul lunii aprilie, CNAIR SA a fost informată de EKO INSAAT VE TIC AS că se află într-o situație financiară dificilă, generată de evoluția negativă a unor proiecte gestionate pe alte piețe, care a dus la blocarea accesului la conturile bancare. În acest context, antreprenorul turc a anunțat că se află în imposibilitatea gestionării proiectului de execuție a Variantei de Ocolire Bacău, din cauza măsurilor restrictive impuse în țara de origine, situație care va afecta și sucursala din România.
Potrivit prevederilor contractuale, beneficiarul este îndreptățit să rezilieze contractul, inclusiv dacă antreprenorul abandonează lucrările sau demonstrează în alt fel intenţia de a nu continua îndeplinirea obligaţiilor din cadrul contractului ori dacă devine falit sau insolvabil, intră în proces de lichidare, primeşte un ordin de punere sub sechestru împotriva sa, ajunge la un acord cu creditorii săi, desfăşoară în continuare o afacere sub coordonarea unui administrator judiciar.
Antreprenorul Eko Insaat Ve Ticaret AS a semnat contractul de execuție a lucrărilor în data de 1 aprilie 2015. Cu o valoare de 393.881.398 lei, fără TVA, contracul privind varianta Ocolitoare a Municipiului Bacău, era propusă pentru finanțare prin Programul European 2014-2020.
Lucrările pentru cei 30,7 km ai acestei variante ocolitoare au fost demarate pe data de 25 mai 2016 și urmau să fie executate în termen de 24 de luni. Perioada de garanție era de 24 de luni, conform contractului.
Până la data notificării oficiale, Eko Insaat Ve Ticaret AS a realizat aproximativ 2% din lucrările prevăzute. Doi la sută din cei 30 de kilometri reprezintă 600 de metri finalizați în doi ani de lucrări și patru de la demararea proiectului.
Cum a nimerit turcul România?
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a desemnat drept câştigătoare a licitaţiei pentru construirea centurii ocolitoare Bacău, 30 de kilometri de şosea din care jumătate la profil de autostradă, firma turcească Eko Insaat Ve Tic AS. Turcii au învins “ghiaurii” reprezentați de Costel Cășuneanu prin firma Pa&Co, deși acesta avuse o ofertă cu 40 de milioane de lei mai mică. O altă ofertă a fost mai ieftină decât a turcilor cu 90 de milioane de lei. Succesul turcilor, care până atunci nu mai fuseseră angajați în niciun proiect românesc s-ar fi datorat șefului guvernului României de atunci Victor Ponta. Câștigătorul a fost anunțat la numai două săptămâni după ce Victor Ponta s-a întâlnit, la Istanbul, cu premierul turc de atunci Recep Erdogan, cu ocazia inaugurării tunelului Marmaray construit sub Bosfor.
Abia după un an și jumătate de contestații și decizii ale judecătorilor a fost emis ordinul de începere a lucrărilor, în august 2015. Turcii au invocat faptul că nu le-au intrat banii în cont și au uitat să mai facă angajările asumate. Astfel încât, la 10 martie 2016, compania turcă a primit suma de 77 milioane de lei pentru începerea lucrărilor. Acestea au început efectiv în toamna anului 2016.
Ca într-un film prost, în martie anul actualul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, face o vizită fulger pe șantier. Și le arată constructorilor pisica: „Acolo unde lucrările nu înaintează, în acord cu termenele agreate, companiile din subordinea sau sub autoritatea Ministerului Transporturilor vor fi susţinute în luarea unor măsuri eficiente pentru deblocarea și fluidizarea executării acestora, inclusiv prin rezilierea contractelor. Pentru ca un proiect să fie dus la bun sfârşit, în termenul agreat, este necesar ca toate părţile implicate, constructori şi beneficiari deopotrivă, să îşi asume ceea ce pot sau nu să facă. Nu vreau să mai lansăm termene ce nu pot fi respectate. Avem nevoie să îmbunătățim și să dezvoltăm cât mai repede infrastructura de transport pentru a putea asigura oamenilor variante optime de deplasare”, a declarat ministrul Cuc, profund nemulţumit de stadiul lucrărilor.
Deși nemulțumit că a găsit doar câteva sute de metri de șosea finalizată, Răzvan Cuc nu a reziliat contractual ale căror termene au fost cu mult depășite. Contractul a fost reziliat, însă, la cererea firmei turce care a rămas fără lichidități.
Noi am rămas și fără autostradă și cu banii luați!
Petre ARDELEAN
Articole înrudite
- VIDEO Cum arată cei 32 de km de autstradă deschiși azi. Pe unde trec?
- VIDEO Cum se lucrează la „Tunelurile pentru urși” de pe Autostrada Lugoj - Deva?
- Vom avea Drum Expres între Bacău și Piatra Neamț. Costă 6 miliarde de lei
- VIDEO Se pregătesc intersecții rutiere pe 3 niveluri. Cum vor arăta?
- VIDEO Cum se circulă pe cei 11 km din Autostrada Moldovei deschiși azi?