Cu ce autostrăzi ne-am ales în guvernarea PSD Recomandat

Cu ce autostrăzi ne-am ales în guvernarea PSD

În fapt, nu ne-am ales cu nicio autostradă, ci doar cu cioturi. S-au finalizat 82 de kilometri de autostradă după cum urmează: zero în 2016, 60 – în 2017 și 22 în anul 2019.

S-au deschis, din 2016 până azi următoarele cioturi de autostradă: Sebeș – Turda, lor 3 și 4 (39 km), Gilău – Nădăelu (9,5 km), Târgu Mureș – Ogra (10 km), Ogra – Câmpia Turzii, lot 1 (3,6 km), Centura București (6,5 km), toate în 2018. În 2019 s-a inaugurat doar Deva – Lugoj, lot 4 (22 km). Un total e 82 de kilometri de autostradă.

De unde am plecat

În „Programul de guvernare al PSD 2016 - 2020” există numeroase promisiuni în materie de autostrăzi. Să le luăm pe rând pentru a vedea ce s-a întâmplat cu fiecae în parte.

„Proiectele principale asupra cărora finanțatorii și-au arătat interesul sunt acelea care se susțin economic. Spre exemplu, cele care au un trafic care să susțină necesitatea unei autostrăzi, pentru a concura cu proiecte propuse de state vecine. Sunt cinci autostrăzi care respectă aceste criterii, dintre care una, Pitești-Craiova, este prevăzută a se finaliza pe fonduri europene până în anul 2021.

Celelalte patru, dacă nu vor fi finanţate de la buget, vor fi lansate prin aceste fonduri: o autostradă care să străbată munții între Transilvania și Moldova (Târgu Mureș - Iași), o a 2-a autostradă prin Sudul României, care să unească Transilvania cu Oltenia și Țara Românească (Timișoara - București), a 3-a, care să străbată munții de pe Valea Prahovei (Comarnic - Brașov) și o a 4-a care să unească Moldova cu Țara Românească (Iași – Bucureşti).

În ceea ce privește calea ferată rapidă, finanțarea prioritară se va face pentru refacerea căii ferate și modernizarea acesteia, astfel încât să avem în România trenuri care circulă cu viteze de peste 100 km/h, din direcția Vest - București, Chișinău - Iași - București, București - Constanța, București – Brașov”, scria în Pogramul de guvernare.

Transportul rutier

Guvernul susține dezvoltarea infrastructurii de transport rutier, construcţia unei reţele eficiente de autostrăzi, drumuri expres, şosele care să facă legătura între regiunile României, precum şi între România şi alte state, prin continuarea proiectelor, în special a proiectelor susţinute prin Master Plan, aferente coridoarelor rutiere de legătură

strategică, a inter-coridoarelor, a şoselelor de centură, a transportului turistic, de interes naţional. Dezvoltarea regională echilibrată, eliminarea decalajelor, un sistem eficient de gestionare şi întreţinere a tuturor drumurilor naţionale sunt esențiale pentru dezvoltarea transportului rutier.

În vederea dezvoltării transportului rutier, Guvernul susține următoarele investiții (Revista TIR va preciza după fiecare promisiune ce s-a realizat cu adevărat):

Finalizarea autostrăzii Lugoj-Deva. Perioada: 2017 (promisiune din „Programul de guvernare 2016 - 2020”:

Ce s-a realizat: Termenele au fost mult depășite pe acest tronosn de autostradă. Lotul 4 a fost dat în folosință, în acest an, cu o întârizere de doi ani. Cel mai problematic este tronsonul 3 unde lucrările au fost terminate, dar Ministerul Transporturilor a refuzat să semneze actele de predare susținând că vrea o perioadă de garanție extinsă. Porțiunea nu pare că va fi terminată anula cesta.

„Până la final de an va trebui să luăm o decizie foarte clară pe Lugoj-Deva, lotul 3. Acolo se face o expertiză. S-a finalizat expertiza pe partea de drum, se continuă expertiza pe partea de poduri, este în execuţie un contract încheiat, înţeleg, şi în derulare ca în 14 zile să vină cu remedierea la podul peste Mureş. Atunci o să vă spun exact ce se întâmplă cu Lugoj-Deva lotul 3, cei 21 de km. (...) În acest an au fost daţi în trafic 22 de kilometri de autostradă Lugoj-Deva lotul 4. De ce atât de puţini? Vă rog să îl întrebaţi pe domnul Cuc. Eu o să vă răspund în momentul în care preiau cu puteri depline ministerul. O să iau fiecare obiectiv de autostradă să văd exact pe fiecare lot cum stăm cu stadiul fizic, cu stadiul financiar, să văd dacă au fost plătiţi subcontractorii, pentru că şi asta am înţeles că a fost o problemă...", a afirmat nol ministru al Transporturilor, Lucian Bode

 

Autostrada Sibiu-Piteşti.

Ce s-a realizat: Lucrurile au început să se miște, foarte greu, în acest an. Proiectul pentru finanţarea autostrăzii Sibiu – Piteşti a fost trimis recent spre aprobare la Comisia Europeană, a declarant ex-ministrul Fondurilor Europene, Roxana Mînzatu, în cadrul Comitetului de Monitorizare pentru Programul Operaţional Infrastructură Mare (CM POIM) care a avut loc în Braşov.
„Construcţia autostrăzii Sibiu-Piteşti a început deja, pe tronsonul Sibiu-Boiţa. Proiectul este unul matur, pregătit pentru implementare şi va putea absorbi fonduri europene semnificative în cei 4 ani rămaşi din actuala perioadă de programare. Realizarea acestei autostrăzi va avea un impact major atât pentru călători, cât şi pentru dezvoltarea economică a regiunii. Indiferent că vorbim despre impactul acestui proiect pentru mobilitatea cetăţenilor sau că vorbim despre transportul de mărfuri, un lucru este cert: avem nevoie de investiţii în infrastructură şi angajamentul guvernului nostru de a face aceste investiţii se vede astăzi, prin demararea acestui proiect. Contractul de finanţare la nivel naţional va fi semnat în noiembrie”, a declarant fostul ministru al Fondurilor Europene, Roxana Mînzatu.

Finalizarea Variantei Ocolitoare a Bucureştiului la profil de autostradă (Inel Bucureşti (A0) care va face legătura între autostrada A1 cu autostrada A2 în primă fază; în faza a două, închiderea inelului centură în regim de autostradă de jur împrejurul Bucureştiului).

Ce s-a realizat: doar șase kilometri, dar și aceia arată îngrozitor. Au apărut gropi, marginile nu sunt curățate, sensurile giratorii sunt niște cârpeli din plastic.

 

Constanţa – Vama Veche – Trans-Regio – (36, 7 mil Euro, FEN+BS).

Ce s-a realizat: Nimic. E o promisie extrem de veche. Spre exemplu, în 2014, ziarul cuget.liber.ro scria: „Drumul RegioTrans Constanţa - Mangalia - Vama Veche, acesta va avea o lungime de 49 de kilometri şi va costa, estimativ, aproximativ 24,5 milioane de euro, fără TVA. Se pare că acesta va începe la Agigea, la intersecţia A2 şi A4 şi cu DN39 şi se va opri la Vama Veche, chiar la graniţa cu Bulgaria”.

 

 

Finalizarea Autostrăzii Transilvania / Comarnic – Braşov (997,75 mil. Euro). Perioada: 2017 – 2022.

Ce s-a realizat: Autostrada A3 (numită și Autostrada Transilvania pe porțiunea Brașov - Borș) face legătura dintre București și ieșirea spre Ungaria prin Borș. Tronsonul Brașov - Târgu Mureș a fost scos din planurile autostrăzii, fiind înlocuit de autostrada A10 Sebeș - Turda aflată în execuție. Autostrada Transilvania "a sărbătorit", în 2019, șapte ani de la depășirea termenului programat pentru finalizare investiției, unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură din România. 

Din cei 415 km promiși în 2004, astăzi avem finalizați și deschiși traficului doar 75 de km, proiectul avansând cu aproximativ 5 km/an. În schimb, costurile au crescut substanțial, de la 2,24 miliarde de euro inițial, la 5,3 miliarde de euro în prezent.

Tronsonul București – Ploiești se află în exploatare. Poiești – Brașov are 106 kilometri și nu se lucrează. Tronsonul este împărțit în două secțiuni: Ploiești - Comarnic cu o lungime de 48,6 km și Comarnic - Brașov cu o lungime de 58 km. Pentru lotul Râșnov - Cristian (6,3km) a fost semnat contractul în octombrie 2017 cu asocierea Alpenside SRL - Specialist Consulting SRL, termen de execuție: 24 de luni, preț: 118 milioane lei (inclusiv 3.7km drum de acces).

În octombrie, ex-ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declara într-o conferinţă de presă, că va trimite contractul autostrăzii Ploiești-Brașov către Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) pentru a fi semnat. Autostrada ar urma să fie construită de asocierea China Communications Construction Company - Makyol Insaat Sanayi Turizm, în parteneriat public-privat (PPP). Noua guvernare liberal va denunța înțelegerea.

Doar 31% din întreaga distanță București – Borș este în exploatare, 11% este în execuție. Pe mai mult de jumătate (58% nu se lucrează, aflându-se „în planificare”)

 

Sibiu – Braşov (737,22 mil Euro). Perioada: 2017 – 2020.

Ce s-a realizat: Promisă a fi finalizaăt anul viitor, nimic nu s-a mișcat pe autostrada invocată. Autostrada Braşov - Făgăraş - Sibiu este una dintre cele 11 autostrăzi prevăzute în Master Planul General de Transport, pentru care autorităţile aveau planuri mari. Potrivit documentului, lucrările ar fi trebuit începute în 2018 şi finalizate până în 2020. Cum acest lucru este imposibil, termenul de inaugurare a fost amânat pentru 2023.

În acest moment, pentru sectorul Sibiu – Făgăraş, traseul încă nu este stabilit, reprezentanţii CNAIR precizând că încă se lucrează la revizuirea Studiului de Fezabilitate (SF).

Procedura de licitaţie pentru contractarea serviciilor de proiectare si execuţie a lucrărilor va fi demarată în trimestrul I din 2020.

Pentru tronsonul Făgăraş – Braşov, completarea SF va fi finalizată în trimestrul IV din 2020, iar procedura de licitaţie pentru contractarea serviciilor de proiectare si execuţie a lucrărilor va fi demarată în trimestrul I din 2021.

 

Surplacu de Barcău – Borş ( Oradea). (304,43 mil. Euro) Perioada: 2017- 2019

Ce s-a realizat: Abia în vara anului 2019, instituţia Prefectului a anunţat că CNAIR a desemnat, în urma unor licitaţii, asocierile de firme care vor construi aproape 55 kilometri de autostradă între Suplacu de Barcău şi Biharia."CNAIR SA a finalizat procesul de evaluare a ofertelor depuse în cadrul procedurii de proiectare şi executie pentru finalizarea Autostrazii Transilvania, secţiunea Suplacu de Barcău – Borş, mai exact a Loturilor 1 si 2, in lungime totală de 54.9 km”, a transmis Instituţia Prefectului Bihor.

 

Finalizarea autostrăzii Sebeş – Turda. Perioada: 2017

Ce s-a realizat: Autostrada a fost finalizată pe două din cele patru tronsoane. Fostul ministru al Transporturilor, Răzcan Cuc, a susţinut că lotul 1 din Autostrada A10 Sebeş-Turda va fi inaugurat în acest an. Acest lucru nu s-a întâmplat, iar specialiștii independenți susțin că există riscul ca el să nu fie finalizat nici măcar până în 2020.

 

 

Autostrada est-vest: Tg. Mureş – Tg. Neamţ (Val. estimată: 2942 mil. Euro, FEN+BS); Perioadă realizare SF + PT: 2017-2019.

Ce s-a realizat: Este vorba de "Tronsonul Tg. Mureş – Tg. Neamţ”. Proiectul nu a avansat absolut deloc, singurul contract semnat a fost reziliat: este vorba de revizuirea studiului de fezabilitate care a venit în ianuarie 2018, după ce a fost suspendat timp de un an de zile de către Compania de Autostrăzi. CNAIR a relansat licitația pentru realizarea unui SF pe tronsonul TG. Mureș - Tg. Neamț, însă la o valoare considerată de specialiști mult sub ce ar fi nevoie. Chiar și-așa, nici până astăzi contractul nu a fost semnat și există zvonuri că ar putea urma o anulare a procedurii. Fără studii adecvate, fără proiectare și fără un orizont clar, tronsonul Tărgu Mureș - Ditrău - Neamț nu are nicio șansă să fie gata pentru poriectare în 2020.

Tronsonul Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni (Val. estimată: 1.129 mil. Euro. Perioadă realizare SF + PT: 2017-2019. Perioadă execuție lucrări: 2019 – 2022.

Ce s-a realizat: În vara acestui an, a fost publicat în SEAP anunțul privind demararea licitației pentru acest proiect. O lună mai tîrziu, s-a aflat că nu există investitori interesați de Autostrada Unirii, pe care Guvernul vrea să o construiască parțial prin parteneriat public-privat. Data limită de depunere a ofertelor pentru tronsonul Târgu Neamț – Iași a fost prelungită până pe 5 august. Între timp, asociațiile care au reușit să oblige prin lege Executivul să realizeze autostrada cer renunțarea la ideea unui Parteneriat Public Privat. O altă problemă este și cu extremitatea estică a autostrăzii, la podul de la Ungheni, pentru care încă nu există avize de la mediu.

 

Coridorul IX paneuropean, prin realizarea unor tronsoane de drum/valoare estimată:

Ce s-a realizat: Coridorul de Transport Pan-European nr. IX (Giurgiu – Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Bacău – Roman – Iaşi - Sculeni) realizează legătura Nord – Sud, preluând traficul din cea mai mare parte a regiunii Moldova. Coridorul asigură cale directă de ieşire spre Republica Moldova şi Federaţia Rusă. Pe această autostradă a început doar construcția șoselei de Centură Bacău. Încă se vorbește despre cele mai bune trasee Ploiești – Buzău și Buzău – Foclani.

 

Legătura A3 – Aeroport Henri Coandă (43,11 mil Euro, FEN+BS) Perioada: 2017- 2019.

Ce s-a realizat: Abia în 2019 a început construcția acestui proiect, dar nu este sigur că el va fi finalizat până în vara anului viitor atunci când va începe Campionatul European de fotbal care va fi găzduit și de București.

 

Constanţa – Tulcea – Brăila (+ pod peste Dunăre) (1141,88 mil. Euro, FEN+BS).

Ce s-a realizat: În iunie 2020, CNAIR anunța că primit ofertele pentru construcţia a patru noi Drumuri Expres în Moldova, Muntenia şi Dobrogea. Mai multe asocieri şi companii au depus oferte pentru contractele destinate elaborării studiilor de fezabilitate şi proiectelor tehnice necesare construirii a patru Drumuri Expres, pe relaţiile Constanţa – Tulcea, Brăila – Tulcea, Buzău – Brăila şi Focşani – Brăila, informează Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Potrivit sursei citate, pentru elaborarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic destinat construcţiei Drumului Expres Constanţa – Tulcea au fost depuse şase oferte. 

 

Autostrada: Pitești – Craiova. Perioada realizare SF+PT: 2017-2018. Execuție lucrări: 2019-2021.

Ce s-a realizat: La mai bine de zece ani de când oltenilor li se promitea ca vor avea o autostradă care să facă legătura cu Capitala şi după ce s-au grăbit să inaugureze cu mare fast, în luna mai, un şantier care s-a dovedit a fi doar o cale de acces, s-a dat startul lucrărilor la drumul expres Craiova- Piteşti. Primele utilaje au apărut pe terenurile expropriate în primăvară şi au început să facă primele lucrări de excavare, decopertare şi terasare.

 

Bucureşti – Giurgiu (41,25 mil. Euro, FEN+BS) Perioada: 2018-2019.

Ce s-a realizat: Nu e clar ce avea fostul guvern în cap, dar în acest an, miile de şoferi care circulă zilnic pe DN 5, între Bucureşti şi Giurgiu, vor fi nevoiţi să se abată de la drum. Podul peste Argeş de la Adunaţii Copăceni va fi închis pentru reparaţii.

Dacă e vorba de autostrada București – Giurgiu, e o discuție veche. Premierul Victor Ponta a declarant, întrebat cum comentează proiectele de infrastructură pe frontiera cu Bulgaria, că România va trebui să continue autostrada de la Ruse la București. Ponta a fost întrebat cum a răspuns propunerii premierului bulgar de continuare au autostrăzii care ajunge la Ruse până la București, care în teritoriul bulgăresc este realizată de o firmă a statului Qatar, în parteneriat public - privat.

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.