CNAIR a mai bifat o victimă: consulul Ungariei în România Recomandat

CNAIR a mai bifat o victimă: consulul Ungariei în România

Parapetele metalice montate pe autostrăzile din România se comportă ca adevărate ghilotine: taie mâini, străpung corpuri și decapitează participanții la trafic.

Cel mai recent caz, decapitarea consulului Ungariei în România în urma cedării parapetului median de pe autostrada A1 Timișoara-Lugoj nu este singular. Sunt celebre cazurile fetei al cărei braț i-a fost amputat de parapetul de pe A4 Centura Constanței precum și cel al conducătorului auto ucis de parapetul median desprins de pe A2 Autostrada Soarelui.

Sunt multe alte situații în care atât parapetele median, cât și cel marginal nu își îndeplinesc rolul funcțional de a nu permite vehiculelor, în caz de coliziune cu ele, să intre pe contrasens sau să părăsească carosabilul.

Două sunt cauzele majore ale acestor uriașe tragedii.

Mai întâi, faptul că CNAIR, invocând motive financiare, instalează parapete de clasă inferioară celei corespunzătoare pentru protecția în fața oricăror situații neprevăzute în trafic.

În cazul accidentului consulului Ungariei, de pe Autostrada Timișoara-Lugoj, cauza este instalarea parapetelor de tip H2 pe zona mediană, în loc de parapete tip H4.

H2 asigură protecția la coliziunea cu autoturisme și autobuze, în timp ce H4 protejează și la coliziunea cu autocamioane grele.

Cu alte cuvinte, parapetele H4 asigură o protecție în toate situațiile. Nu putem ignora faptul că, după autoturisme, autocamioanele sunt cele mai des întâlnite vehicule pe autostrăzi, deci se impunea ca, măcar pe zona mediană, parapetele instalate să fie de tip H4. Dacă ar fi fost acestea instalate, atunci tragedia cu consulul Ungariei nu s-ar mai fi produs.

În mod incredibil, un camion încărcat cu bușteni, care și-a pierdut brusc direcția de mers, a trecut de pe banda întâi pe banda a doua, a spulberat două rânduri de parapete metalice, a intrat pe contrasens și a făcut praf mașina consulului Ungariei.

Grozăvia este că pe toată rețeaua de autostrăzi din România s-au instalat numai parapete mediane de dip H2. CNAIR a optat pentru această soluție incompletă invocând costul substanțial mai redus. Adică aproximativ 30 de euro pe metrul liniar în cazul parapetului de tip H2, față de aproximativ 70-80 de euro/ml în cazul celui de tip H4.

Privind strict prin prima costurilor, decizia CNAIR ar putea fi motivată. Pe de altă parte, rolul Companiei de Drumuri, la fel ca rolul constituțional al statului român, este de a proteja viața și integritatea fizică a cetățenilor. Ori această obligație fundamentală nu poate fi dusă la îndeplinire prin montarea de elemente de siguranță rutieră luând în considerare numai costul cel mai scăzut. Și aici nu vorbim numai de parapete, ci și de marcaje rutiere care de multe ori nu sunt vizibile noaptea, de indicatoare rutiere care nu au dimensiunile și calitatea foliei reflectorizante prevăzute în normative, de lipsa semnalizării adecvate a obstacolelor periculoase, gen capete de pod sau sensuri giratorii. Și, nu în ultimul rând, semnalizarea defectuoasă a lucrărilor de pe carosabil.

Toate acestea, împreună cu parapetele, reprezintă elemente care concură în mod direct la siguranța circulației și care sunt montate în ultima fază a construcției unui tronson de drum nou. Nimeni nu mai verifică nici calitatea și nici conformitatea acestora.

Chiar dacă poliția rutieră sau consultantul tehnic semnalează CNAIR neconformitățile elementelor de siguranță rutieră, cei de la Compania de Drumuri, sub presiunea politică a inaugurării cât mai rapide a tronsonului de drum, ignoră problemele existente și se grăbesc să semneze recepția.

Acest comportament este bine cunoscut atât de către beneficiar, cât și de către constructori. Evident, știind că nu va fi controlat la elementele de siguranță rutieră, constructorul montează ce este mai ieftin, chiar dacă nu respectă normativele tehnice de calitate.

Astfel, ajungem la cea de-a doua cauză majoră a acestor accidente rutiere: certificarea prin documente măsluite a unor elemente de siguranță rutieră de cea mai proastă calitate.

În cazul decapitării consulului Ungariei, există posibilitatea reală ca parapetele tip H2, montate pe autostradă de către constructorul italian Tirrena Scavi SpA, să nu fie cele din documentele de certificare depuse la CNAIR.

Vă prezentăm un caz, tot cu parapete mediane de pe o altă autostradă din România, în care calitatea acestora, consemnată în certificate și în rapoarte de încercări, nu este cea reală.

S-au montat parapete furnizate de producătorul italian falimentat Fracasso SpA, care au fost fabricate în India, au stat depozitate 20 de ani pe un câmp în Italia și ulterior au fost montate "de noi" pe o autostradă proaspăt construită în România.

Documentele care confirmă calitatea acestor parapete au fost întărite și de niște rapoarte, total neconforme cu realitatea, emise de controversatul ICECON SA. Este știut că, de zeci de ani, acest organism a bulversat complet piața construcțiilor din România, livrând pe bandă rulantă agremente și rapoarte de încercări. Culmea ridicolului, acest "campion al agrementelor" emite rapoarte de încercări fără ca măcar să aibă aparatura necesară efectuării testelor.

Mostre ale acestor parapete Fracasso au fost analizate de către Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Metale Neferoase și Rare - IMNR iar rezultatele sunt înfiorătoare: fisuri, goluri, incluziuni de materiale nemetalice, concentrație mare de carbon etc. Cu alte cuvinte, parapetele sunt niște adevărate "foițe de ceapă"!

Aceasta este consecința reală și terifiantă a lipsei verificării de către CNAIR a caracteristicilor reale ale elementelor de siguranță rutieră montate. Birocrații companiei, presați de apetența politicienilor de a tăia cât mai repede panglicile, acceptă de bune și îndosariază niște documente fără valoare, pe principiul: "Timpul trece, leafa merge, noi cu drag muncim!".

DOCUMENTE

01. Standardul european pentru parapete metalice

02. Documente măsluite: certificat de conformitate Fracasso și rapoarte de încercări ICECON

03. Cruntul adevăr despre pericolul montării acestor parapete metalice: rapoarte de încercări ale Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Metale Neferoase și Rare - IMNR

decapitare consul ungaria

decapitare consul ungaria

decapitare consul ungaria


MAN PRE-IAA AUSTRIA


SCHMITZ PRE-IAA 2024

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.