C5. Dorinel Umbrărescu: începutul sfârșitului? Recomandat

C5. Dorinel Umbrărescu: începutul sfârșitului?

COLOANA A CINCEA. Când te numești Dorinel Umbrărescu și "dansezi" de zeci de ani cu "demonii" din politica românească, nu trebuie să te mire perspectiva falimentului.

După ce, din lăcomie, a "mușcat" dintr-un număr foarte mare de contracte cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), singurul "rege al asfaltului" rămas în afaceri s-a trezit că nu le poate "înghiți".

Spedition UMB și Tehnostrade, firmele lui Dorinel Umbrărescu, se apropie vertiginos de un blocaj. Cauza principală a problemelor financiare în care se scufundă cele două companii este raportul disproporționat dintre numărul uriaș de contracte câștigate la licitații și capacitatea limitată de a le onora.

Firmele de construcții de drumuri găsesc tot mai greu angajați.

Statul oferă atât de multe sinecure și ajutoare sociale încât "românașii" nu mai vor să "se murdărească pe mâni" pe șantierele de pe drumurile patriei.

În acestă situație se află și firmele lui Umbrărescu. Omul nu reușește să găsescă nici "lopătari", adică necalificați pentru munca de jos. Despre șoferi pentru basculante și operatori pe utilaje nici nu mai poate fi vorba. Dar criza "excruciantă" este la specialiștii în construcții, adică la cei care conduc șantierele, care iau decizii în legătură cu problemele tehnice care se ivesc în fiecare zi.

În loc de concluzie: Cu o "armată" mult mai mică decât o cere "războiul", Dorinel face singurul lucru care i-a mai rămas la dispoziție: mută "trupele", de pe un front pe altul, în funcție de prioritățile de moment.

Centura "Chaplin"
Un exemplu extrem de relevant în legătură cu "pompierismul" la care a ajuns să se preteze Umbrărescu este mutarea oamenilor "cu arme și bagaje" pentru finalizarea în regim de urgență a Centurii Ocolitoare Timișoara Sud.

Finalizarea în regim de urgență a acestei variante ocolitoare a fost esențială pentru Sorin "Chaplin" Grindeanu, în prezent deputat de Timiş şi ministru al Transporturilor.

UMB a câștigat, în iunie 2023, contractul pentru finalizarea lucrărilor pe Centura Timișoara Sud, drum cu o lungime de 26 kilometri pe care Tirrena Scavi l-a lăsat la 58% execuție, în decembrie 2022, la rezilierea contractului.

Pentru a-i sufla vânt în aripi politicianului Grindeanu, Dorinel s-a angajat să termine lucrările în iulie 2024.

Cu toată disperarea cu care s-au aruncat pe muncă "umebiștii", Varianta Ocolitoare Timișoara Sud a fost deschisă circulației doar pe 10 septembrie 2024 și nu cu toate elementele de siguranță a circulației finalizate.

În acest fel, Dorinel a "marcat" la Sorinel și acesta din urmă la electoratul și pesediștii timișeni.

Și, astfel, Grindeanu a fost pus pe poziția întâi pe lista de candidați pentru Camera Deputaților de la PSD Timiș.

În loc de concluzie: Sorinel va ajunge astfel, aproape sigur, din nou deputat: un pas esențial pentru ambițiile lui Chaplin de a revendica din nou "tronul" extrem de bănos de ministru al Transporturilor, într-un viitor guvern cu participarea PSD.

Răzeșii mai așteaptă
"Permutările umbrăresciene" se fac însă în defavoarea altor proiecte.

Pentru că l-a "servit" pe dom' ministru, Dorinel a pus pe "modul avion" lucrările de pe A7- Autostrada Moldovei.

Loturile 1, 2 și 4 ale segmentului Buzău-Focșani ale Autostrăzii Moldovei (A7) ar fi urmat să fie date în circulație la jumătatea lunii octombrie, iar podul și lotul 3 la sfârșitul lunii noiembrie, potrivit unei declarații mincinoase a ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, de la

începutul lunii august 2024. Aceste termene reprezintau deja o întârziere față de termenul inițial anunțat de constructorul UMB pentru sfârșitul lunii iulie, începutul lunii august.

În loc de concluzie: Surse din interiorul CNAIR susțin că, în ciuda furnicarului de oameni și utilaje de pe A7, e posibil ca pe Dorinel să îl apuce Revelionul cu lucrările neterminate la unul sau două din cele patru loturi de pe autostrada Buzău-Focșani.

Avântul prăbușirea
Gurile rele, da' bune, susțin că Dorinel s-ar afla într-o mare măsură în spatele prăbușirii celorlalți "regi ai asfaltului" din România. Se pare că UMB-rărescu le-a dat câte un "mic brânci" "monarhilor" Costel Cășunean, de la Pa&Co Internațional, Nelu Iordache, de la Romstrade, Theodor Berna, de la Tehnologica Radion, dar și "prințișorilor" Dan Besciu și Sorin Vulpescu, de la Euroconstruct Trading '98, cunoscuți drept "asfaltatorii lui Băsescu".

Speranța lui Dorinel a fost că, dacă le va da la "gioale", regii și prințișorii concurenți se vor conforma ordinelor politice și vor lucra pentru el ca antreprenor.

În loc de concluzie: Rezultatul a fost unul peste cel scontat: toate firmele regilor și prințișorilor asfaltului, cu excepția UMB, s-au prăbușit!

Cheltuieli fără încasări
Pentru că nu reușește să finalizeze în termen lucrările la drumuri la care s-a angajat prin contracte, Umbrărescu este în situația de a nu încasa bani în condițiile în care are cheltuieli uriașe. Și, pentru că nu încasează, la rândul său nu își plătește la timp furnizorii și subantreprenorii, care au început să "schelălăie" și chiar să "se ridice pe picioarele dinapoi" atunci când vine vorba de a mai livra noi produse sau servicii.

Spedition UMB a avut, în anul 2023, un număr mediu de 56 de angajați. La rândul său, Tehnostrade a avut anul trecut un număr mediu de 4769 de angajați.

În loc de concluzie: La costurile uriașe cu forța de muncă se adaugă și "drepturile de autor" pe care Dorinel trebuie să le plătească șefilor din Ministerul Transporturilor și CNAIR.

Motorină pe datorie
Pentru că au o serie de dificultăți de cash-flow, firmele lui Umbrărescu au intrat într-o spirală periculoasă: nu încasează pentru că nu reușesc să termine lucrări și nu pot să finalizeze drumuri pentru că nu au bani pentru plata furnizorilor de materii și materiale.

Una dintre probleme uriașe ale lui Dorinel este cea cu motorina. A cumpărat 2000 de basculate Mercedes-Benz, care "papă" în jur de 200 de tone de combustibil pe zi. La nivelul unei luni, vorbim de 6000 de tone de motorină. La un preț de minimum 7 lei pe litru, vorbim de un preț cu combustibilul pentru camioane de peste 42 de milioane de lei pe lună, adică peste 8 milioane de euro.

În loc de concluzie: Cine poate să livreze la un asemenea nivel motorină dacă firmele lui Umbrărescu au sincope de plăți?!

Leasingul basculantelor
E cert că cele 2.000 de basculante au fost luate în leasing de la Daimler Truck & Bus România.

Aceasta naște o altă mare întrebare: dacă nu mai încasează la timp, Umbrărescu mai poate plăti ratele de leasing pentru camioane conform contractului?

Am încercat să aflăm răspunsul la această întrebare direct de la firma care i-a vândut lui Umbrărescu basculantele; Daimler Truck & Bus România:

"În atenția domnului Valeriu Zaharia, CEO
Stimate domnule Valeriu Zaharia,
vă rugăm să ne sprijiniți pentru realizarea unui material de presă în legătură cu unul dintre clienții dumneavoastră de camioane.
În acest sens, vă rugăm să ne răspundeți la următoarele întrebări:
1. Câte camioane ați vândut în ultimii trei ani către grupul patronat de Dorinel Umbrărescu?
2. Camioanele au fost livrate exclusiv către TEHNOSTRADE SRL sau ați mai livrat și către alte firme din grup?
3. La ce nivel se ridică expunerea financiară pe care o aveți în acest moment față de firmele din proprietatea lui Dorinel Umbrărescu?
4. Finanțarea vânzării de camioane către grupul de firme UMB s-a făcut doar prin Raiffeisen Leasing sau și prin Daimler Truck Financial Services?
5. Ce întârzieri la plata ratelor de leasing au în acest moment firmele din grupul Umbrărescu (Tehnostrade și/sau Spedition UMB)?".

Răspunsul a fost promt, dar nelămuritor:

"Bună ziua,
vă mulţumim pentru propunere şi interesul de a realiza un material de presă cu unul dintre clienţii noştri.
Din păcate, politica internă a companiei noastre şi relaţiile contractuale pe care le avem cu partenerii noştri nu ne permit furnizarea de informaţii de natură comercială în spaţiul public.
Astfel, nu vă putem oferi răspunsuri la întrebările adresate pentru realizarea articolului de presă.
Cu stimă,
Valeriu Zaharia
CEO
Daimler Truck & Bus România SRL".

În loc de concluzie: O vorbă veche spune că și tăcerea e un răspuns!

Regi și baroni
Ca să îi dea în cap lui Dan Amurăriței, un "baron al asfaltului" în creștere, care îi suflă în ceafă, Dorinel a făcut o gafă cu implicații financiare serioase.

A mers cu prețuri subdimensionate la licitația pentru cele trei loturi ale segmentului Bacău-Pașcani din Autostrada Moldovei- A7.

Scopul a fost atins: a câștigat licitațiile pentru cele trei loturi și a scos astfel din joc firma Dalin XXL, din Secuieni, județul Neamț.

Umbrărescu a sperat că se va înțelege cu "pigmeii" din CNAIR și va putea să facă lucrările cu prețuri și, automat, calitate mai mici. Planul lui a eșuat: în lipsă de bani, nu poate să o dea la pace cu cei mici. Și trebuie să finalizeze lucrarea în 2025!

În loc de concluzie: Groapa lui Dănuț i-o săpa și a căzut chiar Dorinel în ea!

Prefabricate și Oțelul Roșu
Plecat la drum cu gânduri bune, dar cu oameni mai puțin competenți, Umbrărescu și-a pus pe picioare o fabrică de prefabricate. Ideea a fost ca la construcția de drumuri să folosescă prefabricate făcute "în casă".

Din necunoaștere, oamenii lui Dorinel au optat pentru un format atipic, care nu se potrivește cu standardele internaționale pentru construcția de drumuri.

Și, astfel, s-a ajuns în situația în care, deși are o fabrică, grupul UMB cumpără în continuare prefabricate de la alții.

O altă aventură financiară este în acest moment și relansarea uzinei metalurgice de la Oțelu Roșu din județul Caraș Severin.

Ideea este, din nou, una bună: să producă propriul fier beton folosit pentru construcția de drumuri.

Metalurgia este însă o afacere extrem de complicată, care presupune un know-how pe mai multe niveluri, care îi depășește cu mult, atât pe Umbrărescu, cât și pe acoliții săi.

Până una alta, Dorinel se laudă că a luat un credit de 500 de milioane de euro pentru retehnologizarea uzinei metalurgice. Alți bani, alte rate la bancă, pentru un grup de firme înglodat în datorii, care a început să gâfâie serios.

În loc de concluzie: Dezvoltând sindromul micului dictator, Umbrărescu merge pas cu pas pe urmele lui Nea Nicu: facem tot, ne pricepem la orice, nu mai luăm nimic de la nimeni! Și, la fel ca pe Ceaușescu, lipsa studiilor superioare nu îl prea ajută în multe situații pe Dorinel.

Mafia gulerelor albe
Se pare că Umbrărescu nu a înțeles nimic din aventura financiară avută cu sistemul bancar.

Prostit de Marinel Burduja, "tăticul" actualului ministru penelist al Energiei, Dorinel a cumpărat, în 2013, pentru 10 milioane de dolari, fosta ATE Bank, de la grecii de la Piraeus Bank.

A rebotezat-o Banca Română de Credite și Investiții (BRCI) și, cu Marinel în frunte, nu a reușit să o facă niciun moment profitabilă.

După opt ani de pierderi masive, Umbrărescu a reușit să scape cu greu de bancă. În anul 2020, i-a pasat-o, pe o sumă care nu compensa în niciun fel investiția inițială și pierderile, lui Sanjeev Gupta. Acesta din urmă este un om de afaceri britanic născut în India care a preluat, în anul 2019, mai multe active ale Archelor Mittal, inclusiv combinatul siderurgic de la Galaţi, cel mai mare din România.

În loc de concluzie: Gupta este în prezent investigat de autoritățile britanice pentru fraudă și spălare de bani.

La covrigărie
Nemulțumit de plățile întârziate și de excesul de zel al "pigmeilor" din CNAIR, Umbrărescu i-a cerut imperios lui Grindeanu să îi facă intrarea la Întâiul Covrigar al țării, premierul Marcel Ciolacu.

Și cum cei doi membri ai Guvernului se au ca frații, întâlnirea a fost aranjată la ceas de seară.

"Așa știm noi să dăm bună ziua!", și-a făcut triumfător Dorinel intrarea în cabinetul lui Marceluș.

Potrivit "înregistrărilor ambientale", cei doi au discutat "despre una, despre alta, un fel de zbor cu parapanta".

În loc de concluzie: Mesajul lui Umbrărescu pentru Ciolacu a fost unul simplu: "Nu îi lăsa, coane, pe ăștia să îl falimenteze pe ultimul mare constructor de drumuri român. Adică pe mine!".

Genul programului: PAMFLET!
Coloana a cincea este o rubrică de pamflet și trebuie tratată ca atare.
Le mulțumim tuturor prietenilor noștri care ne sprijină cu informații de calitate premium.
Îi rugăm pe toți cei care vor să ne trimită informații, documente, fotografii sau videoclipuri să ne contacteze prin e-mail la adresa: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.