De ce sunt implicate camioanele în tot mai multe accidente Recomandat

De ce sunt implicate camioanele în tot mai multe accidente

O mai bună înțelegere a cauzelor accidentelor poate determina o îmbunătățirea a siguranței autostrăzilor europene, arată un studiu la care face referire portalul www.ropl.com consultat de revista TIR.

O diferențiere mai clară între cauzele accidentelor provocate de camioane, respectiv, de autoturisme dar și între diferite tipuri de camioane reprezintă cheia unei mai bune înțelegeri a rolurilor vehiculelor grele în evenimentele rutiere.

În studiile recente, cercetătorii de la universitățile spaniole din Sevilla și Barcelona au analizat în detaliu coexistența vehiculelor comerciale și de călători pe autostrăzile continentului și modul în care acest lucru influențează numărul de decese cauzate de incidente.
Între 2004 și 2013, Uniunea Europeană a cunoscut o creștere de aproximativ 60% a transportului rutier de marfă, adăugând 20,5 miliarde de tone pe kilometru pe an. Statisticile UE pentru 2014 arată că (,) camioanele grele au reprezentat 11% din flota de vehicule din UE, dar au fost responsabile pentru 15% din decesele cauzate în accidente rutiere. Accidentele legate de vehiculele de transport în ansamblu reprezintă cea de-a doua cauză majoră de accidente mortale, potrivit Agenției Europene pentru Sănătate și Securitate în Muncă.

Impact negativ
Operațiunile în care sunt implicate camioane în Europa au devenit un punct central al cercetărilor academice, nu numai pentru că transportul rutier reprezintă coloana vertebrală a logisticii de transport de marfă, ci pentru că vehiculele au un impact important asupra mediului prin poluarea aerului și congestionarea traficului. Cu toate acestea, există doar un mic număr de studii care evaluează complexitatea coexistenței camioanelor cu autovehicule sau care să sprijine implementarea strategiilor diferențiate de siguranță rutieră.
Creșterea numărului de camioane din trafic duce la o creștere a numărului de decese pe drumuri, lucru care nu se aplică în cazul vehiculelor mici. Majoritatea statelor nu dețin statistici separate pe categorii de camioane.
Astfel de creșteri pot avea două efecte: primul este o expunere mai mare la riscul de accidente; al doilea este dezvoltarea unei infrastructuri și a unor vehicule mai bune, ca și a unor politici de siguranță rutieră.
Cercetătorii concluzionează că, pentru autoturisme, al doilea scenariu este dominant; pentru camioane, dominant este primul efect. Aceste efecte, "rămân constante în Europa, chiar și în cele mai dezvoltate țări care au cele mai bune rețele de autostrăzi".
Un purtător de cuvânt al Programului Internațional de Evaluare a Drumurilor (iRAP), care acoperă peste 70 de țări, a declarat că "mixul de trafic nu este un element important pe care să îl studiem separat. Noi nu facem diferența între faptul că un camion sau un vehicul a depășit limita de viteză. Dar este un element de care sperăm să ținem seama în viitor".
Cercetătorii continuă să sublinieze faptul că (,) "comparativ puține studii" au evaluat eficacitatea globală a strategiilor de atenuare a incidentelor rutiere la camioane, cum ar fi separarea benzilor de rulare și limitarea vitezei diferențiat ca și regimurile diferite de aplicare.

Tratamentul diferențiat
Un membru al echipei spaniole de cercetare, profesorul Mercedes Castro-Nuño, de la Universitatea din Sevilla, a declarat: „Am aplicat tehnici econometrice la o gamă largă de date din statele membre ale UE în ultimii zece ani. Am folosit statistici din surse oficiale, cum ar fi Eurostat și le-am supus unor seturi de variabile precum politicile de siguranță rutieră specifice camioanelor din fiecare țară în parte. Arătăm că tratamentul diferențiat al camioanelor este adecvat nu numai pentru atenuarea unei surse importante de congestie și poluare, ci și pentru punerea în aplicare a unor măsuri mai stricte de siguranță rutieră care vor contribui semnificativ la reducerea deceselor".
Cercetătorii au investigat, de asemenea, impactul a două tipuri de reglementări privind siguranța rutieră, care au fost introduse pentru camioane în Europa (acestea ar urma să fie armonizate la nivelul tuturor statele membre ale UE): limite de viteză permise și valori maxime de concentrație a alcoolului în sânge. Ei constată că limitele de viteză mai scăzute sunt eficiente, dar că nivelurile maxime ale alcoolului pentru șoferii profesioniști sunt eficiente doar atunci când sunt strict stabilite la zero.
Într-un alt studiu, pe care cercetătorii îl susțin ca fiind primul de acest gen în UE care face distincția între camioanele grele, medii și ușoare, arată că vehiculele de dimensiuni medii înregistrează cel mai mare nivel de decese în trafic, în timp ce cele ușoare înregistrează, strict, cel mai ridicat număr de accidente de circulație. Camioanele grele nu înregistrează recorduri în ceea ce privește numărul de accidente de trafic sau decese.

Ce e de făcut
Factorii relevanți care determină această realitate: vehiculele de dimensiuni medii sunt mai puțin flexibile din punct de vedere operațional decât cele ușoare și sunt capabile să atingă viteze mai mari decât cele grele. Cele ușoare, la rândul lor, pot fi folosite mai des în livrările urbane și, prin urmare, pot fi expuse unor riscuri mai mari accidentelor în trafic.
Din nou, camioanele grele sunt susceptibile de a fi mai puțin expuse la accidente și sunt dotate cu echipamente și tehnologii moderne de mai mare siguranță. De asemenea, acestea circulă, de obicei, pe drumuri mai largi, mai bune și mai sigure și sunt supuse unor limite de viteză mai stricte datorită greutății și mărimii acestora.
Utilizarea acestora pentru a înlocui un număr mai mare de camioane ușoare sau medii ar putea reduce numărul total de kilometri parcurși și, astfel, ar îmbunătăți nivelul siguranței rutiere.
Cu toate acestea, ar putea exista implicații de-a lungul lanțului de aprovizionare. Pentru transportul de mărfuri urbane, camioanele grele se confruntă cu restricții mai mari ca urmare a congestiei cauzate de acestea, a controalelor și a necesității adoptării unor concentrații mai scăzute de poluare a aerului în oraș.
Din nou, camioanele grele și mijlocii sunt văzute ca vehicule care trebuie să meargă mai încet și astfel contribuie semnificativ la problemele urbane de trafic. Pe de altă parte, liberalizarea pieței europene a transportului rutier de mărfuri a dus la creșterea numărului de camioane mai ușoare în traficul urban, mai degrabă decât în ceea ce privește vehiculele mai grele.

Sustenabilitate și siguranță
În consecință, cercetătorii subliniază necesitatea studierii detaliate a dimensiunilor (ușoare-grele-medii) optime ale vehiculelor de transport de marfă compatibile cu criteriile de durabilitate și siguranță. O creștere a folosirii camioanelor de dimeniuni mai mari, în timp ce volumul mărfurilor transportate rămâne la fel, ar însemna mai puține camioane pe drum și, astfel, niveluri mai scăzute de mortalitate. Acest scenariu ar putea avea un impact și mai mare în lumina rezultatelor cercetărilor americane de la Universitatea Purdue și a Universității de Stat din Pennsylvania, care au arătat că vehiculele mai mari pot contribui la reducerea fluxurilor de trafic generale, determinând alți utilizatori de drumuri să meargă mai lent.
În ceea ce privește caracteristicile vehiculului, faptul că vehiculele grele sunt potențial mai sigure ar putea deschide calea pentru îmbunătățirea elementelor de design, introducerea unor sisteme inovatoare de siguranță și adoptarea unor cadre de reglementare personalizate pentru diferitele dimensiuni și configurații ale camioanelor în UE (recomandări similare au fost făcute în SUA).
Într-o altă concluzie, cercetătorii consideră că toate constatările lor oferă cel puțin un sprijin indirect politicilor dezvoltate la nivel pan-european pentru a promova noi coridoare de transport multimodale. Acestea implică transportul feroviar, căile navigabile interioare, transportul maritim pe distanțe scurte (de coastă) și un nou concept de autostrăzi maritime.

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.

Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii in site, acceptati modul in care folosim aceste informatii.
Detalii Ok Resping