ANALIZĂ Vânzările de vehicule comerciale din Europa, în declin în 2025 Recomandat

ANALIZĂ Vânzările de vehicule comerciale din Europa, în declin în 2025

2024 a fost un an de recesiune pentru industria vehiculelor comerciale medii și grele (MHCV) din Europa de Vest, pe baza volumului înmatriculărilor. Aceasta a fost o inversare a situației din 2023, când volumele de vehicule comerciale au atins al doilea cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată.


Din păcate pentru părțile interesate din industrie, cele mai recente previziuni indică vești și mai proaste pentru 2025. În acest an, industria vehiculelor comerciale din Europa de Vest ar putea înregistra cel mai puternic declin dintre toate piețele globale, sub presiunea reglementărilor și a provocărilor economice.

Alți factori interni și externi continuă să afecteze regiunea, conform noului raport de previziune a industriei MHCV pentru primul trimestru din 2025 al S&P Global Mobility.

Redresarea pieței industriei vehiculelor comerciale grele din Europa de Vest în 2025 va fi oprită de creșterea economică lentă, de declinul comenzilor - după cum au raportat numeroși OEM locali - și de instabilitatea politică care creează o incertitudine semnificativă pentru întreprinderi.

Pe de altă parte, flotele de camioane îmbătrânite vor susține cererea de camioane, pe măsură ce noile reglementări vor determina companiile să treacă la vehicule nepoluante.

Aspecte importante privind performanța industriei vehiculelor comerciale

Declinul economic din Europa de Vest a fost caracterizat de trimestre consecutive de creștere economică sub tendință și de contracție totală în una dintre cele mai mari economii ale regiunii, Germania, timp de doi ani la rând.

Transportul internațional, în special, a avut de suferit. Recesiunea a afectat puternic segmentul dominant Artic (autotractoare) al pieței camioanelor grele din clasa 8, inclusiv provocări precum creșterea costurilor de exploatare și deficitul de șoferi. Înmatriculările noi de camioane din regiune în 2024 au scăzut pentru prima dată de la pandemia din 2020.

Între timp, vânzările de camioane rigide (aka. straight trucks) au crescut datorită investițiilor locale din fonduri europene, în special programul RePowerEU și Facilitatea UE pentru redresare și reziliență, care au finanțat infrastructura și au sprijinit tranziția către un transport local mai sustenabil în toate statele membre ale UE.

Problemele economice ale Europei nu dau semne de ameliorare. Cele mai recente previziuni se așteaptă la o creștere modestă a PIB-ului real în Europa de Vest în 2025, iar amenințarea tarifelor americane va spori incertitudinea politică pentru întreprinderile care evaluează lanțurile de aprovizionare existente și pentru cele care iau în considerare noi investiții.

Contextul politic vede, de asemenea, Franța și Germania, două țări care conduc economia europeană, confruntate cu o criză, iar conflictele la frontierele UE nu par să găsească o soluție pe termen scurt.
Conform previziunilor publicate recent de S&P Global Mobility, piața vehiculelor comerciale din Europa de Vest va înregistra o scădere anuală de 4,2% în 2025, până la aproximativ 290.000 de vehicule, după ce anul trecut s-a contractat la un număr estimat de 303.000 de unități.

Un peisaj de reglementare complex a transformat condițiile obișnuite ale pieței

Peisajul de reglementare sporește dificultățile situației actuale pentru industria vehiculelor comerciale. Întreaga industrie auto europeană este puternic influențată de politicile economice și sociale puse în aplicare de UE, precum și de introducerea obligatorie a noilor tehnologii menite să îmbunătățească emisiile și siguranța vehiculelor.

Alături de politicile de mediu, sectorul transportului greu din Europa s-a adaptat recent la diverse reglementări privind siguranța, cum ar fi Regulamentul general de siguranță II și actualizarea tahografului digital de a doua generație. Aceste schimbări au condus la comportamente clare de preachiziție în mai multe țări din Europa de Vest în cursul anului 2024, iar tendința vânzărilor a fost vizibil deprimată de atunci.

Cum vor afecta noile reglementări industria vehiculelor comerciale

Reglementările menite să reducă emisiile vor avea cel mai mare impact, în special spre sfârșitul deceniului și după. În 2024, Directiva Eurovinieta a intrat în vigoare în țările UE și a încorporat clasele de emisii de CO2 în calculul taxelor de autostradă, înclinând oarecum balanța în favoarea înlocuirii vehiculelor.
Inițiativele locale precum Critic'Air din Franța urmăresc, de asemenea, să stimuleze înlocuirea parcului de vehicule cu alternative mai puțin poluante, acționând asupra costului total de proprietate al modelelor mai vechi sau limitând permisele de circulație ale acestora.

Mai departe, sectorul vehiculelor MHCV va trebui să facă față tranziției la normele Euro 7, care sunt așteptate până la mijlocul anului 2028 pentru modelele noi și până la mijlocul anului 2029 pentru toate înmatriculările noi. Ulterior, cele trei praguri descrise în programul FitFor55 pentru 2030, 2035 și 2040 vor împinge piața să modifice mixul de vânzări între modelele tradiționale cu combustie internă și modelele cu emisii reduse sau zero care vizează o reducere treptată a impactului lor asupra mediului, în caz contrar riscând amenzi mari.

În jurul fiecăreia dintre aceste etape, anticipăm noi vârfuri de preînmatriculări care vor perturba sezonalitatea, vor avea un impact asupra planificării vânzărilor și vor afecta disponibilitatea produselor pe piață.

Date și grafice AICI


MAN eTGE


BĂNICESCU - VARTA
      

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.