Viitorul auto va fi fără mașini personale

Viitorul auto va fi fără mașini personale

Harababura de scutere electrice îngrămădite pe trotuarele din San Francisco, Seattle sau Beijing este mai mult decât dezordine, este izvorul din care va apărea un nou ecosistem de transport, unul care va duce la dispariţia modelului care a dominat secolul XX: automobilul individual, arată Bloomberg.


Noul sistem de transport de mâine. De ce, în viitor, veţi înceta să cumpăraţi automobile
1. Ce vine în loc?

Ceva ce este cunoscut ca „mobilitatea ca serviciu - mobility as a service”, sau MAAS, potrivit producătorilor de automobile şi a specialiştilor în planificare urbană. Aceasta înseamnă o reţea de forme coordonate de transport, care se ocupă de fiecare parte a unei călătorii într-un mod mai ieftin şi mai convenabil. Dintr-o aplicaţie smartphone, un călător poate rezerva servicii de plimbare, transport public, biciclete electronice, e-scutere şi, eventual, robo-taxiuri. Plăţile pentru maşini şi taxele de parcare vor fi înlocuite cu achiziţionarea transportului plătit pentru distanţa parcursă pe un serviciu de abonament similar cu cel al Netflix.

2. Acum există acest lucru?

Mai mult sau mai puţin. Cineva care a renunţat la maşină în favoarea transportului cu Uber sau taxiul face parte din „mobilitate ca serviciu”. Programe mai ambiţioase există doar în teste limitate la câteva oraşe. Cel mai mare program pilot a început să funcţioneze cu un an în urmă în Helsinki. Cu serviciul Whim, oferit de MaaS Global, navetiştii pot alege diferite pe aplicaţie taxiuri, autobuze, tramvaie, trenuri, feriboturi, maşini de închiriat, biciclete şi scutere. Whim s-a extins deja în Birmingham, Anglia şi Antwerp, Belgia, iar MaaS Global intenţionează să se extindă în America de Nord, Asia şi Australia până la sfârşitul anului.

3. Cine este motorul industriei?

Multe dintre aceleaşi companii care dezvoltă automobile autonome, cum sunt giganţii tehnologici Apple şi Google sau cei mai mari producători de automobile din lume, printre care şi Volkswagen, Toyota Motor şi General Motors, precum şi companii ride-hailing cum sunt Lyft şi Uber. Uber, de exemplu, a început să îşi conecteze aplicaţia la opţiunile de transport public din Londra, Denver şi alte oraşe.

4. Ce câştigă?

Companiile de automobile şi celelalte văd schimbarea drept inevitabilă. În primul rând, aglomeraţia ar face imposibilă deţinerea individuală a unei maşini, în condiţiile în care în cele mai mari oraşe ale lumii vor ajunge să locuiască două treimi din populaţia globală, care va ajunge la 9,8 miliarde de persoane în 2050. În plus, ele consideră că mobilitatea este profitabilă. Ford Motor estimează că serviciile de mobilitate ar putea ajunge la 10.000 de miliarde de dolari, cu marje de profit duble faţă de cele 10% pe care producătorii de automobilele obţin în cei mai buni ani. Alţii sunt sceptici faţă de astfel de afirmaţii, întrebând de ce concurenţa nu ar reduce marjele. Până în prezent, companii de genul Uber şi Lyft pierd bani în mod constant. Chiar şi aşa, domeniul atrage startup-uri şi fonduri de investiţii, finanţările ajungând la aproximativ 5 miliarde de dolari în 2018, potrivit studiului Bloomberg New Energy Finance.

5. Cum va funcţiona?

Noul sistem de transport este posibil la scară largă şi profitabil dacă şoferul uman va fi eliminat, un pas care va reduse costul unei călătorii de la 2 dolari la 3 dolari pe milă la circa 70 de cenţi pe milă, potrivit UBS. Primele maşini fără şofer, încărcate cu tehnologie avansată, vor fi mult prea costisitoare pentru a aceasta, deci vor trebui conectate la o reţea de transport în care mai mulţi utilizatori plătesc pentru utilizarea în mod colectiv.

6. Va fi o afacere bună?

În unele oraşe, cu opţiuni publice extinse sau subvenţionate, da. În altele, numai după ce vor apărea roboţii. Costurile s-a putea reduce şi mai mult, crede directorul executiv al companiei Tesla, Elon Musk, la 18 centi pe milă, în cazul în care proprietarii Tesla vor permite maşinilor lor să ofere servicii de transport atunci când nu au nevoie de ele.

7. Sunt şi alte motive pentru a face această schimbare?

O lume a transportului coordonat şi automatizat ar putea reduce dramatic numărul deceselor rutiere, de 1,25 milioane anual acum, spun experţii în domeniul siguranţei. Reglementatorii americani dau vina pe eroarea umană în nouă din zece cazuri de decese pe autostrăzi. Şi cum cele mai multe maşini vor funcţiona cu energie electrică, mediul va beneficia de o reducere masivă a CO2 produs de om. Din perspectiva individuală, mobilitatea ca serviciu va elimina deşeurile din sistem. Autoturismele deţinute în mod individual stau nefolosite 94% din timp. Cu mobilitatea ca serviciu, călătorii vor plăti doar pentru ce folosesc.

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.

Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii in site, acceptati modul in care folosim aceste informatii.
Detalii Ok Resping