UNTRR solicită autorităților desecretizarea scrisorii trimise de Comisia Europeană, cu privire la RCA
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului, Ministerului Finanțelor Publice (MFP), Ministerului Afacerilor Externe (MAE) și Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) desecretizarea scrisorii primite de la Comisia Europeană (CE) în data de 19 iulie 2018 și menținerea legislației actuale RCA, având în vedere comunicarea Consiliului Concurenței din data de 4 decembrie 2018, de a sancționa cu o amendă de 53 milioane euro companiile de asigurări pentru încălcarea reglementărilor naționale și europene din domeniul concurenței prin coordonarea comportamentelor pe piață în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA).
UNTRR consideră inadmisibilă abordarea Comisiei Europene de a secretiza o scrisoare cu impact financiar uriaș pentru 7,6 milioane de cetățeni români și ai Uniunii Europene și solicită desecretizarea acesteia, în caz contrar Comisia Europeană s-ar putea face susceptibilă de susținerea unor înțelegeri neconcurențiale a companiilor de asigurări.
UNTRR a semnalat încă din 2015 că asigurătorii RCA nu respectă legislația privind concurența și a solicitat la acel moment plafonarea tarifelor RCA și investigarea companiilor de asigurări, întrucât practicau în linie același tarif, de 5.000 de euro/an pentru un autocamion sau autocar la clasa de bază B0.
UNTRR solicită autorităților române și Comisiei Europene sprijinirea formulei actuale de calcul a valorilor de referință RCA. Procentul actual al costurilor administrative de 25% din formulă sau alte componente pot fi analizate, pe baza de argumente puternice și transparente, dar anularea aplicării acestei formule din legea existentă facilitează posibile practici de cartel pe piața RCA românească, în ciuda declarațiilor ipocrite ale companiilor de asigurări în favoarea pieței libere. În nici o piață liberă, toate companiile de asigurări nu vor putea crește cu peste 700% valoarea de bază a tarifului RCA pentru autovehiculele comerciale în mai puțin de 3 ani.
Reamintim că în 2016, Comisia Europeană a sancționat cartelul camioanelor, iar clienții din toată Europa au căutat soluții pentru recuperea prejudiciului provocat de acesta. În mod similar, înțelegerea neconcurențială de pe piața asigurărilor ar putea aduce un nou nivel al practicii în domeniul concurenței pentru instanțe, casele de avocatură și, posibil, pentru fondurile de investiții din România, care ar dori să se implice în recuperarea prejudiciului provocat clienților RCA.