UNTRR: Comisia Europeană are "interpretări restrictive ale aplicării noilor reguli ale detașării" Recomandat
- Scris de Administrator
- Imprimare
Comisia Europeană a publicat Ghidul privind aplicarea noilor reguli ale detașării șoferilor care operează transporturi rutiere internaționale de mărfuri în UE, limitând dreptul transportatorilor rutieri români de a opera 2 transporturi intracomunitare crosstrade exceptate de la detașare și extinzând aplicarea detașării și la cursele cu camionul gol, contrar prevederilor Directivei 1057/2020.
"Comisia Europeană - CE a publicat Ghidul de Întrebări și Răspunsuri pentru clarificarea aplicării noilor reguli ale detașării șoferilor care operează transporturi rutiere internaționale de mărfuri în UE, care se vor aplica din 02.02.2022, conform prevederilor Directivei 1057/2020 de stabilire a unor norme specifice privind detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier. Ghidul CE privind aplicarea noilor reguli ale Directivei 1057/2020 pentru transporturile rutiere internaționale de mărfuri în UE poate fi consultat în limba engleză pe https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/road/mobility-package-questions-and-answers_en . Ghidul urmează să fie publicat de CE și în limba română.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR semnalează cu îngrijorare faptul că Ghidul Comisiei Europene, în loc să clarifice regulile europene, realizează, de fapt, o interpretare restrictivă a acestora, prin care limitează dreptul transportatorilor rutieri români de a opera 2 transporturi intracomunitare crosstrade exceptate de la detașare și extinde aplicarea regulilor detașării și pentru cursele efectuate cu camionul gol dacă acestea sunt legate de un transport crosstrade, contrar prevederilor Directivei 1057/2020 de stabilire a unor norme specifice privind detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier.
1. Ghidul CE privind detașarea șoferilor care operează transporturi rutiere internaționale de mărfuri în UE conduce la o “falsă exceptare” a operațiunilor crosstrade de la regulile detașării, limitând dreptul transportatorilor rutieri români de a opera 2 transporturi intracomunitare crosstrade exceptate de la detașare, contrar prevederilor Directivei 1057/2020.
Astfel, conform Normelor specifice privind detașarea conducătorilor auto stabilite prin Directiva 1057/2020, sunt exceptate de la prevederile detașării transporturile rutiere bilaterale și până la 2 transporturi rutiere intracomunitare crosstrade efectuate pe lângă operațiunile de transport bilateral. Conform acestor prevederi, un transportator rutier român care realizează un transport bilateral dus-întors România-Germania cu camionul complet încărcat, care este exceptat de la regulile detașării, mai poate efectua încă 2 operațiuni crosstrade exceptate de la regulile detașării, de exemplu:
• 1 crosstrade Germania-Franța, după finalizarea primului transport bilateral România- Germania;
• 1 crosstrade Franța-Belgia, înainte de începerea celui de-al doilea transport bilateral Germania-România.
Cu toate acestea, conform interpretării CE sunt exceptate de la detașare numai operațiunile de transport rutier internațional crosstrade efectuate în cadrul unei operațiuni de transport rutier bilateral. În această situație, operațiunile crosstrade exceptate de la detașare ar fi numai transporturi cu încărcătură parțială a camionului efectuate în cadrul unui transport bilateral care ar pleca din România cu camionul parțial încărcat cu marfă către un alt Stat Membru UE. Deci, în exemplu de mai sus, camionul românesc ar trebui să fie încărcat parțial cu marfă din România către Germania, putând ca pe traseu să mai încarce marfă (în limita disponibilă rămasă în camion) din Ungaria pe care să o descarce de ex. în Austria (= 1 operațiune crosstrade exceptată de la detașare conform actualei interpretări CE), pe traseul operațiunii de transport bilateral către Germania. Precizăm că aceste situații sunt rar întâlnite în practica reală și conduc, de fapt, la aplicarea integrală a regulilor detașării, fără excepțiile precizate în cadrul Directivei 1057/2020.
În consecință, actuala interpretare a Comisiei Europene privind detașarea șoferilor profesioniști conduce la o “falsă exceptare” a operațiunilor crosstrade de la regulile detașării limitând dreptul transportatorilor rutieri români de a opera 2 transporturi intracomunitare crosstrade exceptate de la detașare, contrar prevederilor Directivei 1057/2020.
2. Ghidul CE privind detașarea șoferilor care operează transporturi rutiere internaționale de mărfuri în UE extinde aplicarea regulilor detașării și pentru cursele efectuate cu camionul gol, dacă acestea sunt legate de un transport crosstrade sau cabotaj, contrar prevederilor Directivei 1057/2020
Conform interpretării Comisiei Europene, operațiunile de tranzit (exceptate de la detașare cf. Directivei 1057/2020) ar trebui să fie diferențiate de operațiunile cu camionul gol și ar trebui aplicate regimuri diferite de detașare în fiecare caz. Astfel, conform Ghidului CE, o operațiune de tranzit este întotdeauna scutită de regulile de detașare, în timp ce:
• o cursă fără încărcătură este exceptată de la regulile detașării numai dacă este efectuată în legătură cu o operațiune de transport bilateral;
• o cursă fără încărcătură nu va fi exceptată de la regulile detașării atunci când este efectuată în legătură cu cabotajul sau operațiunile internaționale nebilaterale care intră sub incidența regulilor de detașare (crosstrade). Această situație reprezintă o interpretare restrictivă a Comisiei Europene, care nu se regăsește în cadrul prevederilor Directivei 1057/2020.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR a solicitat Comisarului European pentru Transporturi Adina Vălean să intervină ferm pentru a opri Comisia Europeană de la aceste interpretări restrictive ale aplicării noilor reguli ale detașării, care practic elimină o parte din excepțiile importante de la detașare prevăzute în cadrul Directivei 1057/2020 și, în consecință, limitează dreptul transportatorilor rutieri români de a beneficia de aceste reguli speciale.", se spune în comunicatul UNTRR din 25 ianuarie 2022.
Articole înrudite
- VIDEO. Scania XT Test & Drive: cele mai puternice camioane de construcții supuse încercărilor
- VIDEO. Vulcangas: prima stație de LNG și Bio-LNG din România
- UNTRR: În 3 luni transportatorii români ar putea avea interzis la internațional!
- UNTRR cere extinderea cu doi ani a termenului limită de retro-echipare cu tahograf inteligent 2
- UNTRR: Transportatorii români, taxați abuziv în Bulgaria