Suedia introduce vinieta plătită în funcție de poluare. Care sunt tarifele? Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare

Suedia își va revizui sistemul de taxare rutieră începând cu 25 martie, introducând taxe bazate pe emisiile de CO₂, pe lângă clasificările existente ale emisiilor Euro.
Măsura se aliniază politicilor de mediu ale UE și vizează încurajarea investițiilor în camioane cu emisii reduse.
Eurovignetă
Sistemul de taxare actualizat din Suedia, parte a reformei Eurovignette, se aplică vehiculelor grele de marfă (HGV) care cântăresc peste 12 tone. Taxele vor fi acum stabilite în funcție de o combinație între clasa Euro și eficiența emisiilor de CO₂, încadrând vehiculele în cinci categorii de emisii de CO₂. Camioanele cu emisii reduse vor beneficia de taxe de trecere reduse, în timp ce vehiculele cu emisii mai mari vor avea costuri mai mari.
Camioanele Euro 6 vor fi încadrate automat în clasa 1 de emisii de CO₂, cu reduceri suplimentare la vinietă disponibile pentru camioanele care emit mai puțin CO₂ pe tonă-kilometru. Nivelurile de emisii vor fi evaluate cu ajutorul instrumentului Vecto, un standard UE care este deja implementat în Germania și Danemarca.
Cât costă noile taxe de CO₂ în Suedia?
Noile taxe de trecere vor varia în funcție de numărul de axe și de clasificarea CO₂.
Pentru camioanele cu până la trei axe:
Euro 6, CO₂ Clasa 1: 8.644 SEK (770 EUR) pe an sau 90 SEK (8 EUR) pe zi
Euro 6, CO₂ Clasa 5: 2.161 SEK (193 EUR) pe an sau 22 SEK (2 EUR) pe zi
Pentru camioanele cu patru sau mai multe axe:
Euro 6, CO₂ Clasa 1: 14.414 SEK (1.280 EUR) pe an sau 147 SEK (13 EUR) pe zi
Euro 6, CO₂ Clasa 5: 3.609 SEK (320 EUR) pe an sau 45 SEK (4 EUR) pe zi
În prezent, un camion Euro 6 plătește 14 479 SEK (1 285 EUR) pe an. În cadrul noului sistem, tarifele vor rămâne aproximativ aceleași pentru camioanele standard, dar vor scădea semnificativ pentru modelele cu consum redus de combustibil.
Taxa se aplică tuturor camioanelor de peste 12 tone, inclusiv operatorilor străini. Totuși, aceștia pot opta pentru plăți zilnice, săptămânale sau lunare, în loc să se angajeze la o taxă anuală.
Suedia este una dintre ultimele țări din UE care implementează un sistem de taxare bazat pe CO₂, în urma ratificării acordului actualizat privind Eurovinieta. Scopul este de a încuraja un transport mai curat, aliniind politicile Suediei la obiectivele UE în materie de climă.
Până în 2026, peste 60% din activitatea camioanelor din UE va face obiectul taxării diferențiate în funcție de CO₂, stimulând în continuare adoptarea vehiculelor cu emisii zero.
Detalii AICI