„REFORMA ȘOFERILOR” DIN PACHETUL DE MOBILITATE 1, ÎN VARIANTA VESTICĂ Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Comitetul Reprezentanților Permanenți ai guvernelor statelor membre pe lângă Uniunea Europeană (COREPER) au confirmat înțelegerea provizorie pe Pachetul de Mobilitate, potrivit unui document al Uniunii Europene consultat de revista TIR Magazin.
„Un pas important înainte a fost făcut în asigurarea reformei sectorului transportului rutier al UE, când Comitetul Reprezentanților Permanenți (Coreper) al Consiliului a aprobat un set de propuneri - cunoscut sub numele de Pachetul de Mobilitate - privind condițiile de muncă ale șoferilor. Aceste reguli vizează șoferii implicați în transportul internațional, accesul pe piața transportului de marfă și îmbunătățirea aplicării acestor reguli.
Noile reguli sunt concepute pentru a asigura un echilibru între condițiile de muncă îmbunătățite pentru șoferi și libertatea de a furniza servicii transfrontaliere pentru operatorii de transport și vor contribui, de asemenea, la siguranța rutieră. În plus, Pachetul de Mobilitate va oferi claritatea atât de necesară sectorului și va pune capăt aplicării variabile a acestor reguli între statele membre. La 11 decembrie a fost încheiat un acord provizoriu între președinția Consiliului și Parlamentul European în aceste sens”, se arată în documentul datat 20 decembrie 2019.
Norme clare și precise
„Normele pe care le-am aprobat astăzi sunt clare, corecte și aplicabile. Acestea vor îmbunătăți condițiile de muncă și sociale pentru șoferi, într-o profesie care trebuie să devină mai atractivă. În același timp, creăm condiții de afaceri armonizate și mai stabile pentru companiile de transport. Procedurile mai suple și aplicarea lor mai uniformă vor face viața mai ușoară șoferilor, companiilor și autorităților naționale”, a spus Timo Harakka, ministrul finlandez al transporturilor și comunicațiilor, președinte al Consiliului.
„Normele privind timpul maxim de muncă și timpul minim de odihnă pentru șoferi vor rămâne neschimbate. Cu toate acestea, va fi introdus un anumit grad de flexibilitate în organizarea programelor de lucru pentru șoferii din transportul internațional de marfă, pentru a le permite să petreacă mai mult timp acasă. Șoferii vor avea, de asemenea, dreptul de a se întoarce acasă la fiecare trei sau patru săptămâni, în funcție de programul de lucru.
Noile reguli confirmă faptul că perioada de repaus, săptămânală, obișnuită (cel puțin 45 de ore) trebuie petrecută în afara vehiculului. Dacă această perioadă de odihnă se face departe de casă, cazarea trebuie să fie plătită de angajator”, arată documentul.
UE se angajează la monitorizarea parcărilor
Deși perioada de repaus săptămânal regulată nu poate fi luată într-o zonă de parcare, UE va promova construcția și utilizarea unor locuri de parcare sigure și securizate. Comisia va elabora standarde și o procedură de certificare pentru aceste zone de parcare prin legislația secundară. De asemenea, va crea un site web pentru a facilita găsirea acestor zone.
În ceea ce privește regulile privind operațiunile de transport efectuate în interiorul unei piețe naționale din afara țării operatorului de transport („cabotaj”), sistemul actual, care permite maximum 3 operațiuni în 7 zile, va rămâne neschimbat. Pentru a preveni cabotajul sistematic, va fi introdusă o perioadă de 4 zile înainte ca operațiunile de cabotaj să poată fi efectuate în aceeași țară cu același vehicul.
Pentru a asigura condiții de concurență echitabile între operatorii care utilizează vehicule diferite, regulile privind accesul pe piața europeană a transportului rutier, precum și regulile de conducere și timp de odihnă vor fi extinse la autoutilitarelor utilizate în transportul internațional (vehicule comerciale ușoare de peste 2,5 tone ), cu o perioadă de tranziție de 21 de luni pentru supravegherea pieței și până la jumătatea anului 2026 pentru norme de tahograf și timp de odihnă.
Tahografe: timpi diferiți de aplicare
Pentru a combate fenomenul „letterbox companies”, reforma consolidează legătura dintre locul unde are sediul operatorul de transport și activitățile acestuia. Pentru a se asigura că legătura este autentică, camioanele din transportul internațional vor trebui să se întoarcă la centrul operațional al companiei cel puțin o dată la opt săptămâni. Această perioadă de opt săptămâni este concepută pentru a permite șoferilor să se întoarcă acasă, împreună cu vehiculul, la sfârșitul celui de-al doilea ciclu de muncă de patru săptămâni.
Un element esențial pentru îmbunătățirea aplicării regulilor constă în existența unei modalități sigure de înregistrare a momentului în care și unde camionul a trecut o frontieră și localizarea activităților de încărcare și descărcare. A doua versiune a tahografului inteligent va face toate acestea automat. Acesta va fi introdus în trei etape diferite pentru vehiculele care efectuează transport internațional. Camioanele noi vor trebui să fie echipate cu acest dispozitiv în 2023; vehiculele care au un tahograf analog sau digital vor trebui să fie reamenajate până la sfârșitul anului 2024; iar cele echipate cu un tahograf inteligent „versiunea 1”, în 2025.
Pașii spre aprobare
Pentru a îmbunătăți monitorizarea transfrontalieră a normelor de conformitate, textul îmbunătățește, de asemenea, cadrul pentru schimbul de informații și cooperarea administrativă între statele membre.
Normele din propunerile de detașare și acces la piață (inclusiv regula privind întoarcerea camioanelor) vor deveni aplicabile la 18 luni de la intrarea în vigoare a actelor juridice. Normele din propunerile privind timpii de conducere (inclusiv întoarcerea șoferilor) se vor aplica la 20 de zile de la publicare, cu excepția termenelor speciale pentru tahografe.
Propunerile fac parte din primul Pachet de Mobilitate, prezentat de Comisie în iunie 2017.
Textul convenit va fi acum avizat legal și lingvistic. Aceasta trebuie apoi să fie adoptat oficial, mai întâi de Consiliu și apoi de Parlament, spune documentul.
UNTRR a luat act de document printr-un comunicat
„Comitetul Reprezentanților Permanenți ai guvernelor statelor membre pe lângă Uniunea Europeană (COREPER 2) a confirmat acordul din 11 decembrie 2019 privind Pachetul Mobilitate 1. Acesta reprezintă primul pas către adoptarea finală a Pachetului Mobilitate 1.
Următorii pași sunt aprobarea formală a Consiliului de Miniștri și aprobarea oficială a Parlamentului European.
Acest lucru se va întâmpla cel mai probabil în primul trimestru al anului 2020.
În același timp, Comisia Europeană și-a indicat deja intenția de a efectua o evaluare de impact a anumitor elemente ale acordului (în special întoarcerea obligatorie acasă a vehiculului la fiecare opt săptămâni și restricțiile pentru primul și ultimul segment rutier al unei operațiuni de transport combinat) pentru a verifica compatibilitatea acestora cu noua politică europeană privind Pactul Ecologic (Green Deal), care a fost adoptată de Comisia Europeană tot pe 11 decembrie 2019.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Eurodeputaților români și Ministerului Transporturilor contestarea acordului inacceptabil al trialogului privind Pachetul Mobilitate 1, prin care firmele de transport rutier din România sunt excluse din piața europeană de transport. UNTRR monitorizează cu atenție evoluțiile procesului legislativ european, urmând să informăm în continuare transportatorii români privind situația Pachetului Mobilitate 1 la nivel european”, spune UNTRR.
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?