Prevederile Ordonanței care amână până la 1 ianuarie sancțiunile e-Transport (text complet) Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Un proiect de OUG publicat de către Ministerul Finanțelor prevede amânarea cu încă trei luni a aplicării sancțiunilor specificate în Ordonanța e-Transport, până la 1 ianuarie 2023.
Aceasta este a doua modificare a termenului de aplicare a sancțiunilor; în luna iulie autoritățile au decis prorogarea termenului de aplicare a sancțiunilor pentru neconformarea la utilizarea sistemului RO e-Transport până la 1 octombrie 2022.
Cele mai importante prevederi ale implementării eTransport
Importatorii si exportatorii vizati direct de noul sistem sunt cei care comercializeaza urmatoarele categorii de bunuri:
Legume, plante, rădăcini şi tuberculi, alimentare, care se încadrează la codurile NC de la 0701 la 0714 inclusiv Fructe comestibile; coji de citrice sau de pepeni, care se încadrează la codurile NC de la 0801 la 0814 inclusiv năuturi, lichide alcoolice şi oţet, care se încadrează la codurile NC de la 2201 la 2208 inclusiv sare; sulf; pământuri şi pietre; ipsos, var şi ciment, care se încadrează la codurile NC 2505 şi 2517; îmbrăcăminte şi accesorii de îmbrăcăminte, tricotate sau croşetate, care se încadrează la codurile NC de la 6101 la 6117 inclusiv
îmbrăcăminte şi accesorii de îmbrăcăminte, altele decât cele tricotate sau croşetate, care se încadrează la codurile NC de la 6201 la 6212 inclusiv şi la codurile NC de la 6214 la 6217 inclusiv încălţăminte, ghete şi articole similare; părţi ale acestor articole, care se încadrează la codurile NC de la 6401 la 6405 inclusiv ontă, fier şi oţel, care se încadrează la codurile NC 7213 şi 7214
Cine are obligatia de declarare?
Conform prevederilor Ordonantei, vor avea obligatia de declarare in Sistemul RO e-Transport:
Destinatarul mentionat in declaratia vamala de import
Expeditorul mentionat in declaratia vamala de export
Beneficiarul achizitiilor intracomunitare de bunuri, furnizorul in cazul livrarilor locale si intracomunitare de bunuri
Depozitarul - pentru marfurile intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport national.
Ce este UIT?
Este codul unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul caruia se identifica bunurile care fac obiectul transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat
In sistem vor fi inregistrate datele referitoare la expeditor, beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitatile, contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, informatii despre mijlocul de transport utilizat
Entitatea care are obligatia sa declare in sistem (vezi categoriile anterior mentionate), va pune la dispozitia transportatorului acest cod UIT, care va fi inscris obligatoriu pe documentul de transport.
Contraventii si Sanctiuni: (de la 1 octombrie)
Nedeclararea în RO e-Factura a datelor referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT
Utilizarea de către transportator a unui cod UIT expirat
Descărcarea pe teritoriul României a bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, cu excepția celor care fac obiectul depozitării sau formării unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri
Declararea unor cantități diferite decât cele transportate, se sancţionează cu amendă de la 10.000 la 50.000 în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei în cazul persoanelor juridice, precum şi confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate
Nepunerea la dispoziția transportatorului a codului UIT aferent bunurilor transportate în termenul prevăzut de Ordonanță
Modificarea datelor înregistrate în Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri după prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România / la locul de import, respectiv după punerea efectivă în mișcare a vehiculului
Nedeclararea în Sistemul RO e-Transport a datelor aferente transporturilor tuturor bunurilor, în cazul în care utilizatorul transportă atât bunuri cu risc fiscal ridicat căt și fără risc fiscal,se sancţionează cu amendă de la 10.000 la 50.000 în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de 20.000 lei la 100.000 lei în cazul persoanelor juridice
Nerespectarea obligației conducătorului vehiculului de transport de a prezenta la solicitarea organelor competente din cadrul ANAF sau Autorității Vamale Române documentele care însoțesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat,se sancţionează cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei.
Exceptii de la obligatia declararii in sistemul RO e-Transport:
Transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, organizaţiilor internaţionale, forţelor armate ale statelor membre NATO, Uniunii Europene, statelor membre ale Parteneriatului pentru Pace sau statelor cu care România a încheiat acorduri în domeniu sau ca urmare a executării contractelor clasificate potrivit legii sau a executării contractelor de achiziție publică care necesită impunerea, potrivit dispozițiilor legale, a unor măsuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esențiale de securitate ale statului.
Ce prevede Ordonanța Guvernului (text complet)
ART. I -Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 11 aprilie 2022, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. Articolul 2 se modifică și va avea următorul cuprins:
ART. 2 În sensul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații: ”
- transport rutier de bunuri - activitatea de transport de mărfuri reglementată prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare;
- transport de bunuri cu risc fiscal ridicat - transportul rutier la nivel național pe drumurile publice al bunurilor stabilite ca fiind din categoria celor cu risc fiscal ridicat prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, indiferent de modul de organizare a transportului;
- operator de transport rutier - orice întreprindere definită potrivit art. 3 pct. 19 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011, cu modificările și completările ulterioare, care asigură transportul de bunuri din categoria celor cu risc fiscal ridicat;
- organizatorul transportului - operatorul economic care încheie comanda de transport direct cu operatorul de transport rutier sau operatorul economic care preia comanda de la expeditor și o transmite operatorului de transport rutier, precum și operatorul economic sau persoana fizică care transportă bunurile în nume propriu;
- partida de bunuri - denumirea generică dată unui ansamblu indivizibil de bunuri, care are același loc de încărcare și de descărcare, un singur utilizator dintre cei menționați la art. 8, alin. (1) și un singur destinatar final, și este transportat cu un mijloc de transport ce poate fi schimbat pe parcursul deplasării de la locul de încărcare la locul de descărcare, potrivit regulilor specifice reglementate prin prezenta ordonanță de urgență.
- vehicul de transport - vehiculul utilizat pentru transportul, livrarea, mutarea, deplasarea sau orice alte activități similare ale bunurilor din categoria celor cu risc fiscal ridicat către unul sau mai multe locuri de descărcare, stabilit prin ordin comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române;
- loc de încărcare - locul inițial în care bunurile sunt încărcate în vehiculul de transport;
- loc de descărcare - locul în care bunurile sunt descărcate din vehiculul de transport la beneficiarii sau destinatarii acestora.
- transport pe teritoriul național al bunurilor cu risc fiscal ridicat:
- a) transportul bunurilor provenite din achiziții intracomunitare de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România până la locul de descărcare situat pe teritoriul național;
- b) transportul bunurilor care fac obiectul livrărilor intracomunitare de la locul de încărcare situat pe teritoriul național până la punctul rutier de trecere a frontierei la ieșirea din România;
- c) transportul bunurilor provenite din import de la locul de import şi până la locul de descărcare situat pe teritoriul național;
- d) transportul bunurilor care fac obiectul exportului de la locul de încărcare situat pe teritoriul național până la biroul vamal de export situat pe teritoriul național sau până la punctul rutier de trecere a frontierei, după caz;
- e) transportul bunurilor aparţinând unor operatori economici diferiţi între două locaţii situate pe teritoriul naţional de la locul de încărcare până la locul de descărcare;
- f) transportul bunurilor reprezentând transferul între gestiunile unui operator economic între locul de încărcare și locul de descărcare, situate pe teritoriul național;
- g) transportul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit pe teritoriul României, de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România până la locul de descărcare spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport pe teritoriul național;
- h) transportul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit pe teritoriul României, de la locul de încărcare pe teritoriul național, după depozitare sau formarea unui nou transport, până la punctul rutier de trecere a frontierei la ieșirea din România;
- i) transportul bunurilor returnate, care nu au făcut obiectul recepției, între operatori economici diferiți sau între un operator economic și o persoană fizică;
- j) transportul bunurilor în cadrul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer și transportul bunurilor reprezentând stocuri la dispoziția clientului conform art. 270 alin. (12) lit. f) și art. 2701 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
- data declarată pentru începerea transportului - data la care vehiculul de transport încărcat urmează să intre pe teritoriul României printr-un punct rutier de trecere a frontierei sau de la locul de import sau data la care vehiculul de transport încărcat urmează să fie pus în mișcare de pe teritoriul național.
- cod UIT - codul unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul căruia se identifică datele aferente unei partide de bunuri;
- identificarea prin cod UIT - deținerea și prezentarea codului UIT pe timpul transportului de către operatorul de transport rutier, în format fizic sau electronic, împreună cu documentul care însoțește transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat.”
- La articolul 4 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:
”b) elemente de interconectare cu alte sisteme de monitorizare deținute și/sau utilizate de instituțiile sau autoritățile publice, direct sau prin intermediul structurilor sau entităților subordonate sau coordonate: camere de luat vederi, instrumente sau dispozitive pentru determinarea cantităților de produse transportate, precum şi orice alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier;”
- La articolul 4, după alin. (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins: ”(7) Informațiile cu privire la încheierea protocoalelor dintre autoritățile sau instituțiile publice și Agenția Națională de Administrare Fiscală, prevăzute la alin. (3) și (6), vor fi publicate atât pe pagina proprie de internet a instituțiilor sau autorităților respective, cât și pe pagina de internet a Agenției Naționale de Administrare Fiscală.” 4. La articolul 8, alineatul (1), după litera d) se introduc cinci noi litere,
lit. e), cu următorul cuprins: ”e) operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat deținute și transportate între locul de încărcare și locul de descărcare, situate pe teritoriul național;
- f) prestatorul de servicii din România în cazul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României pentru prestarea de servicii, cât și pentru bunurile rezultate reexpediate în statul partenerului comercial;
- g) beneficiarul din România în cazul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile expediate din România pentru prestarea de servicii într-un stat membru UE, cât și pentru bunurile rezultate reexpediate în România;
- h) clientul din România în cazul unor operațiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziția clientului în situația în care România este statul membru către care au fost expediate sau transportate bunurile, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României cât și pentru bunurile livrate într-un stadiu ulterior după sosire, către altă persoană impozabilă din România sau în cazul în care bunurile respective sunt returnate în statul membru din care au fost expediate sau transportate inițial.
- i) furnizorul din România în cazul unor operațiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziția clientului în situația în care România este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atât pentru bunurile expediate din România cât și în cazul în care bunurile respective sunt returnate în România.”
- La articolul 8, după alineatul (1) se introduc patru noi alineate,
(11 ) Prin excepție de la prevederile art. 11 alin. (3), organizatorul transportului sau operatorul de transport, după caz, are obligația să actualizeze, în perioada de valabilitate a codului UIT, informațiile privind identificarea vehiculului de transport rutier, ori de câte ori acestea se modifică, înainte de repunerea în mișcare;
(12 ) În situația în care la punerea în mișcare a mijlocului de transport încărcat cu bunuri cu risc fiscal ridicat sau pe parcursul desfășurării transportului, Sistemul RO e-Transport nu este funcțional, obligația de declarare prevăzută la alin. (1), respectiv de actualizare prevăzută la alin. (1^1) se suspendă până la repunerea în funcțiune a sistemului;
(13 ) Pentru situațiile prevăzute la alin. (12 ), obligațiile prevăzute la alin. (1) și/sau la alin. (1^1) se îndeplinesc până la sfârșitul următoarei zile lucrătoare repunerii în funcțiune a sistemului, inclusiv pentru transporturile încheiate;
(14 ) Perioadele de nefuncționare a Sistemului RO e-Transport vor fi publicate pe paginile de internet ale Administrației Naționale de Administrare Fiscală și Ministerului Finanțelor.” 6.
La articolul 8, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
(2) Utilizatorii prevăzuți la alin. (1) sunt obligați să pună la dispoziția operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel târziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv la punerea efectivă în mișcare a vehiculului, după caz.
Articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins:
ART. 10 ”Conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, al Autorităţii Vamale Române sau persoanelor împuternicite din cadrul structurilor subordonate Ministerului Afacerilor Interne, documentele care însoţesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat”.
La articolul 11, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:
(2) Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, respectiv de 10 zile calendaristice în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri, precum și în cazul operațiunilor comerciale prevăzute la art. 2 pct. 9 lit. j), începând cu data declarată pentru începerea transportului. Utilizarea de către operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisă.
(3) Este interzisă modificarea datelor înregistrate în Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri după prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv după punerea efectivă în mișcare a vehiculului pe drumurile publice, după caz.”
Articolul 12 se modifică și va avea următorul cuprins:
ART. 12 În cazul în care, în cadrul unei partide de bunuri sunt transportate atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât şi alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat stabilite în acest sens prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, utilizatorii prevăzuți la art. 8 alin. (1) au obligația să declare în Sistemul RO e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate în cadrul unei partide de bunuri.”
La articolul 13 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins: ”c) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (11 ), (13 ) și (2), art. 11 alin. (3) și art. 12;” 11.
La articolul 14, după alineatul (1), se introduce un nou alineat, alin.(1 1 ), cu următorul cuprins:
(11 ) Constatarea şi aplicarea sancţiunilor se pot face și de către persoanele împuternicite din cadrul structurilor subordonate Ministerului Afacerilor Interne.”
- La articolul 15, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin, cu următorul cuprins: ”Prin ordin al ministrului afacerilor interne, se stabilește procedura de aplicare a art. 14 alin.(11 ).” 13. Articolul 18 se modifică și va avea următorul cuprins: ”ART. 18 Prevederile art. 13 și 14 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2023.”
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?