Planul UE de „înverzire” a flotelor de camioane, imposibil în România Recomandat

Planul UE de „înverzire” a flotelor de camioane, imposibil în România

La nivelul Comisiei Europene se propune electrificarea parțială a flotelor auto, măsură considerată nerealistă de transportatorii români din cauza costurilor și a infrastructurii deficitare. Un transportator din Iași compară acest plan cu unul local și evidențiază dificultățile financiare și de infrastructură pentru a pune în practică aceste măsuri.

Comisia Europeană vrea să adopte noi măsuri pentru înverzirea forțată a flotei de camioane. Propune ca unul din zece vehicule din parcurile auto ale transportatorilor să fie electric. Altfel spus, transportatorii care au un parc auto mai mare de nouă vehicule vor trebui să cumpere un vehicul electric. Pe de o parte se dorește decarbonizarea flotelor și, pe de altă parte, menținerea competitivității industriei auto. Chiar dacă sunt de acord cu ideea, transportatorii din România nu o consideră oportună pentru infrastructura din țara noastră. Ei atrag atenția asupra costurilor ridicate ale vehiculelor electrice, care ajung la peste 300.000 de euro, a lipsei infrastructurii de reîncărcare și a autonomiei limitate a bateriei.

Vehiculele electrice sunt, de asemenea, inadecvate pentru transporturi speciale precum mărfuri sub temperatură controlată sau cele agabaritice, după cum semnalează transportatorii. „Chiar dacă ai tu 9 camioane, ca al zecelea camion să îl cumperi electric înseamnă că trebuie să-l pui pe o rută unde tu chiar ai infrastructura necesară acelei activități. Eu nu cred că va trece această propunere. Poate ar funcționa prin Germania, Olanda, unde infrastructura este foarte bine dezvoltată, dar noi nu avem șosele!”, a explicat Marian Iacomi, unul dintre marii transportatori din Iași. Antreprenorul a remarcat totuși că această propunere este similară cu un plan local al Consiliului Județean pentru licitații de transport persoane, care includea obligația ca unul dintre vehicule să fie electric.

 „Chiar m-ar îngenunchea să mă oblige să cumpăr un camion electric”

 Omul de afaceri din Iași a subliniat că asemenea inițiative sunt nerealiste în lipsa infrastructurii corespunzătoare, mai ales pe rute precum Iași-Cozmești, unde nu există nici măcar o stație de alimentare.

„Aceeași problemă o avem cu Consiliul Județean, transportatorii de persoane, unde mă încadrez și eu, pentru am și această activitate. Au întocmit un plan de transport pentru licitație, pe 10 ani, inspirați probabil și din planul de la nivelul UE. La un număr de x mașini, a 10-a mașină să fie electrică. Cred că s-au inspirat și de la CTP, dar ei au infrastructura necesară, pentru că ei efectuează curse doar în orașul Iași. Dar ce te faci când ai traseu Iași – Hârlău, Iași-Pașcani sau cum am eu, Iași-Cozmești. Pe ruta asta, nu există nici măcar o stație peco”, a atras atenția Marian Iacomi.

 Cu alte cuvinte, pentru transportatorii care operează pe distanțe mai lungi, aceste cerințe devin imposibil de respectat. El consideră că astfel de măsuri, deși importante pentru dezvoltare, nu sunt aplicabile în România în acest moment. Iacomi a evidențiat că regiunile mai puțin dezvoltate, precum cele din România, trebuie să investească mai întâi în infrastructura rutieră, dând exemplu necesitatea finalizării autostrăzilor Ungheni-Târgu Mureș și Iași-București sau lărgirea drumurilor naționale din județul Iași, cu lățimea de doar 5 metri, pe care nu încap două mașini.

„Eu depășesc 10 camioane în flotă, vă dați seama și mi-ar fi extraordinar de greu! Chiar m-ar îngenunchea să mă oblige să cumpăr un camion electric! Măsura e bună, dar nu pentru noi. Suntem prea săraci (…) Noi nu am fost în stare să lărgim podurile alea, din județ, ca să putem să trecem normal și ne trebuie camion electric? Ne trebuie, dar nu astăzi!”, a mai adăugat transportatorul.

Conform datelor puse la dispoziție reporterului „Ziarul de Iași” de către Autoritatea Rutieră Română, în județul nostru sunt licențiați, în total, 1.464 de transportatori. Dintre aceștia, majoritatea sunt încadrați ca transportatori în regim de marfă, respectiv 1.191, în timp ce 150 sunt licențiați pentru transport de persoane. Restul dețin certificate de transport pe cont propriu (118 transportatori) și licențe de transport rutier pentru vehicule avariate (5).


MAN eTGE


BĂNICESCU - VARTA
      

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.