Patronii de camioane nu au încredere să angajeze șoferi de 18 ani Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
Patronatele din transportul de mărfuri anunțau anul trecut că au un deficit de aproape 70.000 de șoferi de camion. Cu toate astea, proprietarii firmelor de profil nu au curaj să profite de schimbarea legii care le permite să angajeze tineri de 18, 19 sau 20 de ani. Sunt periculoși, spun patronii.
Deși au trecut opt luni de la adoptarea legii care permite angajarea tinerilor de 18 ani ca șoferi de camioane și TIR-uri, administratorii firmelor de transport ezită sau chiar nu iau în calcul să dea mașinile de zeci de mii de euro pe mâna unor „copii”.
„Nu am întâlnit până acum o situație ca o firmă din transporturi să angajeze pe cineva sub 21 de ani ca șofer”, spune sec Elena Frandeș, președintele Sindicatului Lucrătorilor din Transporturi.
Vârsta minimă de obținere a permisului auto pentru categoriile C, CE, D şi DE a fost redusă în România, din luna februarie 2023, cu trei ani.
Adică, dacă până în februarie, șoferii profesioniști care conduceau un TIR trebuiau să aibă minimum 21 de ani, de atunci un tânăr de numai 18 ani poate fi legal la volanul unui vehicul de mare tonaj.
Noua lege a transpus în practică o directivă europeană, în condițiile în care întregul continent se confruntă cu o lipsă a șoferilor de autocamioane.
„Nu sunt suficient de responsabili, de maturi”
Elena Frandeș, președintele Sindicatului Lucrătorilor din Transporturi, spune că ideea ca un tânăr de 18 ani să fie lăsat să conducă un mastodont de zeci de tone este o aberație din punctul ei de vedere.
„Ce facem cu copiii ăștia? Le punem 40 de tone în mână? Nu ne ajunge câte accidente se întâmplă zilnic pe șoselele noastre, în care sunt implicați șoferi de 21 de ani sau mai tineri? Nu poți lăsa un transport cu substanțe explozive sau agabaritic pe mâinile unui copil de 18 ani. Nu am face altceva decât să punem gaz pe foc”, atrage atenția Elena Frandeș.
Ea continuă pledoaria pentru absența motivată a conducătorilor auto sub 21 de ani de la volanul unui autocamion.
„Nu vreau ca prin această lege să se stimuleze abandonul școlar. În plus, tinerii de vârsta asta nu sunt suficient de responsabili, de maturi”, mai spune Elena Frandeș.
Iar datele poliției, așa puține cum sunt, îi confirmă temerile.
Poliția Rutieră nu are statistici cu numărul accidentelor comise de șoferii sub 21 de ani, ci doar pentru conducătorii auto care au sub 30 de ani. Aproape 40% dintre accidentele cu victime sunt produse de aceștia.
În plus, accidente tragice au fost provocate în ultima perioadă de tineri sub 21 de ani, aflați sub influența drogurilor sau a alcoolului.
Un exemplu este accidentul din 2 Mai, unde Vlad Pascu, aflat sub influența drogurilor, a ucis doi tineri.
Un alt accident cumplit a fost în această vară la Sântimbru, județul Alba, unde un tânăr aflat sub influența alcoolului a făcut trei victime.
Radu Hoza, administrator la patru firme de transport marfă din România, este mai îngăduitor. Noua lege poate fi utilă, dar doar la angajarea tinerilor sub 21 de ani ca ajutor de șofer, explică el.
„Tinerii de 18 ani sunt un pic necopți, dar trebuie să le oferim încredere. Părerea mea este că ei vor fi angajați într-o primă fază ca ajutoare”, este opinia lui Radu Hoza.
De altfel, pe forumurile de specialitate, firmele de transport angajează tineri sub 21 de ani doar pentru stagii de pregătire în vederea preluării volanului unui camion după minimum șase luni.
Articolul pe larg AICI
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?