Lipsa unui acord Brexit - pierderi de 1.000 miliarde. În medie, o firmă de transport va avea pierderi de 850 mii

Lipsa unui acord Brexit - pierderi de 1.000 miliarde. În medie, o firmă de transport va avea pierderi de 850 mii

Regatul Unit şi Uniunea Europeană (UE) se pregătesc pentru o săptămână ”foarte importantă”, a anunţat duminică ministrul britanic de Externe Dominic Raab, în contextul în care negocierile unui acord comercial post-Brexit intră în ultima linie dreaptă, fără ca marile blocaje să fie soluţionate, relatează Reuters.


Negociatorul-şef UE al Brexitului Michel Barnier le-a spus unor jurnalişti, la Londra, în drum către o reuniune, că ”munca se continuă inclusiv duminica”.

Cele două părţi speră în continuare să ajungă la un acord, prin care să evite o perturbare, la sfârşitul lui decembrie, a schimburilor comerciale, în valoare de 1.000 de miliarde de dolari.

 

”Este o săptămână foarte importantă, ultima săptămână cu adevărat majoră (...). Totul se învârte în jurul a două subiecte de bază”, a declarat pentru BBC Dominic Raab.

La peste trei ani după ce britanicii s-au pronunţat în referendumul din 2016 în favoarea Brexitului, negociatorii au depăşit mai multe date limită, fără să reuşească, însă, să ajungă la un acord asupra garanţiilor cerute de Bruxelles în domeniul concurenţei sau asupra accesului pescarilor europeni în apele britanice, cel mai spinos subiect în opinia ministrului britanic.

Perioada de tranziţie, în care în Marea Britanie - care ieşit din UE la 31 ianuarie - sunt în vigoare normele europene, urmează să se încheie la 31 decembrie, iar Londra a anunţat că nu va solicita vreo prelungire.

”Este necesar să ajungem la un acord săptămâna viitoare sau poate la o zi, două după aceea”, a declarat pentru Times Radio Dominic Raab.

În pofida faptului că reprezintă doar 0,1% din economia britanică, pescuitul este un simbol, iar regatul subliniază că este necesar să deţină controlul asupra apelor sale, ca naţiune independentă.

Transportatorii britanici știu vinovatul pentru haos. "Guvernul a acționat mult prea târziu. Cum ne pot cere să pregătim totul dacă nu primim informații?" se întreabă Richard Burnett, CEO al Road Haulage Association. Au mai rămas doar trei luni și încă mai există multe necunoscute. Unde vor fi amplasate punctele de control ale camioanelor? Ce programe de computer ar trebui să instaleze transportatorii, având în vedere că guvernul încă testează software-ul vamal? Cine ar trebui să proceseze declarațiile vamale pentru sute de milioane de livrări?

Până în prezent, 5.000 de oficiali au gestionat 50 de milioane de documente vamale pe an, spune Burnett. După Brexit, va exista o creștere de aproximativ 220 de milioane de declarații, ceea ce înseamnă că biroul vamal ar necesita zeci de mii de agenți suplimentari, spune el. Mulți transportatori din UE, se teme Burnett, ar putea elimina complet Marea Britanie din programele lor. „Nimeni nu vrea să facă parte din acest haos.”

Chiar și întârzieri de doar 15 minute ar duce la cheltuieli suplimentare anuale de 850.000 de lire sterline pentru companiile de transport. Numeroase companii britanice din industria automobilelor și a produselor chimice au dezvoltat planuri de urgență pentru a transfera o parte din producția lor pe continent, dacă ar fi necesar.

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.