IRU prognozează o creștere alarmantă a deficitului de șoferi în Europa. În România a ajuns la 50% Recomandat

IRU prognozează o creștere alarmantă a deficitului de șoferi în Europa. În România a ajuns la 50%

Potrivit cercetărilor IRU, sectorul european de transport rutier se va confrunta cu o creștere de 13% a deficitului de șoferi în 2020

IRU a efectuat cercetări între companiile mici și mijlocii de transport și logistică într-o serie de țări europene, arătînd că deficitul de șoferi comerciali de marfă pe continent crește de la 23% în 2019 la 36% în 2020.

Conform raportului IRU, Polonia și România sunt două dintre țările europene cele mai afectate. În Polonia, deficitul de șoferi este de 22% și este de așteptat să crească cu 15 puncte procentule în acest an.
În România, situația este și mai critică, întrucât deficitul de șoferi de 50%, înregistrat în 2019. Este prevăzut să ajungă la 62% în acest an

 Lipsa de femei agravează deficitul de șoferi

Polonia și România înregistrează cele mai mici rate de șoferi de sex feminin din Europa - 2% din forța de muncă reprezentată de șoferii de pe vehicule comerciale. Motivele care descurajează femeile să intre în profesie includ condiții de muncă dificile, lipsa spațiilor de parcare sigure și perioadele lungi petrecute departe de casă.
Jan Buczek, președintele Asociației Transportatorilor Internaționali din Polonia (ZMPD) a comentat: „Pentru a încuraja mai multe femei și tineri să intre în profesie, este esențial să se îmbunătățească condițiile de muncă. De asemenea, trebuie să existe o implicare mai mare a statului pentru a facilita tinerilor să devină șoferi calificați și să îi ajute să depășească costurile ridicate necesare pentru instruire și calificări. De asemenea, este necesară modificarea reglementărilor de transport.
Reglementările le permit să muncească numai după ce au împlinit vârsta de 21 de ani. Există riscul ca înainte de a împlini această vârstă, să înceapă să lucreze în altă parte și să nu se mai întoarcă la această profesie."
În ceea ce privește șoferii tineri, 11% din forța de muncă din Polonia are vârsta mai mică de 25 de ani. În România, vârsta medie a șoferilor se află la 41 de ani. Deși aceste cifre sunt mai bune decât media europeană - 7% dintre șoferii europeni au sub 25 de ani, iar vârsta medie a șoferilor comerciali este de 45 de ani în Europa, rămân multe de făcut atunci când vine vorba de apropierea profesiei de tineri.

Rata mare de emigrare care înrăutățește deficitul de șoferi în România
În România, o cauză-cheie a deficitului de șoferi este număr mare de oameni care emigrează. Cifrele oficiale arată că în ultimii 10 ani 3,4 milioane de români au părăsit țara.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România susține că: „Există o serie de lucruri care pot fi făcute pentru a atenua agravararea deficitului de șoferi din România. Printre acestea: instruirea pentru reconversia profesională mai ales a oamenilor care sunt șomeri; scăderea vârstei minime pentru șoferii din țară de la 21 la 18 ani; importul unei forțe de muncă calificate din afara UE ”.

Soluții concrete
Lipsa de șoferi rămâne o problemă universală în toată Europa și nu numai, dar și una prin care IRU se angajează să lucreze cu membrii și factorii de decizie pentru a ajuta la rezolvarea acestora.
Unele dintre acțiunile concrete ale IRU și soluțiile propuse includ:
• Reducerea și armonizarea vârstei minime la care poți deveni șofer profesionist.
• Dezvoltarea unei Carte comune împreună cu Consiliul Expeditorilor Europeni (ESC) pentru îmbunătățirea tratamentului șoferilor la locurile de livrare.
• Crearea și finanțarea mai multor zone sigure de parcare pentru camioane.
IRU înregistrează deja progrese semnificative în combaterea deficitului european de șoferi, asigurând o finanțare UE în valoare de 60 de milioane de euro pentru dezvoltarea zonelor de parcare sigure și securizate pentru camioane (SSTPA) și crearea inițiativei „Femei în transporturi” pentru a încuraja mai multe femei să intre în profesie.
În plus, IRU a format o serie de parteneriate, inclusiv cu ILO (Autoritatea Internațională a Muncii) și ETF (Federația Europeană a Muncitorilor în Transport).

 

Login pentru a posta comentarii.
înapoi la antet

Categorii

Site-uri recomandate

GRUPURI FACEBOOK

Unelte

Despre noi

Social

×

Abonează-te la newsletter!

Fii primul care primește pe email știrile cele mai fierbinți din transporturi!

Va puteti dezabona oricand de la newsletter.