În ce situații șoferii de camion sunt considerați „detașați” în transportul rutier internațional Recomandat
- Scris de tirmagazin3
- Imprimare
De la 2 februarie 2022, vor intra în vigoare o serie norme din cadrul Pachetului Mobilitate. Este vorba de reguli privind detașarea șoferilor de camion.
Revista TIR Magazin le prezintă într-o serie de articole dedicate acestui moment care va schimba modul în care se face trafic rutier de marfă în Europa.
Directiva (UE) 2020/10572 (denumită și „Directiva”) stabilește norme specifice cu privire la Directiva 96/71/CE3 și la Directiva 2014/67/UE4, ambele fiind acte legislative privind detașarea lucrătorilor prestori de servicii.
Ea face distincție între tipurile de operațiuni de transport cărora ar trebui să li se aplice regulile de detașare și cele cărora nu ar trebui să se aplice regulile de detașare. Criteriul general pentru o astfel de distincție este gradul de legătură cu teritoriul statului în care se defășoară transportul de marfă.
Mai precis, din Directiva (UE) 2020/1057 rezultă că șoferii care efectuează operațiuni de transport în alte state membre decât statul membru în care angajatorul șoferului își are sediul sunt detașați atunci când efectuează următoarele operațiuni:
1) transport non-bilateral/ intracomunitar (cross-trade): se înțeleg operațiunile de transport efectuate între două state membre, sau între un stat membru și o țară terță, dintre care niciuna nu este țara de origine a operatorului care efectuează aceste operațiuni;
2) operațiuni de cabotaj – înțelese ca operațiuni de transport intern plătite sau închiriate efectuate pe timp limitat pe teritoriul unui stat membru de către un operator stabilit într-un alt stat membru.
Conducătorul auto NU este considerat detașat atunci când efectuează:
- operațiuni de transport internațional bilateral: înțelese ca operațiuni de transport bazate pe un contract de transport din statul membru în care este stabilit operatorul către alt stat membru sau către o țară terță. Ori, dintr-un alt stat membru sau o țară terță către statul membru de stabilire;
- activități suplimentare limitate de încărcare și/sau descărcare (adică operațiuni de cross-trade, așa cum sunt descrise mai sus) desfășurate în contextul operațiunilor bilaterale în statele membre sau în țările terțe pe care le traversează șoferul;
- tranzitează teritoriul unui stat membru fără a desfășura vreo activitate de încărcare sau descărcare;
- etapa inițială sau finală a unei operațiuni de transport combinat, astfel cum este definită în Directiva 92/106/CEE a Consiliului13, în cazul în care etapa rutieră constă într-o operațiune de transport bilateral international.
Articole înrudite
- FOTO&VIDEO Zeci de șoferi de camion au rămas înzăpeziți
- Camion încărcat de 3 ori peste greutatea admisă. N-avea nici autorizație de transport
- COD ROȘU Remorca unui camion a fost luată de vânt
- Accident teribil pe Valea Oltului între două camioane
- Un șofer de camion a fost condamnat la închisoare pe viață. Ce crime a făcut?